Copy/past - spooky behavior
Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-07-11 14:23

Jeg tror aldrig jeg vænner mig til den inkonsistente funktion af
copy/paste på en Mac. Det er røv og nøgler!

P.t. har jeg problemer med at copy/paste fra en PDF til et regneark. Jeg
markerer et varenummer i PDF'en og vil paste til et felt i regnearket,
men hver syvende gang, eller der omkring, skipper copy/paste
mellemrummene. Eksempel: Når jeg kopierer "AV 2158" indsætter den "AV2158".

En spritny observation: mens jeg sidder og skriver dette i Thunderbirds
editor, paster jeg "AV 2158". Fanneme om ikke svinet indsætter et
tvungent linjeskift, så jeg må bruge "baglæns" for at komme til at
skrive det afsluttende citationstegn.

Og så kan Mac'en da slet ikke finde ud af at opfatte højreklik > Sæt ind
som værende det samme som Æble-V (Windows: Ctrl-V).

I Windows var jeg vant til at bruge Ctrl-C > Ctrl-Tab > Ctrl-V.
(Ctrl-Tab for at swappe til et andet vindue). Det kan man åbenbart ikke
på en Mac. For det første virker lortet ikke overhovedet, hvis man
vælger den rene tastaturløsning og for det andet skal der en helvedes
masse museklik til, hvis man vil bruge den metode.

Jeg troede vi befandt os i år 2011?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-07-11 14:28

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> men hver syvende gang, eller der omkring, skipper copy/paste
> mellemrummene. Eksempel: Når jeg kopierer "AV 2158" indsætter den "AV2158".

hvad hvis du kopierer til noget andet, f.eks. et alm. tekst dokument ?

Og hvor kommer den PDF fra ? .. det er alt andet end sikkert at der rent
faktisk er et mellemrum i den tekst du kopierer.

> [...]
> editor, paster jeg "AV 2158". Fanneme om ikke svinet indsætter et
> tvungent linjeskift, så jeg må bruge "baglæns" for at komme til at

igen, når du roder med PDF er er "all bets off" ...

> Og så kan Mac'en da slet ikke finde ud af at opfatte højreklik > Sæt ind
> som værende det samme som Æble-V (Windows: Ctrl-V).

Det virker da fint ?

> [...]
> vælger den rene tastaturløsning og for det andet skal der en helvedes
> masse museklik til, hvis man vil bruge den metode.

CMD+tab skifter imellem aktive programmer ...

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 22-07-11 18:17

On 2011-07-22 13:27:58 +0000, Thomas von Hassel said:

> hvad hvis du kopierer til noget andet, f.eks. et alm. tekst dokument ?
>
> Og hvor kommer den PDF fra ? .. det er alt andet end sikkert at der rent
> faktisk er et mellemrum i den tekst du kopierer.

Ja, pdf-filer er ikke til at regne med. Der er sikkert xy koordinater
ved teksten i stedet for mellemrum.
Man kommer også ud for at nogle af cifrene dubleres.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-07-11 05:05

Den 22/07/11 19.17, Kurt Brixen skrev:

> Ja, pdf-filer er ikke til at regne med. Der er sikkert xy koordinater
> ved teksten i stedet for mellemrum.
> Man kommer også ud for at nogle af cifrene dubleres.

Det kan jeg ikke mindes at have oplevet på Windows.

PDF-løsningen var i desperation. Udgangspunktet er nemlig Quark XPress.
At bruge copy/paste fra Quark til regneark er belagt med så mange
forhindringer og uladesiggøreligheder, at jeg valgt at bruge tid på at
eksportere dokumenterne som PDF. Her går det nogenlunde, bortset fra den
beskrevne quirk.

Tilgiv mig endnu et lille Win/Mac-gøws. I alle mine år på Win, har jeg
ALDRIG haft eet eneste problem med copy/paste. På min nye iMac er det en
daglig kamp at modstå fristelsen til at starte PC'en op for at få noget
arbejde fra hånden i en fart.

Eksempelvist er det jo ret fantastisk, at styresystem ikke kan finde ud
af at harmonisere, så cmd+c/v er det samme som højreklik kopier/sætind.
Har jeg kopieret med museklik, kan jeg ikke indsætte med tastaturet og
vice versa. Arrrrgh!

Lige nu er jeg så langt bagefter med mit arbejde, at jeg desværre ikke
har tid til at eksemplificere det. Jeg udelukker naturligvis ikke at jeg
i farten kan have taget fejl, men det må vente weekenden over at få det
debatteret.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-07-11 09:28

> [...]

> af at harmonisere, så cmd+c/v er det samme som højreklik kopier/sætind.
> Har jeg kopieret med museklik, kan jeg ikke indsætte med tastaturet og

Det virker nu fint her ....

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 23-07-11 09:39

On 2011-07-23 04:04:59 +0000, Kurt Hansen said:

> [...]
> af at harmonisere, så cmd+c/v er det samme som højreklik kopier/sætind.
> Har jeg kopieret med museklik, kan jeg ikke indsætte med tastaturet og

Er du ikke kommet til at bruge ctrl+c/v i stedet? Det er nærliggende,
når du er vant til Windows.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-11 10:37

> [...]

> af at harmonisere, så cmd+c/v er det samme som højreklik kopier/sætind.
> Har jeg kopieret med museklik, kan jeg ikke indsætte med tastaturet og

Jeg må tilstå, at jeg stiller mig fuldstændig uforstående overfor dine
problemer. Selvfølgelig er Mac OS X ikke lavet, så klippe/klistre ikke
virker. Nu har jeg prøvet både at bruge taster og højreklik på skift, og
klippe, klistre og sætte ind virker helt perfekt. Jeg må så tilstå, at
med det her MacSOUP, jeg skriver i nu, kan jeg ikke få højreklik til at
virke. MacSOUP blev jo lavet dengang, mus kun havde én knap. Det får mig
til at tænke på: Kan det være nogle specielle programmer, der opfører
sig anderledes hos dig?
Jeg bliver til gengæld ofte irriteret på copy/paste i Windows
henne på mit arbejde. Det er mit indtryk, at nogle programmer opfører
sig forskelligt fra andre. Mine "problemer" er f.eks. med mellemrum, når
jeg flytter tekst. Nogle gange bliver der automatisk sat mellemrum ind
foran teksten. Andre gange ikke. Jeg må derfor ofte gå tilbage og lave
et manglende mellemrum eller slette et dobbelt mellemrum. Med Mac ved
jeg 100% sikkert, at der ikke bliver ændret noget. Jeg kan derfor sørge
for at tage et mellemrum med, foran den tekst jeg flytter. Så passer
det, når jeg klistrer den ind.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-07-11 10:52

Den 23/07/11 11.36, Henrik Münster skrev:

Jeg skulle have ventet med denne diskussion, da jeg desværre ikke har
tid til at komme med eksempler de nærmeste dage, men jeg vender tilbage
til emnet.

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-11 11:02

> [...]

> Jeg skulle have ventet med denne diskussion, da jeg desværre ikke har
> tid til at komme med eksempler de nærmeste dage, men jeg vender tilbage

Pas på, hvad du roder dig ud i her i gruppen
God arbejdslyst. Jeg kender det godt, at man ikke har tid til at være
her, fordi man skal passe det forbistrede arbejde
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 23-07-11 08:01

Den 22/07/11 15.22, Kurt Hansen skrev:
> [...]
>
> Og så kan Mac'en da slet ikke finde ud af at opfatte højreklik > Sæt ind
> som værende det samme som Æble-V (Windows: Ctrl-V).
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

På Open Office regneark virker det hele.
*cmd* og *c* for copy og *cmd* og *v* for paste og mellemrummene er iorden.
Tilsyneladende no problemo.

Er det en MS ting?

jens

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-07-11 08:28

Den 23/07/11 09.01, Jens Erik Bech skrev:

> [...]
>
> På Open Office regneark virker det hele.
> *cmd* og *c* for copy og *cmd* og *v* for paste og mellemrummene er iorden.

Jeg har kasseret MS Office for Mac som ubrugeligt og anvender nu Libre
Office - afløseren til Open Office. Bill hygger sig sikkert med at tælle
mine licenskroner
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 23-07-11 11:02

Den 23/07/11 09.27, Kurt Hansen skrev:

> [...]
>
> Jeg har kasseret MS Office for Mac som ubrugeligt og anvender nu Libre
> Office - afløseren til Open Office. Bill hygger sig sikkert med at tælle

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Open Office kan vist stadigvæk fås.

Jeg har sendt dit spørgsmål til en Excel-Ekspert, en virkelig "top-dog"
Han mener det mest handler om at ændre tastaturet til MS norm så man får
*Ctrl* og c/v, Han angiver dette:
ftp://lyrikfilm.dk/tastatur.jpg

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-07-11 11:05

Jens Erik Bech <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har sendt dit spørgsmål til en Excel-Ekspert, en virkelig "top-dog"
> Han mener det mest handler om at ændre tastaturet til MS norm så man får

Ak nej ...

/thomas

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 23-07-11 11:11

Den 23/07/11 12.02, Jens Erik Bech skrev:
> Den 23/07/11 09.27, Kurt Hansen skrev:
>
> På Open Office regneark virker det hele.

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Rettelse:
http://www.lyrikfilm.dk/public/tastatur.jpg

Jens

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-07-11 11:17

Den 23/07/11 12.10, Jens Erik Bech skrev:

> Rettelse:
> http://www.lyrikfilm.dk/public/tastatur.jpg

En besnærende mulighed for den konservative og ikke-omstillingsparate,
men jeg er besjælet af at annamme Mac med hud og hår, om det så skal
give nogle skrammer undervejs
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-07-11 11:18

Jens Erik Bech <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Rettelse:
> http://www.lyrikfilm.dk/public/tastatur.jpg

Det giver ingen mening .. ctrl bruges jo til andre ting så du kan ikke
bare mappe ctrl og cmd til samme funktion ...

/thomas

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 23-07-11 12:22

Den 23/07/11 12.17, Thomas von Hassel skrev:

> Det giver ingen mening .. ctrl bruges jo til andre ting så du kan ikke
> bare mappe ctrl og cmd til samme funktion ...
,,,,,,,,,,,,,,
Det giver åbenbart mening for en mand der tjener sit udkomme ved at
bruge Excel.

MvH

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-07-11 12:28

Jens Erik Bech <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,
> Det giver åbenbart mening for en mand der tjener sit udkomme ved at
> bruge Excel.

Jeg kan ikke se hvad det skal gøre godt for .. at du mapper ctrl tasten
til en anden funktion ændrer ikke en millimeter på hvad funktionen gør
.... cmd er stadig cmd

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-07-11 11:25

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Jeg bliver til gengæld ofte irriteret på copy/paste i Windows
> henne på mit arbejde. Det er mit indtryk, at nogle programmer opfører
> sig forskelligt fra andre. Mine "problemer" er f.eks. med mellemrum, når

Windows clipboardet understøtter at samme udklip kan ligge i flere
forskellige smagsvarianter (flad tekst, html, osv) og så kan det porgram
der skal puttes ind i sige hvadfornogen varianter det kan lide, og så
vælges det der passer bedst.

Dvs at der er forskel fra at klippe ud fra Notepad og fra IE og fra
Word, selvom det er de samme bogstaver man genre vil have.