Andet multimedie
bentjuul 3670
DPI ... igen, igen
Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-07-11 08:58

Jeg er tvunget til at begynde at bruge Quark XPress og det er helt
sikkert udmærket, selv om de fleste her nok bruger InDesign eller noget
andet. Om Quark overhovedet er det mest hensigtsmæssige program at bruge
til opgaven, vil jeg gerne vente med at diskutere til en senere tråd.

Jeg skal sætte et nyhedsbrev/katalog op, hvor hver vare har et billede i
et felt på 45x45 mm. De billeder vi har at gøre godt med, kommer primært
fra leverandørerne og variere meget i filstørrelse og opløsning.

Da der er mange billeder og da PDF'en kun skal bruges til
skærmpræsentation, skal den jo fylde så lidt som muligt, men med
billeder i en "pæn" kvalitet.

Hvis jeg hiver dem ind i rå tilstand, skal jeg manuelt bruge fuktionen
"Skalér billede til felt" og desuden vælge at fremvisninger skal være i
fuld opløsning, for at få et acceptabelt, men ikke perfekt, resultat.
PDF'en bliver typisk på 8 Mb og det synes jeg er rigeligt at sende som
attachment til en mail.

Jeg har nu eksperimenteret med at batch-resize i Photoshop. Jeg valgte
91 dpi og 45x45 mm, men det duede slet ikke. Efter mange eksperimenter
fandt jeg ud af, at jeg bare skulle vælge 91 dpi - så blev billederne
fine og skarpede og passede til billedfeltet uden at skulle tilpasse.
Jeg forstår ikke hvorfor, men det virker.

Nogle af billederne blev imidlertid bare til nogle små frimærker og jeg
har også fundet ud af hvorfor: Det er dem der i forvejen var på 91 dpi
og ikke 300, som de andre.

Forklar mig venligst hvad jeg har gang i?

Hvordan kigger jeg huirtigt en billedmappe igenne og sorterer dem i to
dynger: en med dem der er i 300 dip (eller højere) og dem der ikke er.
Jeg skal vel aflæse filernes info/egenskaber.

P.S. Jeg bruger Mac.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : ;o)-max-

Dato : 14-07-11 09:49

On 14-07-2011 09:57, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> fuld opløsning, for at få et acceptabelt, men ikke perfekt, resultat.
> PDF'en bliver typisk på 8 Mb og det synes jeg er rigeligt at sende som

der må være andre definerings muligheder når du konverterer
til Pdf, som du har overset..

> [...]
> fine og skarpede og passede til billedfeltet uden at skulle tilpasse.
> Jeg forstår ikke hvorfor, men det virker.

Du skal bare sætte max h x b i pixels i stedet for mm
og glemme alt om dpi. Billederne skal være i jpg med
srgb som farverum, da det er det de fleste skærme kan
klare.

> Nogle af billederne blev imidlertid bare til nogle små frimærker og jeg
> har også fundet ud af hvorfor: Det er dem der i forvejen var på 91 dpi
> og ikke 300, som de andre.

det gir ingen mening - alle billederne burde ende op med at
være under 180 x 180 pixels - og ja det er meget meget småt.

Hvis dine sider skal fylde en skærm (i højden) der feks. er
1200 x 1900 pixel, skal din side måle 1200 pixel i højden,
breden blir så ca. 800 pixel hvis du vil have et format der
forholds mæssigt er ca som et A4 ark. Ud fra det du har skrevet
regner du med at have 6 fotos under hinanden, med lidt luft,
så dine fotos skal skal måle ca. 180 pixel, hvilket også var
det du kom frem til. Men du gør det meget besværligt ved at
bruge mål der kun findes i den virklige verden. Så drop millimeter
og opret dit dokument som et fast format i pixel højde og pixel bredde.
og brug linealer og guides med pixel markeringer i stedet for
millimeter.

Hvis du tænker at siderne skal printes så skal du op i en
meget større opløsning for at få en ordentlig kvalitet, der
kan man sige 200 dpi er hensigtsmæssigt til de fleste printere,
og så blir regnestykket 200 x 12 (inches) = 2400 pixel og så
vil bredden være ca. 1600 pixel. Kvalitets print feks offset
på glittet papir arbejder med 300 dpi, så en A4 side vil måle
ca 3600 x 2400 pixel. Men det er kun i det øjeblik du snakker
om print du behøver at vide noget om dpi/ppi og lpi. Så gør
dig selv en tjeneste, glem alt om tommer og millimeter, så
længe du kun arbejder til skærm.
-max-

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-07-11 10:37

Den 14/07/11 10.49, -max- skrev:

> der må være andre definerings muligheder når du konverterer
> til Pdf, som du har overset..

Jo jo, der er mange og jeg har systematisk afprøvet dem allesammen. De
giver filstørrelser fra 600 Kb til 300 Mb. Den på 8 Mb har den visuelle
kvalitet jeg gerne vil have

> Du skal bare sætte max h x b i pixels i stedet for mm
> og glemme alt om dpi. Billederne skal være i jpg med
> srgb som farverum, da det er det de fleste skærme kan
> klare.

Det giver ingen mening for mig. Quark er jo et program der er beregnet
til tryk. Pixels x pixels, som jeg er vant til fra
hjemmesidefremstilling, har vel ingen relevans her.

Eksempel: Et billede er, når jeg indlæser det i Photoshop 1626 x 1444
pixels, 137,67 x 122,26 mm og har en opløsning på 300 ppi. Hvis jeg
ændrer pixels til 900 x 799 fylder det ikke feltet på 45 x 45 mm ud og
er for dårligt i kvalitet.

Hvad er det helt præcist du vil have mig til at gøre?

> det gir ingen mening - alle billederne burde ende op med at
> være under 180 x 180 pixels - og ja det er meget meget småt.

Jeg var faktisk i gang med en follow-up til egen indlæg, da jeg måtte
konstatere at det meste af det er noget vrøvl. Det var åbenbart bare
lucky punch, at de første par stykker opførte sig sådan.

> Hvis dine sider skal fylde en skærm (i højden) der feks. er
> 1200 x 1900 pixel, skal din side måle 1200 pixel i højden,
> breden blir så ca. 800 pixel hvis du vil have et format der
> forholds mæssigt er ca som et A4 ark.

Jo, men som jeg læser det, regner du stadig som om siden med billederne
præsenteres som i HTML i en browser. Jeg skal lave en PDF, som
modtageren vel vil åbne med Reader.

> Ud fra det du har skrevet
> regner du med at have 6 fotos under hinanden, med lidt luft,
> så dine fotos skal skal måle ca. 180 pixel, hvilket også var
> det du kom frem til.

Nix, en side indeholder 15 varer - 5 rækker med 3 i hver. Ud over tekst
og stregkode, er der et billede på 45 x 45 mm.

> [...]
> og opret dit dokument som et fast format i pixel højde og pixel bredde.
> og brug linealer og guides med pixel markeringer i stedet for

Der er 3 muligheder, når jeg opretter et nyt dokument:

Udskriv: Her vælges f.eks. A4, eller egendefineret i milimeter
Web: Her vælges en bredde, f.eks. 600 px. Højde giver jo ingen mening og
kan ikke anføres.
Interaktiv: Slideshow.

Så jeg ved ikke rigtig hvordan jeg kan efterprøve dit råd?

> Hvis du tænker at siderne skal printes så skal du op i en
> meget større opløsning for at få en ordentlig kvalitet

Det er faktisk derfor jeg hænger i Quark. Indtil for nyligt blev disse
nyhedsbreve nemlig printet, men det er vi gået bort fra. på grund af
travlhed er der ikke tid til at begynde fra scratch og indtil jeg får
tid og overskud, arbejder jeg derfor videre i de skabeloner vi hele
tiden har brugt. Nu skal outputtet bare drosles ned til skærm og
filstørrelsen reduceres, men stadig med billeder i en "læsbar" kvalitet.

P.S. Jeg HAR fundet ud at at få overblik over filernes egenskaber. Dem
kan jeg se under META-data i Adobe Bridge.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen