Rørende løvligt
Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-07-11 00:55

Man kan vælge at hente MacOS X fra App Store og betale straks. Men hvis
man har installeret på anden maskine, er det nærliggende at logge ind og
kigge i sine 'Purchased' (Købte) og installere igen

--
Flemming

Fra : Anders L.

Dato : 21-07-11 05:32

Den 21/07/11 01.55, Flemming Rubini skrev:
> Man kan vælge at hente MacOS X fra App Store og betale straks. Men hvis
> man har installeret på anden maskine, er det nærliggende at logge ind og
> kigge i sine 'Purchased' (Købte) og installere igen

Licensreglerne giver lov til at Lion må installeres på hele husstandes
Mac'er.
Kan hentes i App store eller kopieres via USB dongle

--
Anders L.

Tænk positivt ....
.... Det kunne være værre ...

Fra : Langgaard

Dato : 21-07-11 03:27

On 21 Jul., 06:31, "Anders L." <NoSpamFilterForSex...@BotNak.dk>
wrote:

> Licensreglerne giver lov til at Lion må installeres på hele husstandes
> Mac'er.
> Kan hentes i App store eller kopieres via USB dongle

Ja, jeg mener dog at have læst at der med en "enkeltbrugerlicens" kan
installeres på op til 5 maskiner i husstanden,

--
Langgaard

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-07-11 11:40

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> Ja, jeg mener dog at have læst at der med en "enkeltbrugerlicens" kan
> installeres på op til 5 maskiner i husstanden,

Det hedder sig vist, at man kan installere på alle "sine" computere.
Spørgsmålet er bare, hvordan det defineres. Jeg plejer at købe en
familieudgave med fem licenser. Vi har også en familiekonto hos
MobileMe. Dermed har vi alle fire i husstanden en Apple-ID.
Hvis man skal følge licensbestemmelserne helt bogstaveligt, så
burde vi vel downloade Lion til f.eks. min kones computer i hendes
Apple-ID, og dermed vil vi skulle betale en gang mere. Det samme gælder
vel børnene, med mindre man kan dække sig ind under, at de ikke er
myndige. Lion er jo meget billig, så det ender jo ikke med at blive
vildt dyrt, selv om en løve er et vildt dyr
Jeg vil sådan set gerne være ærlig, men jeg vil heller ikke være
dum og betale mere end nødvendigt. Hvordan tror I, licensbetingelserne
skal tolkes? Kan jeg sige, at alle husstandens computere er "mine"? I
praksis vil det ikke være noget problem at installere i mit navn på alle
vores computere, jeg spekulerer bare på, om det er tilladt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 21-07-11 12:06

Den 21/07/11 12.39, Henrik Münster skrev:
> [...]

> praksis vil det ikke være noget problem at installere i mit navn på alle
> vores computere, jeg spekulerer bare på, om det er tilladt.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvordan kan man hænge hele Danmarks befolkning op på Karnows Lovsamling,
når man véd at ingen af dem kender den?

Det kan man fordi grundreglen er at det man tror er rigtigt også er
rigtigt. Og det passer langt hen af vejen.
Altså: "Her bliver enhver salig i sin egen tro!"
I meget sjældne, kontroversielle tilfælde tager en domstol stilling.

Hvis du tror at de 5 tilladte licenser gælder 5 PC'er i husstanden, så
er det rigtigt og så kan du gøre så.

Hvis du tror at udtrykket 5 PC'er i husstanden kun gælder dem du selv
har Apple id på, så er det også rigtigt! Og så betaler du 4 licenser, et
til hvert Apple Id.

Hvorfor? fordi ingen domstol er bedt om at tage stilling til
spørgsmålet. Hvad "vi" mener, kan du ikke bruge, idet vores kultur er en
kultur som bygger på tro. Det du tror er rigtigt, det er rigtigt-for dig!
Det du tror er forkert og som du gør alligevel. Det er overtrædelse af
troens lov og derfor allerede forkert, selv om en domstol ikke har taget
stilling.))

Der er dog den hurdle at når man bruger et program på 1 maskine og vil
bruge det på den næste, så skal man hente det via Appstore igen på den
næste maskine. Her skal man logge ind med Apple-id og hente det!))
Nogle programmer nægter at lade sig installere på et andet
familiemedlems maskine på andre måder end gennem App-Store!

So what?))

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-07-11 08:45

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Man kan vælge at hente MacOS X fra App Store og betale straks. Men hvis
> man har installeret på anden maskine, er det nærliggende at logge ind og
> kigge i sine 'Purchased' (Købte) og installere igen

hvilket er helt lovligt og accepteret og dokumneteret af apple.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-07-11 11:30

> hvilket er helt lovligt og accepteret og dokumneteret af apple.

Og udover det har Apple aldrig haft nogen form for kopisikring på sine
styresystemer. Der er intet, der har hindret en i at installere sin Mac
OS vidt og bredt hos venner og familie. Apple ved sikkert godt, at der
finder en del ulovlig kopiering sted, men de er vel også interesserede
i, at deres styresystem bliver så udbredt som muligt. Desuden holder de
kunderne glade. De bliver nemlig sure over at blive mistænkeliggjort med
alle mulige kopisikringer. Jeg har da ofte hørt om problemer med
Windows, der pludselig ikke virker, hvis man har ændret lidt i sin
hardware.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-07-11 15:17

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Og udover det har Apple aldrig haft nogen form for kopisikring på sine
> styresystemer. Der er intet, der har hindret en i at installere sin Mac
> OS vidt og bredt hos venner og familie. Apple ved sikkert godt, at der

Så længe det var på en Apple-maskine. De har gjort sig ret stor umage
for at det ikke kørte på ikke-Apple-maskiner.

Dvs der har været et hardwaresalg, og penge ind der. Operativsystemet
er "bare" for at få folk til at opgradere deres hardware når det ikke
kan køre nyeste version mere, og også grunden til at det er så billigt
(tror jeg). Det virker jo - de skovler jo penge ind.

Jeg synes iøvrigt Lion opgraderingen via App Store var ekstremt
smertefri og nem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-07-11 18:06

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110721 <nospam0002+20110721@gmail.com> wrote:

> [...]
> (tror jeg). Det virker jo - de skovler jo penge ind.
>
> Jeg synes iøvrigt Lion opgraderingen via App Store var ekstremt

Jeg har også lige smidt den på en ældre MacBook, vi har som reserve,
bare for at prøve det. Det gik godt nok nemt. Jeg skal lige gøre mig
lidt mere umage med min egen Mac, for der ligger lidt vigtigere ting på.
Jeg skal altså lige have en ekstra backup og så tage stilling til, om
jeg samtidig vil rydde lidt op i alle mine ting.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen

Dato : 23-07-11 13:33

> [...]

> man har installeret på anden maskine, er det nærliggende at logge ind og
> kigge i sine 'Purchased' (Købte) og installere igen

Aha - jeg har to andre MacBooks i huset (udover denne som Lion netop er
installeret på), så det er god forbrugerinformation.
Går man bare på App Store, og finder "Purchased"?
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-07-11 13:36

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Aha - jeg har to andre MacBooks i huset (udover denne som Lion netop er
> installeret på), så det er god forbrugerinformation.
> Går man bare på App Store, og finder "Purchased"?

jep, med samme Apple ID naturllgvis. Du kan også, hvis du ikke orker at
downloade igen og igen gemme installeren _inden_ du sætter
installationen igang og kopiere den til de andre maskiner.

/thomas

Fra : Steen

Dato : 23-07-11 15:52

> jep, med samme Apple ID naturllgvis. Du kan også, hvis du ikke orker at
> downloade igen og igen gemme installeren _inden_ du sætter
> installationen igang og kopiere den til de andre maskiner.

Fjong - man laver lige sin egen USB-dims med Lion
--
Steen