Det skøjter rundt.
Fra : Steen

Dato : 23-07-11 10:50

Efter et par timer med Lion, kan jeg se jeg lige skal vænne mig til
nyhederne. Browseren skøjter lidt frem og tilbage fra skrivebordsfeltet
og ud til højre, i noget der måske engang var Spaces...men vist ikke
findes mere.
Kræver nok en smule tilvænning fra min side - og så skulle jeg forresten
endnu en gang selv sørge for kaffe (Java) til min netbank.
Sidst ungerne havde problemos på Facebook, skulle jeg hælde Flash på.

Sjovt det ikke kommer med automatisk.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-07-11 10:58

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> nyhederne. Browseren skøjter lidt frem og tilbage fra skrivebordsfeltet
> og ud til højre, i noget der måske engang var Spaces...men vist ikke

har du gang i noget 3 finger swipe ? ... 2 finger swipe i safari er frem
og tilbage i history.

> [...]
> endnu en gang selv sørge for kaffe (Java) til min netbank.
> Sidst ungerne havde problemos på Facebook, skulle jeg hælde Flash på.

Apple vil ikke hænge på opdatering af ting som de ikke selv kan
kontrollere ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 23-07-11 13:08

Den 23/07/11 11.57, Thomas von Hassel skrev:

> har du gang i noget 3 finger swipe ? ... 2 finger swipe i safari er frem
> og tilbage i history.

Det er sikkert det, jeg har ikke lagt mærke til noget specielt endnu.
Scrolling er da blevet "vendt om", eller er det mig der husker forkert?
Synes bare jeg tager mig selv i at scrolle den forkerte vej i Safari...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-07-11 13:08

> [...]

> Scrolling er da blevet "vendt om", eller er det mig der husker forkert?
> Synes bare jeg tager mig selv i at scrolle den forkerte vej i Safari...

korrekt .. default indstilingen er at scrolling er vendt om i forhold
til 10.6 ... men det kan du rette tilbage igen ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-11 14:22

> [...]

> nyhederne. Browseren skøjter lidt frem og tilbage fra skrivebordsfeltet
> og ud til højre, i noget der måske engang var Spaces...men vist ikke

Det er afløst af Mission Control. Jeg kan kun anbefale, at man læser om
Lion. Man får jo mest ud af de mange nye funktioner, hvis man ved, de er
der; og hvor de er. Det er jo noget uforudsigeligt, hvis man først
opdager de nye funktioner, når man tilfældigt falder over dem. Dels
reagerer man ofte med irritation over, at noget nu er anderledes. Dels
opdager man ofte kun en lille del af dem.

> [...]
> endnu en gang selv sørge for kaffe (Java) til min netbank.
> Sidst ungerne havde problemos på Facebook, skulle jeg hælde Flash på.

Det er helt tilsigtet. Kan du ikke huske den ophedede debat om manglende
Flash på IOs-enheder?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen

Dato : 23-07-11 15:52

> [...]
> reagerer man ofte med irritation over, at noget nu er anderledes. Dels
> opdager man ofte kun en lille del af dem.

Kan du anbefale nogle steder på nettet, der uddyber nyhederne?
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-07-11 15:56

> Kan du anbefale nogle steder på nettet, der uddyber nyhederne?

<http://arstechnica.com/apple/reviews/2011/07/mac-os-x-10-7.ars/1>

<http://www.macworld.com/rc/osx/lion.html>

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-11 17:03

> <http://arstechnica.com/apple/reviews/2011/07/mac-os-x-10-7.ars/1>
>
> <http://www.macworld.com/rc/osx/lion.html>

Gode links. Jeg har godt nok ikke læst artiklen, men der er også en
anmeldelse på Anandtech, som også plejer at skrive rigtig godt:

<http://www.anandtech.com/show/4485/back-to-the-mac-os-x-107-lion-review

Endelig er jeg jo en stor fan af TidBITS. Jeg er ved at læse deres e-bog
om at installere Lion, og jeg har også købt deres e-bog om at bruge
Lion. De koster godt nok lidt, men $15 pr. bog er jo ikke alverden. Når
man så er kunde hos dem, får man ofte rabat, når der kommer nye bøger:

<http://www.takecontrolbooks.com/catalog>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 23-07-11 16:22

> [...]

> endnu en gang selv sørge for kaffe (Java) til min netbank.
> Sidst ungerne havde problemos på Facebook, skulle jeg hælde Flash på.

Spaces findes skam stadigvæk, det er bare godt skjult:

4 finger opad på "kradsebrædtet" eller fn+F9, så kan du se alle dine
åbne vinduer.
I øverste linie af vinduer ligger der fra venstre mod højre ser du
Dashboard og Skrivebord. Trækker du musen op mod det højre hjørne
øverst, så dukker der et nyt skrivebord op. Klik på det og så kommer
Skrivebord 2. Træk de vinduer du ønsker ind i skrivebord 2. Gentag
procedure for Skrivebord 3, 4 osv.
Skift mellem skriveborde med Kontrol+Højrepil eller Venstrepil.
kontrol+1 for at gå til skrivebord 1 osv.
--
Jesper
Hvad udad tabes skal indad vindes.

Fra : Steen

Dato : 23-07-11 19:09

Jesper Ørsted <shefan@hotmail.com> wrote:

> [...]
> procedure for Skrivebord 3, 4 osv.
> Skift mellem skriveborde med Kontrol+Højrepil eller Venstrepil.
> kontrol+1 for at gå til skrivebord 1 osv.

Nåerh...jeg har aldrig brugt mere end et skrivebord, og det var nok det
der drillede mig...en browser der kom drønende ind fra højre.
Nu er jeg lidt klogere - men jeg tvivler på jeg kommer til at bruge mere
end et skrivebord af gangen alligevel.
Takker alle for visdomsord og info
--
Steen

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-07-11 00:06

Jeg skal da ellers love for, at det ser spændende ud med Lion.
Jeg var osse igennem lidt skøjteri i begyndelsen og skulle vænne mig til
at mus og kradsebrædt scrollede "omvendt" som standard. Er der en
fornuftig grund til det, mon?

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 24-07-11 07:12

Hans Houmøller <hanshoumoller@gmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg var osse igennem lidt skøjteri i begyndelsen og skulle vænne mig til
> at mus og kradsebrædt scrollede "omvendt" som standard. Er der en

Det er en del af iOS'ificeringen af MacOS X

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 10:23

> [...]

> Jeg var osse igennem lidt skøjteri i begyndelsen og skulle vænne mig til
> at mus og kradsebrædt scrollede "omvendt" som standard. Er der en

Tænk på det som om du manipulerer indholdet på skærmen som om det var en
iPad ... den gamle metode manipulerede scrollbaren.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-07-11 11:50

> Tænk på det som om du manipulerer indholdet på skærmen som om det var en
> iPad ... den gamle metode manipulerede scrollbaren.

Hvis man bruger en trackpad (pegeplade), virker der faktisk ganske
logisk og ligetil. Det gælder nok især, hvis man er vant til at bruge
iPhone og iPad. Det samme gælder vel også en Magic Mouse, der også er
berøringsfølsom. Jeg kan godt forestille mig, at med en gammeldags mus
med scroll-hjul virker det måske lidt omvendt. Heldigvis kan det laves
om i indstillingerne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen

Dato : 26-07-11 09:56

> [...]

> der drillede mig...en browser der kom drønende ind fra højre.
> Nu er jeg lidt klogere - men jeg tvivler på jeg kommer til at bruge mere

Og nu har jeg fattet fællesnævneren.
Når jeg starter et program i fuld skærm, starter et nyt skrivebord -
hvorfor fx Safari pludseligt kommer drønende ind fra højre
--
Steen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-07-11 07:16

> [...]

> endnu en gang selv sørge for kaffe (Java) til min netbank.
> Sidst ungerne havde problemos på Facebook, skulle jeg hælde Flash på.

MacOS X 10.7 er gennemgået her:

http://arstechnica.com/apple/reviews/2011/07/mac-os-x-10-7.ars

--
Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-11 10:23

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> MacOS X 10.7 er gennemgået her:
>
> http://arstechnica.com/apple/reviews/2011/07/mac-os-x-10-7.ars

heh, stakkels Sircausa bliver godt nok pimpet efterhånden ;)

/thomas