Dansk tale
Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-07-11 01:10

Jeg har slået til at OS X hver time siger hvad klokken er.

Det var i 10.6 Alex der sagde "The time is 22" (eller lignende). I 10.7
sagde Alex pludselig "clocken ær two", altså engelsk oplæsning af danske
ord, og så kom jeg i tanker om at der skulle komme en dansk stemme i
10.7.

Man skal gå ind i Systemindstillinger -> Tale og vælge Speciel for
systemstemme. Man kan så vælge fx den danske stemme Ida, som så lige
skal hentes - sølle 255 Mb. Herefter kan Ida vælges direkte i
Systemstemme.

Herefter giver

say "Klokken er 2"

i Terminal.app'en en dansk oplæsning af de danske ord, og det lyder ret
troværdigt. Også "Hallo" og "Else elsker pelse" blev sagt pænt.

Det skal jeg lege mere med.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 21-07-11 01:41

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110721 wrote:
> [...]
>
> i Terminal.app'en en dansk oplæsning af de danske ord, og det lyder ret
> troværdigt. Også "Hallo" og "Else elsker pelse" blev sagt pænt.

og så lige de obligatoriske... Virker det også med dansk tale i fx.
Adobe Reader 9.4.x/10.x, Bean 2.4.x, iText Express og iText Pro 09, -
eller er det kun en system-reader stemme? - Og hvad med fx. VoiceOver på
MSWord og Excel dokumenter?

I øvrigt har 'Ida' været på markedet et stykke tid nu, og jeg synes
ikke, det er noget særligt. - OK, den er da rimelig til lettere brug,
men skal man over og bruge tung talesyntese, så bliver den stemme alt,
alt for monoton at lytte til. Vil man have noget, der fungerer - også
til fx. højtlæsning af e-bøger i en velartikuleret og med god
modulation, så er det helt klart 'Mette', man skal have fat i, men den
koster jo også en del...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-07-11 05:23

Den 21/07/11 02.09, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110721 skrev:

> Jeg har slået til at OS X hver time siger hvad klokken er.

Godt at jeg fik skiftet til Mac. Hvordan jeg har kunnet levet uden slige
features, står som i en tåge for mig.

> [...]
> I 10.7 sagde Alex pludselig "clocken ær two", altså engelsk oplæsning
> af danske ord, og så kom jeg i tanker om at der skulle komme en dansk

Det var sat'me osse på tide. I alle disse år har Steve sjoflet os, men
nu er der åbenbart en tsunami af skandinavisk kultur og useablity på
vej. Jeg glæder mig allerede til OS XI, som er i alfa under navnet
"Baggårdskat".

> [...]
> systemstemme. Man kan så vælge fx den danske stemme Ida, som så lige
> skal hentes - sølle 255 Mb. Herefter kan Ida vælges direkte i

En Ida på 255 mega? Det er da noget af en tamp. Har hun overskæg og
lyder hendes stemme som en havnearbejders? Hvis ja, er jeg næsten sikker
på at det var hende jeg gik i klasse med i folkeskolen i 60'erne.

> Herefter giver
>
> say "Klokken er 2"
>
> i Terminal.app'en en dansk oplæsning af de danske ord, og det lyder ret
> troværdigt.

Vildt imponerende ... og så fylder det kun 255 Mb! Ka' godt forstå at
Apple har brug for et større hovedkvarter, når de nu skal have ansat en
masse kloge hoveder til at innovere yderligere. Spændende hvad de finder
på næste gang

> Også "Hallo" og "Else elsker pelse" blev sagt pænt.

Tilsyneladende et uudtømmeligt overdådighedshorn. Kunne jeg få dig til
at teste "Hvad drikker Møller?". Hvis Ida svarer rigtigt - med
bornholmsk ekko og hele tjavsen - overgiver jeg mig betingelsesløst!

> Det skal jeg lege mere med.

Lege? Hvad mener du? Du bruger vel denne verbale kronometerfunktion til
noget seriøst?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-07-11 06:19

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> og så lige de obligatoriske... Virker det også med dansk tale i
> fx. Adobe Reader 9.4.x/10.x, Bean 2.4.x, iText Express og iText Pro
> 09, -

Det har jeg ingen anelse om.

> eller er det kun en system-reader stemme? - Og hvad med fx. VoiceOver
> på MSWord og Excel dokumenter?

Det har jeg ingen anelse om.

Men Safari har en "Markér tekst, højreklik -> Tale -> Start oplæsning"
facilitet som giver nogen pudsige men forståelige resultater. (Den
kender tallene, men ved ikke at fx km er kilometer).

> [...]
> til fx. højtlæsning af e-bøger i en velartikuleret og med god
> modulation, så er det helt klart 'Mette', man skal have fat i, men den

Sikkert. Nu undersøger jeg bare mulighederne i det software man kan få
for 179 kroner.

Jeg ved godt at du stiller sindssygt høje krav, og er svær at stille
tilfreds, men derfor kan vi andre vel godt lege lidt?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-07-11 06:48

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Godt at jeg fik skiftet til Mac. Hvordan jeg har kunnet levet uden
> slige features, står som i en tåge for mig.

Det var oprindeligt for sjov for at se hvad man kunne, men det har den
meget heldige bivirkning at hvis det er sengetid klokken 20, så er der
ingen diskussion om hvad klokken faktisk er.

Du er ikke blevet så gammel og kedelig at du har glemt hvordan det er at
have børn endnu, vel?

> [...]
> Apple har brug for et større hovedkvarter, når de nu skal have ansat
> en masse kloge hoveder til at innovere yderligere. Spændende hvad de

Det er formentligt et kommercielt produkt de har bygget ind i OS X og
kan som følge deraf bruge samme produkts stemmer. Det foresvæver mig
jeg så noget med Aperture eller Accenture i licensbetingelserne men jeg
kan ikke finde det lige nu.

Bortset fra det, er det ikke noget Windows kan.

> Tilsyneladende et uudtømmeligt overdådighedshorn. Kunne jeg få dig til
> at teste "Hvad drikker Møller?". Hvis Ida svarer rigtigt - med
> bornholmsk ekko og hele tjavsen - overgiver jeg mig betingelsesløst!

http://dl.dropbox.com/u/2806740/hvaddrikker.aiff

Jeg håber du er glad nu.

> Lege? Hvad mener du? Du bruger vel denne verbale kronometerfunktion
> til noget seriøst?

Nåh, det er det du finder så morsomt.

Inden du går helt i koma af grin så overvej hvorfor de GPS'er som
moderne mennesker køber (men som åbenbart ikke er nødvendige derude hvor
du bor):

1) taler til dig i stedet for at skrive instruktionerne på en skærm.
2) taler dansk i stedet for engelsk.

En anden mulighed jeg håber kommer en dag:

* DVD-afspilleren kan _VISE_ danske undertekster på udenlandske film.
Hvad nu hvis oplæsningen bliver så god at den kan læse underteksterne
op "oveni filmen" som fx den danske fortæller på Emil fra Lønneberg?

Jeg kender nogen voksne som er så ordblinde at de ikke kan følge en
biograffilm med undertekster. De er så så heldige at de kan tage til
Tyskland og se den på tysk i stedet, men det gælder jo kun for nogen få.

Tænk på dig selv når du bliver lidt ældre og ikke kan se tydeligt hvad
der står på skærmen mere. Kunne du ikke have glæde af at få læst noget
op til den tid uden at behøve spørge hjemmehjælperen når hun kommer?
(eller sker det kun for andre?)

I mine øjne er det epokegørende at et lavprisprogram indeholder dansk
talesyntese. Endnu engang giver OS X baghjul til Windows.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-07-11 07:54

Den 21/07/11 07.47, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110721 skrev:

> Det var oprindeligt for sjov for at se hvad man kunne, men det har den
> meget heldige bivirkning at hvis det er sengetid klokken 20, så er der
> ingen diskussion om hvad klokken faktisk er.

Dét er godt. Rigtig godt endda!

> Du er ikke blevet så gammel og kedelig at du har glemt hvordan det er at
> have børn endnu, vel?

Gammel, jo. Kedelig, nej. Det var ikke mit lod i dette liv af få børn.

> Bortset fra det, er det ikke noget Windows kan.

Netop. Derfor var det også det rene svir at skifte til Mac. Det er som
at være brudt ud af en kloster og er kommet på "Crazy Daisy"

> http://dl.dropbox.com/u/2806740/hvaddrikker.aiff

Linket åbner et tomt vindue i Firefox og et vindue med en
afspillerbjælke midt på en tom side i Safari. At klikke på "Play"
udløser ikke det imødesete gjald fra de østersøiske ekkodale.

> Jeg håber du er glad nu.

Jeg er altid glad *).

> Nåh, det er det du finder så morsomt.

Jaeeeh, det må jeg modstræbende indrømme

> [...]
> du bor):
>
> 1) taler til dig i stedet for at skrive instruktionerne på en skærm.

Den store vision - at vi kan tale med en computer, forekommer mig at
være det ultimative rædselsseminarium. Et kontormiljø ville jo komme til
at lyde som en kaglende hønsegård (hvilket det i øvrigt ofte gør
allerede nu).

> [...]
> Hvad nu hvis oplæsningen bliver så god at den kan læse underteksterne
> op "oveni filmen" som fx den danske fortæller på Emil fra Lønneberg?

Ellers tak! Har du nogensinde set en John Wayne-film på tysk TV?

> Jeg kender nogen voksne som er så ordblinde at de ikke kan følge en
> biograffilm med undertekster.

Se dét er noget helt andet: En handicap-funktion, som en del sikkert vil
kunne have glæde af.

*) Disclaimer: Senest har jeg hidset mig op over iMovie. Jeg har et
klip, som blot skal beskæres i begge ender. Efter et par timer i selskab
med iMovie, er det endnu ikke lykkedes. Jo, jeg har fået oprettet et
projekt, men hvor pokker er den barberede fil?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-07-11 08:48

> Dét er godt. Rigtig godt endda!

Nemlig ;) Jeg har iøvrigt ladet det blive bare fordi jeg synes det er
hyggeligt - lidt som det bornholmerur jeg ikke har i stuen.

> Gammel, jo. Kedelig, nej. Det var ikke mit lod i dette liv af få børn.

Det forklarer en del. Lad mig blot tørt konstatere at børn ændrer mange
ting, herunder ens prioriteter. Børn der har sovet for lidt, er IKKE
sjove.

> Netop. Derfor var det også det rene svir at skifte til Mac. Det er som
> at være brudt ud af en kloster og er kommet på "Crazy Daisy"

Du KUNNE jo også bare have søgt om at komme i et nonnekloster i stedet.

> Linket åbner et tomt vindue i Firefox og et vindue med en
> afspillerbjælke midt på en tom side i Safari. At klikke på "Play"
> udløser ikke det imødesete gjald fra de østersøiske ekkodale.

Ekkodalen ligger ikke i Østersøen (så skulle man råwe fra færgen) men på
Bornholm.

Jeg synes du skal tage det som en udfordring. Lad mig blot tørt
konstatere at min mor godt kan den slags.

> [...]
> være det ultimative rædselsseminarium. Et kontormiljø ville jo komme
> til at lyde som en kaglende hønsegård (hvilket det i øvrigt ofte gør

Du overreagerer. Det er computeren der taler til dig, ikke omvendt.

Kan du ikke spørge den lokale landmand om du må låne hans traktor så du
kan prøve sådan en GPS?

> Ellers tak! Har du nogensinde set en John Wayne-film på tysk TV?

Nej. Har du nogensinde set en Emil fra Lønneberg-film?

Herudover kan jeg fortælle dig at der faktisk er rigtigt mange _BØRN_
som ikke kan læse godt nok til at følge undertekster men hvor der er en
masse udenlandske film som de er store nok til.

Bare forestil dig at du ser en japansk film med svenske undertekster
(eller tyske, afhængigt af hvad du har sværest ved).

> Se dét er noget helt andet: En handicap-funktion, som en del sikkert
> vil kunne have glæde af.

Hvorfor kalde det handicapfunktion? Hvorfor ikke bare en knap der
hedder "oplæs undertekster"?

> [...]
> selskab med iMovie, er det endnu ikke lykkedes. Jo, jeg har fået
> oprettet et projekt, men hvor pokker er den barberede fil?

Har du overvejet at søge efter filer der er ændret i dag og mindst 100
Mb? (eller hvor bette den nu er)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-07-11 10:40

Den 21/07/11 09.47, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110721 skrev:
> Kurt Hansen<kurt@ugyldig.invalid> writes:
>
> Nej. Har du nogensinde set en Emil fra Lønneberg-film?

Ja, men der er jo ingen undertekst der bliver læst ordret op. Handling
og dialoger bliver genfortalt. Alle udenbys film vises i polsk TV på den
måde og der kalder man stemmen for en 'lektor'. Pisseirriterende.

> Har du overvejet at søge efter filer der er ændret i dag og mindst 100
> Mb? (eller hvor bette den nu er)

Nej, det har jeg ikke. livet er for kort til den slags. Hvis ikke
programmets brugerflade afslører hvad der foregår, hvor tingene gemmes
og giver brugeren mulighed for SELV at bestemme, er det bare over højre
skulder.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 21-07-11 11:13

On Thu, 21 Jul 2011 08:53:41 +0200, <Kurt Hansen> wrote:

> [...]
> med iMovie, er det endnu ikke lykkedes. Jo, jeg har fået oprettet et
> projekt, men hvor pokker er den barberede fil?

Nå har jeg tafset minimalt med iMovie. Men når du er fornøyd med
prosjektet så må du vel bruke Share/Del menyen i iMovie.

Men å bruke iMovie til det du gjør er som å skyte spurv med kanoner.
Ã…pne heller filmen i QuickTime Player og bruk cmd+t eller Trim fra
Editmenyen.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-07-11 15:38

Den 21/07/11 12.13, Tor Einar Samdahl skrev:

> Nå har jeg tafset minimalt med iMovie. Men når du er fornøyd med
> prosjektet så må du vel bruke Share/Del menyen i iMovie.

Jo, jo, jeg smed den over på Fjæset ad den vej, fint nok.

> Men å bruke iMovie til det du gjør er som å skyte spurv med kanoner.

iMovie ... kanon ...? Det er da vist en meget lille kanon. PÃ¥ PC har jeg
været vant til TMPGenc. Se DET er en kanon af Dicke Bertha-klassen.

> Ã…pne heller filmen i QuickTime Player og bruk cmd+t eller Trim fra
> Editmenyen.

Mange tak, det skal prøves. hvis det er så let som det lyder, vil det
være et fint lille værktøj i hverdagen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-07-11 11:18

> [...]

> og dialoger bliver genfortalt. Alle udenbys film vises i polsk TV på
> den måde og der kalder man stemmen for en 'lektor'. Pisseirriterende.

Det var stilen. I stedet for en fortæller med eget manuskript kunne man
med de midler man har - fx i form af et sæt undertekster - lave det så
en dansk-sproget svag læser kunne få glæde af en film alligevel.

Jeg prøvede bare at forklare dig hvad jeg havde i tankerne.

Jeg kan så forstå at du ser polsk fjernsyn - så er du sgu også selv ude
om det ;)

> [...]
> programmets brugerflade afslører hvad der foregår, hvor tingene gemmes
> og giver brugeren mulighed for SELV at bestemme, er det bare over

Nu må du bestemme dig om du vil have det ligner Windows eller ej ;)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-07-11 15:44

Den 21/07/11 12.18, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110721 skrev:

> Jeg kan så forstå at du ser polsk fjernsyn - så er du sgu også selv ude
> om det ;)

Ikke med min gode vilje, men når vi besøger svigerfamilien i en helt uge
er det eneste mulighed i 'døde' perioder

> Nu må du bestemme dig om du vil have det ligner Windows eller ej ;)

På mange måder synes jeg det er forfriskende med et nyt miljø og PC'en
står blot og sygner hen. Jeg kan bare ikke vænne mig til den (næsten)
totale mangel på brugerkontrol. Jeg VIL spørges om hvilket filformat jeg
ønsker at gemme i og HVOR resultatet skal gemmes. Den der alfaderlige
måde, at Mac er et idiotsikret system, hvor brugeren ikke skal stille
spørgsmål om hvad der sker under motorhjelmen, har jeg meget svært ved
at acceptere.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-07-11 16:07

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> måde, at Mac er et idiotsikret system, hvor brugeren ikke skal stille
> spørgsmål om hvad der sker under motorhjelmen, har jeg meget svært ved

Du har jo stadig et valg ... det er de færreste ting hvor du ikke selv
kan bestemme hvis du rent faktisk mener det er nødvendigt.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-07-11 16:24

> Ikke med min gode vilje, men når vi besøger svigerfamilien i en helt
> uge er det eneste mulighed i 'døde' perioder

Hvis de har internet med en hvis snabel ud, kan du købe en
Elgato-tvtuner og hardwaren tillader dig at se fjernsyn "udefra". Det
rækker nok helt til Polen.

> [...]
> alfaderlige måde, at Mac er et idiotsikret system, hvor brugeren ikke
> skal stille spørgsmål om hvad der sker under motorhjelmen, har jeg

Du er nødt til at følge med strømmen hvis du gerne vil bruge Mac. Når
du så har lært tingene bedre at kende, så opdager du også en masse af de
ting som du savner nu. Husk du har haft 10-15 år til at kigge under
motorhjelmen på Windows, og det glemmer man nemt når man skifter til
noget andet.

Men prøv at kigge i Film-folderen. Den kan let være havnet der.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 21-07-11 21:20

On Thu, 21 Jul 2011 16:38:25 +0200, <Kurt Hansen> wrote:
> iMovie ... kanon ...? Det er da vist en meget lille kanon. PÃ¥ PC har jeg
> været vant til TMPGenc. Se DET er en kanon af Dicke Bertha-klassen.

Alt er relativt.