"Hver femte..."
Fra : Dieter Britz

Dato : 21-07-11 09:45

Jeg hørte i radio i morges at hver femte i Danmark kender nogen der
bruger kokain. Kan man regne ud, ca. hvor mange det så faktisk er, der
bruger stoffet?
--
Dieter Britz (dieterhansbritz<at>gmail.com)

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 21-07-11 10:19

"Dieter Britz" <britz@chem.au.dk> skrev i meddelelsen news:j08osk$nge$1@dont-email.me...
> [...]
> bruger stoffet?
> --
> Dieter Britz (dieterhansbritz<at>gmail.com)

Umiddelbart vil jeg mene "nej".

Vi mangler oplysning om hvor mange en gennemsnitsdansker kender.
Hvis alle danskere kender én person, så er det én ud af seks der bruger kokain.
Hvis alle danskere gennemsnitligt kender 100 personer, så vil det være et meget mindre antal - og beregningen også en del mere
speget, idet mange af de 100 sikkert kender hinanden indbyrdes.

Fra : Dieter Britz

Dato : 22-07-11 08:24

Henrik Eriksen wrote:

> [...]
> være et meget mindre antal - og beregningen også en del mere speget, idet
> mange af de 100 sikkert kender hinanden indbyrdes.

100 er et rimeligt tal. Jeg har en gang læst at mennesker har en tendens
til at klumpe sig sammen i ca. 100 stk, og det fortsætter i moderne
tider. Nu i dag overlapper disse 100'ergrupper sikkert.

Det var nemlig min tanke, at den statistik giver et stærkt overdrevet
indtryk af hvor mange faktisk bruger stoffet.

En anden har skrevet at man kan få bedre information ud fra, hvor meget
der bliver solgt/købt; det passer vidst, men ved man det? Som jeg ser det,
ved man ikke meget mere end hvor meget der bliver beslaglagt og, modsat
visse andre lande, ender det sikkert ikke på gaden bagefter i Danmark.

Bundlinjen er, at vi ikke ved ret meget om hvor mange (mis)brugere der er,
men jeg tror at mange fik det indtryk at hver femte i Danmark er på kokain,
fra at lytte til den nyhed.
--
Dieter Britz (dieterhansbritz<at>gmail.com)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 10:23

Dieter Britz skrev:

> Jeg hørte i radio i morges at hver femte i Danmark kender nogen der
> bruger kokain. Kan man regne ud, ca. hvor mange det så faktisk er, der
> bruger stoffet?

Ikke uden at gøre en antagelse om hvor stort folks
gennemsnitsnetværk er. Hvis hver dansker f.eks. kender 100'000
andre, skal der ikke ret mange misbrugere til før postulatet er
opfyldt.

--
Bertel

Fra : Martin Andersen

Dato : 21-07-11 11:28

On 21-07-2011 11:23, Bertel Lund Hansen wrote:

> Ikke uden at gøre en antagelse om hvor stort folks
> gennemsnitsnetværk er. Hvis hver dansker f.eks. kender 100'000
> andre, skal der ikke ret mange misbrugere til før postulatet er
> opfyldt.

Eller én eneste meget kendt kokainmisbruger.

Fra : Martin Andersen

Dato : 25-07-11 19:07

> Ikke uden at gøre en antagelse om hvor stort folks
> gennemsnitsnetværk er. Hvis hver dansker f.eks. kender 100'000
> andre, skal der ikke ret mange misbrugere til før postulatet er
> opfyldt.

Du behøver ikke antage noget om gennemsnitsnetværkets størrelse. Hvis
20% kender 3 mennesker. Deres forældre og verdens mest kendte Amy
Winehouse, så er det nok.

Fra : Martin Andersen

Dato : 25-07-11 19:10

On 25-07-2011 20:07, Martin Andersen wrote:
> Hvis 20% kender 3 mennesker. Deres forældre og verdens mest kendte Amy
> Winehouse, så er det nok.

Hov for pokker jeg mente selvfølgelig Charlie Sheen, ikke Amy Winehouse.

Fra : Martin Andersen

Dato : 25-07-11 19:10

On 25-07-2011 20:09, Martin Andersen wrote:

> Hov for pokker jeg mente selvfølgelig Charlie Sheen, ikke Amy Winehouse.

Ej! Der skulle selvfølgelig stå kokainmisbruger.

Fra : John

Dato : 21-07-11 12:28

"Dieter Britz" <britz@chem.au.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg hørte i radio i morges at hver femte i Danmark kender nogen der
> bruger kokain. Kan man regne ud, ca. hvor mange det så faktisk er, der
> bruger stoffet?
> --
Hvis hver 5,de kender nogen i Danmark, må det være 20% ud
af en befolkning på ca. 5.5 million.
Ret mange---ik?
John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 13:17

John skrev:

> Hvis hver 5,de kender nogen i Danmark, må det være 20% ud
> af en befolkning på ca. 5.5 million.

Du har ikke læst de andre svar?
Der behøver teoretisk ikke være mere end én kokainmisbruger.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-07-11 14:19

Bertel Lund Hansen skrev:

> Du har ikke læst de andre svar?
> Der behøver teoretisk ikke være mere end én kokainmisbruger.

Det er vist meget teoretisk. Der findes vel nogle tal for hvor
meget stof der konfiskeres, samt oplysninger om diverse
organiserede salgskanaler osv. Hvis der kun var én bruger,
så det system nok ikke sådan ud. Var der ikke for nylig en
undersøgelse af almindelige pengesedler, som afslørede at
det hvide pulver var vidt udbredt?

--
Herluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-11 14:59

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Det er vist meget teoretisk.

Ja, men pointen er blot at man ikke kan slutte at der er 20 %
misbrugere.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 21-07-11 15:15

"Herluf Holdt, 3140" skrev

> Det er vist meget teoretisk.

Det er det nok, men 95% af danmarks befolkning kender en dronning, hvor
mange mon vi så har af dem?

Nu er "kender nogen" også tilstrækkelig diffust til at man kan svare som man
lyster, jeg kender en, det vil sige jeg har læst om en og kan huske navnet,
der har erkendt et misbrug.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan G

Dato : 21-07-11 15:58

> [...]
>
> Nu er "kender nogen" også tilstrækkelig diffust til at man kan svare som
> man lyster, jeg kender en, det vil sige jeg har læst om en og kan huske

Lige netop
3 som kender mig, og som jeg kender, har været afhængige,
men nu kender jeg ingen som kender mig der er det.
Derimod kender jeg til mange der er afhængige, de kender så ikke mig

Mvh Allan

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-07-11 15:44

Den 21/07/11 10.44, Dieter Britz skrev:
> Jeg hørte i radio i morges at hver femte i Danmark kender nogen der
> bruger kokain. Kan man regne ud, ca. hvor mange det så faktisk er, der
> bruger stoffet?

Den eneste i denne tråd der har fat i den lange ende er Martin.

Det ville være besnærende at konkludere, at "hver femte" = 1 million og
at antallet af misbrugere derfor er et tilsvarende tal.

Der tages imidlertid ikke højde for personsammenfald og
konklusionen/postulatet er derfor meningsløst. Det er den slags
godtkøbs-punchlines der er med til at fordreje hovederne på Hr. og Fru.
Jensen og er formentlig helt blottet for videnskabelig dokumentation.
Det kan bruges til NADA - NOTHING - ikke noget som helst!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-11 18:21

Kurt Hansen skrev:

> Den eneste i denne tråd der har fat i den lange ende er Martin.

Sludder.

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-07-11 06:39

Den 22/07/11 19.20, Bertel Lund Hansen skrev:

> Sludder.

Nogle gange kommer indlæggene ret hurtigt efter hinanden og min
læsefrekvens er svingende. Jeg mener (tror jeg nok) at det var rigtigt
da jeg skrev det, men må også konstatere, at du også har en pointe i et
an af dine indlæg. Sorry, Bertel
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-11 10:58

"Dieter Britz" <britz@chem.au.dk> wrote in message news:j08osk$nge$1@dont-email.me...
> [...]
> bruger stoffet?
> --
> Dieter Britz (dieterhansbritz<at>gmail.com)

Et forslag til hvordan man kunne regne det ud med overslagsregning.

1/5 af befolkningen kendte en, 5000000/5 svarede ja, det er 1000000 ja'er

Bekendtskabskredsen sættes til 100.
Hver kokainmisbruger har fået 100 ja'er

Antal misbrugere 1000000/100= 10000 ( 2‰ )

Virker det som et rimeligt tal?

Ellers kan man regulere på de 100, det var måske bedre at bruge den nære bekendtskabskreds.
Hvis den sættes til 20 får man 50000 misbrugere ( 1% ??? )

HansT.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-11 11:51

Hans Terkelsen skrev:

> Virker det som et rimeligt tal?

Jeg har allerede prøvet at forklare hvorfor man ikke kan sige
noget meningsfuldt om antallet på baggrund af de givne
oplysninger.

Dertil kommer at det kun kan være erklærede kokainmisbrugere der
er tale om. Der kan være mange flere som holder det skjult.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-11 12:40

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in message news:4e2d4a99$0$304$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Dertil kommer at det kun kan være erklærede kokainmisbrugere der
> er tale om. Der kan være mange flere som holder det skjult.

Bertel ...

Du har helt ret i at der er stor usikkerhed, særlig mht størrelsen af den nære bekendtskabskreds som kender til misbruget.

Tallene er allerede fra begyndelsen af opgivet med kun 1 betydende ciffer.
Et par andre tilnærmelser er at misbrugerne er jævnt fordelt i befolkningen,
og at procenten af dem er forholdsvis lille.

Med forbehold kan man sætte misbrugs raten til
1/5/20, hvis den nære bekendtskabskreds sættes til 20 i snit.

Som et overslag, ikke som en udregning fra banken

Hans T.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-07-11 13:01

Den 25/07/11 12.51, Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har allerede prøvet at forklare hvorfor man ikke kan sige
> noget meningsfuldt om antallet på baggrund af de givne
> oplysninger.

Ja og det burde jo have lukket tråden endegyldigt. Hva' fa'en ligner det
at fremture med alskens vrøvl, når sandheDEN allerede foreligger? Der ER
sgu da heller ingen debatkultur i Danmark længere
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen