Om fanatisme – politik OG religion
Fra : Henrik V Blunck

Dato : 07-07-11 14:57

Om fanatisme – politik OG religion

Min farfar havde ret: når det gælder politik OG religion, så kan folk
virkelig vise hvad den mest indædte form for fanatisme egentlig er.
Nederst i artiklen kan du læse hvad jeg tidligere har skrevet i min
mini-serie om fanatisme. Fanatismen kendes under mange farver. Nogle
kalder sig trofaste over for en bestemt ideologi, og fornægter de er
fanatiske. Alligevel er de hadefulde over for enhver som tillader sig at
spørge ind til argumentationen de kommer med.

Det gælder ikke kun i fanatiske sekter, men lige så meget blandt folk
som ville kalde sig “almindelige.” Desværre.

Vi kommer nemlig aldrig til at forene folk hvis alle holder på DERES ret
frem for alles ret til at være individualister – så længe det sker i
gensidig respekt for hinandens ret til at være forskellige.

Værdikampen vil i løbet af næste folketingsvalg, og efter, komme til at
handle om at genfinde den danske identitet. Den virkelighed at vi alle
må se at finde fælles grundlag for sameksistens hvis vi ønsker at bringe
en positiv verden videre til vores børn og børnebørn. Det gælder lige så
meget på miljøområdet, hvor vi godt kunne bruge flere elbiler, mere
solcelle- og jordvarme, som det gælder i vores respekt for hinanden.
Regeringen er kørt fast i en mudderkastning hvor modstandere fanatisk
betegnes som ræverøde, økonomisk uansvarlige, og flere andre skældsord i
et forsøg på at fjerne fokus fra alle de fejl der foretages.

Spørgsmålet vi alle bør stille os selv er: vil vi genfinde den
oprindelige danskhed hvor vi forsvarer hinandens ret til at være
FORSKELLIGE, eller vil vi fanatisk holde på vores eget til skade for
alle i sidste ende?

Kommentarer:
<http://www.blunck.dk/kristendommens_mangler/2011/07/04/om-fanatisme-politik-og-religion/>

Henrik V Blunck
Følg gerne min politiske blog
http://politisk-blog.blogspot.com

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-11 18:36

Henrik V Blunck skrev i

> Om fanatisme – politik OG religion
>
> Min farfar havde ret: når det gælder politik OG religion, så kan folk
> virkelig vise hvad den mest indædte form for fanatisme egentlig er.

Det er du jo et eminent godt eksempel på!!