Støjproblem?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-07-11 14:44

For et par måneder siden købte jeg 2 Mercury Elite AL-Pro Dual Bay RAID
kabinetter fra OWC, - modellen der ligner en 'skrumpet' MacPro. - De
virker perfekt, men der er et brandirriterende problem...

De har indb. blæsere med et støjniveau på 14db, hvilket er rigtig godt,
- MEN - blæserens egenfrekvens ligger lige omk. 200hz, og det er en lyd,
der kan høres i hele lejligheden. - Jeg plejer ikke at lade mig påvirke
af støj - selv ikke fra en 'F16' aka MDD, men lige netop de to her
virker ret så innerverende.

Det ser ud til, det er 60mm (65mm?) blæsere, men er tilsyneladende med
metallejer og ikke som de tilsv. Papst super low-noise serie, der er med
fiber-lejer. Blæserne er skruet fast i en holder, der kan afmonteres ved
at vippe to holdere bag på kabinettet, så man kan komme til at udskifte
dem udefra. - Vil jeg umiddelbart kunne udskifte dem med tilsv. Papst
SLN blæsere? (Papst blæsernes egenfrekvens ligger på omk. 50-60hz).

mvh. Erik Richard

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 24-07-11 15:01

On 24/07/11 15.44, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> dem udefra. - Vil jeg umiddelbart kunne udskifte dem med tilsv. Papst
> SLN blæsere? (Papst blæsernes egenfrekvens ligger på omk. 50-60hz).

Metallejer? Jeg formoder du mener kuglelejer? Hvis det er tilfældet kan
de larme lidt mere, men vil holde meget længere.

Har du nogen fornemmelse af hvor godtsystemet er kølet, vil du evt.
kunne skrue lidt ned for kølingen uden det giver problemer. Måske evt.
bare skrue lidt ned for den ene blæser, det kunne være en billigere
løsning end nye blæsere.

Er der omdrejningsfølere på blæserne (3 ledere i ledningen) og evt.
noget overvågning der vil brokkke sig hvis du piller?

Mvh
Bruno

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-07-11 15:50

Bruno, Copenhagen - Denmark wrote:

> Metallejer? Jeg formoder du mener kuglelejer? Hvis det er tilfældet kan
> de larme lidt mere, men vil holde meget længere.

Ja, både spindel og lejer ser ud til at være i metal, så det må næsten
være kuglelejer... - Og ja, jeg véd godt, de er mere holdbare...

> [...]
> kunne skrue lidt ned for kølingen uden det giver problemer. Måske evt.
> bare skrue lidt ned for den ene blæser, det kunne være en billigere

Der er kun én blæser i hvert kabinet. Den sidder centreret lige bag de
to diske, så luften suges ind forfra gennem alle de små huller i
fronten. Jeg mener ikke, der kan skrues ned for blæseren, - så skal man
da til at lege med montering af ekstra modstand....

> Er der omdrejningsfølere på blæserne (3 ledere i ledningen) og evt.
> noget overvågning der vil brokkke sig hvis du piller?

Hm, jeg er ikke sikker, men det mener jeg...

mvh. Erik Richard

Fra : Kent

Dato : 24-07-11 20:23

Erik Richard Sørensen formulerede søndag:

> [...]
> mener ikke, der kan skrues ned for blæseren, - så skal man da til at lege med

Da jeg i sin tid købte en Playstation 2 larmede den af h.. til. Jeg hev
blæseren ud (60mm) satte en konverter (? en tragt) på så der i stedet
for kunne monteres en 80mm blæser. Og maskinen er nu stort set lydløs.

Men ser unægtelig ikke så elegant ud. Hvis det ellers er det rigtige
kabinet, som jeg fandt i google, så kunne det være en løsning, hvis alt
andet ikke lader sig gøre. Og at det altså stadigvæk er muligt at købe
den slags kabinet-mod ting.

Kent

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-07-11 21:49

Kent wrote:
> [...]
> kabinet, som jeg fandt i google, så kunne det være en løsning, hvis alt
> andet ikke lader sig gøre. Og at det altså stadigvæk er muligt at købe

Det er den her, jeg har 2 stk. af. Den ene til IDE/ATA, den anden til
SATA diske. Jeg købte dem dog uden diske, da det ikke kan betale sig at
høbe HD i USA....
http://eshop.macsales.com/shop/firewire/1394/USB/EliteAL/PerformanceRAID

Mht. at ændre på konstruktionen, så er jeg nok ikke så glad for at gøre
det, sålænge der endnu er garanti på dem... Desuden er jeg igang med en
større ommøblering, så det kan være, de bliver placeret anderledes, og
at det kan være nok til at dæmpe resonnansen. - Ellers vil jeg måske
glemme alt om garanti og gå ned til min normale lavpris-pusher og få et
far af de 'lydløse' 12db Papst kølere... Det er nemt at skifte dem, da
de bare sidder skruet fast med 3 små skruer...

mvh. Erik Richard