United Democrats - en nobel ide
Fra : Henrik V Blunck

Dato : 01-07-11 02:30

United Democrats - en novel ide

United Democrats, grundlagt af Jeppe Hedaa, er en meget nobel ide.
Islamisk Kristent Studiecenter startede i sin tid med en lignende
strategi. Dengang var det tanken at forene i hvert fald både kristne og
muslimer. Ideen om at forene de tre monoteistiske livssyn har nærmest
globale fredsperspektiver, og i dét lys kan enhver anstrengelse da kun
anbefales.

Menneskesynet, hvor der søges forenelige punkter mellem trosretningerne,
og livssynene, er glædeligt, og bør bestemt opmuntres. Ikke fordi folk
af den grund skal gå på kompromis med egne trossætninger, men fordi der
uden tvivl er flere steder hvor dialogen vil hjælpe, så modstanden
mellem grupperne mindskes.

Det var et spændende interview i dagens avis, og jeg håber så afgjort
for Jeppe at hans projekt får god medvind. Man kunne nemlig meget nemt
frygte, at fundamentalister straks tror dette er et forsøg på økumeni.
Jeg ser det mere som et frisk pust hvor alle kan erkendes hinandens
udgangspunkter.

Kommentarer her:
<http://www.blunck.dk/kristendommens_mangler/2011/05/28/united-democrats-en-nobel-ide/>

God weekend til alle.