HJÆLP
Fra : kim holm

Dato : 16-07-11 09:37

hvordan får man en alm. extern harddisk til at arbejde sammen med em mac

kim holm
pc-doktoren@mail.dk

Fra : Niels

Dato : 16-07-11 03:04

On 16 Jul., 10:36, "kim holm" <pc-dokto...@mail.dk> wrote:
> hvordan får man en alm. extern harddisk til at arbejde sammen med em mac

Sæt stikket i, doktor.

--
Niels

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 16-07-11 10:05

Den 16/07/11 10.36, kim holm skrev:
> hvordan får man en alm. extern harddisk til at arbejde sammen med em mac

Du skal såmænd bare formattere den med FAT eller FAT32 - så er det bare
at sætte disken til og arbejde løs.
NTFS kan den ikke klare (ikke out-of-the-box)

Andreas M. Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-07-11 12:39

Andreas Møller Hansen wrote:

> Du skal såmænd bare formattere den med FAT eller FAT32 - så er det bare
> at sætte disken til og arbejde løs.
> NTFS kan den ikke klare (ikke out-of-the-box)

Æh jow, men kun læse _fra_ disken - ikke skrive til/fra disken...

Jeg vil anbefale NTFS, og at Kim så henter 'NTFS 3G Driver' (gratis) og
installerer den på OS X, så undgår man også problemer med FAT32s 4gb
normalgrænse for silstørrelser.

http://www.macupdate.com/download/26288/ntfsmac_trial.dmg

- Og ja, så er det bare at sætte et kabel til, så dukker den op på
Mac'ens skrivebord...

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-07-11 20:55

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

<snip>

> Jeg vil anbefale NTFS, og at Kim så henter 'NTFS 3G Driver' (gratis) og
> installerer den på OS X, så undgår man også problemer med FAT32s 4gb
> normalgrænse for silstørrelser.

<http://www.macupdate.com/app/mac/26288/ntfs-for-mac-os-x>

Det er ikke alle der er lige begejstret - se kommentarerne forneden.

Og er den compatibel med den driver i 10.6 der giver adgang til at læse
fra en NTFS partition?

Ellers er det sgu' for farligt, hvis man f.eks har dual-boot og Windows
med NTFS på sin Mac.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-07-11 18:00

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> fra en NTFS partition?
>
> Ellers er det sgu' for farligt, hvis man f.eks har dual-boot og Windows

Har ikke kunneet svare før nu, da Sunsite har været nede....

Men underligt nok er det ikke den NTFS driver, jeg egentlig fandt og
ville henvise til. - Der må have været kuk i kukkassen et eller andet
sted...

Den, jeg ville henvise til er 'NTFS 3G 2010.5.22 for Mac OS X', - og ja,
den virker også på 10.6, og den er også freeware...

http://download.cnet.com/NTFS-3G/3000-2094_4-10913782.html?tag=mncol;4#rateit

- Og ellers er Paragon 9.x anternativet og faktisk den bedste, men den
koster jo også penge... - Jeg har testet NTFS 3G 2010.5.22 sammen med
min Windows XPPro, og det virker godt nok, men der er visse problemer
med HFS+ formatterede eksterne diske. - De kan ikke altid vises og
derfor heller ikke bruges. - Her er Paragon bedst, da den registrerer
HFS+ diske som 'shared disks' - altså netværksdiske med fuld adgang til
både læse/skrive. - Og det var eneste grund til, at jeg skiftede til
Paragon.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-07-11 12:05

"kim holm" <pc-doktoren@mail.dk> writes:

> hvordan får man en alm. extern harddisk til at arbejde sammen med em mac

Sætter dens USB-kabel i computerens USB-stik? Vær opmærksom på hvis
disken kræver meget strøm, så skal der muligvis ekstern strøm på.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-07-11 12:06

Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> writes:

> Du skal såmænd bare formattere den med FAT eller FAT32 - så er det
> bare at sætte disken til og arbejde løs.
> NTFS kan den ikke klare (ikke out-of-the-box)

Læse, ikke skrive.

FAT32 er anvendelig til det allermeste bortset fra store video-filer.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 16-07-11 12:21

kim holm <pc-doktoren@mail.dk> wrote:

> hvordan får man en alm. extern harddisk til at arbejde sammen med em mac
>
> kim holm
> pc-doktoren@mail.dk

Alm. problemer med eksterne harddiske til Mac:

Det er en USB disk der trækker strøm fra USB porten og mac leverer ikke
nok strøm til at mounte.

Løsning: Anskaf en USB hub med strøm, der kan forsyne USB disken.

Skal kunne læses og skrives af både mac og PC:

Formatér i exFAT: MacOS X 10.6 og nyere understøtter det out of the box,
for windows vedkommende Win 7 og kan installeres på ældre versioner af
Windows.

Eller

Installér Paragon NTFS på mac og formatér i NTFS.

Eller

Formatér i FAT 32 og lev med at max filstørrelse er 4 GB

Vær opmærksom på at mac ved alm. formatering i Diskværktøj opretter en
lille 200 MB partition og PCere kun kan læse den, men mac kun læser den
store partition. Vælg derfor Partitioner og vælg 1 partition i
Partitionslayout. Skal disken bruges til at boote i Windows, så skal du
klikke på Indstillinger... knappen og vælge Master Boot Record. Klik på
på Anvend.
--
Jesper
Danmark står på 4 søjler:

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-07-11 15:52

Jesper Ørsted <shefan@hotmail.com> wrote:

> [...]
> lille 200 MB partition og PCere kun kan læse den, men mac kun læser den
> store partition. Vælg derfor Partitioner og vælg 1 partition i

Havde lige FAT-formateret en lille 80 GB disk for nogle dage siden, som
skulle bruges mellem PC og Mac og efter at ha' læst ovenstående kan jeg
godt se at jeg fik lidt mere plads på disken ved aktivt at vælge 1
partition. Men forinden oplevede jeg ikke at PC'en kun så en lille 200
MB partition!?

> Jesper
> Danmark står på 4 søjler:
> Blod, jord, kirke og kongehus

Hvis man skal stille DK på søjler synes jeg bedre om: mennesker, miljø,
grundloven og demokrati.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-07-11 21:24

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> MB partition!?

> Hvis man skal stille DK på søjler synes jeg bedre om: mennesker, miljø,

Helt enig ... de to sidste i Jespers sig. kan vi godt undvære ...

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 17-07-11 20:41

Den 16.07.11 16.52, skrev Martin Bredthauer:
> Hvis man skal stille DK på søjler synes jeg bedre om: mennesker, miljø,
> grundloven og demokrati.

Blod er dessuten et omskiftelig materiale. ;)

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 17-07-11 23:17

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> wrote:

> Blod er dessuten et omskiftelig materiale. ;)

Det er da en skrækkelig masse debat om min sig!
--
Jesper
Danmark står på 4 søjler: