grundsprogets vigtighed eller hvad?
Fra : Ole Madsen

Dato : 26-06-11 13:14

I nogle debatter syntes det næsten som om det er ligemeget hvad grundteksten
siger, bare man kan holde fast i ens sammetømrede meninger, fint nok med det
hvis det er det man ønsker

Nogle mener at fx "Bara" og "Asah" er det samme og bliver brugt tilfældigt,
men hvilke bibelsyn er det så lige man ender med på den måde?

Hvis Guds Ord er Guds Ord, så må det vil bære præg af det og ikke være en
bunke af tilfældige ord, eller hvad?

Nogle prøver at sige at det er tankerne der er Guds Ord, og ikke detaljen

Hvad mener du?

Der er også spørgsmålet om tekstfamilier, hvordan tingene bliver oversat i
forhold til kultur, kirketradition, elementer som har spillet en stor rolle,
sådan ser jeg det

man kan jo sige at der er en ret god enighed om de vigtigste ting, og at
forskellen ligger på et andet plan, nemlig i de små detaljer.

KH

Ole

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 28-06-11 10:02

Den 26/06/11 14.14, Ole Madsen skrev:
> [...]
>
> man kan jo sige at der er en ret god enighed om de vigtigste ting, og at
> forskellen ligger på et andet plan, nemlig i de små detaljer.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Koranen er "guds ord." Hvert eneste ord er "guds-." Derfor må den læses
på originalsproget. Bare det at oversætte den er at erstatte guds
arabiske ord med nogle halvforsøgte danske ord.
Hvis bibelen var guds ord, så måtte det være originalsprogets ord der
var guds ord. Så måtte den heller ikke oversættes.

Bibelen er ikke Guds ord! Ikke engang meningerne er Guds meninger! Det
er menneskers meninger om Guds meninger.
Hvor er så Gud henne? Han har tilladt mennesker at fremføre meninger om ham.
Nogle af disse mennesker inspirerede han med sin Helligånd, således at
de var bedre til at fortolke ham end andre.
Andre skrev om ham uden anden inspiration end deres egen.
Igen andre skrev deres egen mening og udgav den for at være Guds-.

På et tidspunkt ønskede kristne at samle alle disse meninger i en bog.
Først kiggede de skrifterne igennem. Så rådslog de om hvilke de ville
have med i deres samling og hvilke de ikke ville have med.
Læg mærke til at Gud ikke fortalte dem hvilke der skulle med og hvilke
der ikke skulle med.
Selv det var rent menneskeværk.
Resulatet har vi i Bibelen i dag.

Jeg mener at mange af de meninger der optræder i GT, er patriarkalske
meninger beregnet til at konsolidere patriarkatet.
Familiefaderen har uindskrænket magt over sin familie og sine slaver.
Det er høvdingevældet som vi af og til ser det i muslimske stater.
Datteren har "vanæret faderen" hvorpå han dræber hende!
Det er hans ret! Han ejer hende!

Moderne bibelkritik der bruges som skældsord i indremissionske kredse,
kan sådan set ses som en revurdering af den samling af skrifter der fik
lusket sig med i den samling vi kalder Bibelen.

Jeg har da selv foretaget min egen vurdering og skulle jeg afgøre
samlingen, så ville jeg udelade bøger der ikke indeholdt et eneste Gudsord.
Altså, som ikke indeholder noget profetisk budskab, eller nogen
udtalelse fra Gud. Og som ikke engang selv postulerer at komme med noget
budskab fra Gud!

Det gælder Ezras Bog, Nehemias Bog og Esters Bog.
Nehemias Bog er specielt fæl og ugudelig!
En enkelt mands pral med sine grimme handlinger. Han skiller ægtefæller
og praler af det!
nehemias 13:23-25, 27.
Som munder ud i hans eget pral i vers 30!

Og som rosinen i pølseenden Johannes Åbenbaring, fordi den ikke er
skrevet af Johannes, hvad man kan se hvis man sammenligner
Johannes-Evangeliet! Endvidere cementerer den et jordisk kødeligt
tusindårsrige, hvilket er langt fra apostlenes forståelse om en legemlig
forvandling til et åndeligt herlighedsmenneske.

MvH
Jens

Fra : E.Dalgas

Dato : 28-06-11 21:25

On Tue, 28 Jun 2011 11:02:16 +0200, Jens Erik Bech wrote:

> [...]
> Hvis bibelen var guds ord, så måtte det være originalsprogets ord der
> var guds ord. Så måtte den heller ikke oversættes.

Hvilken gud taler du om ? Har han et navn ?

For vel er der såkaldte guder, både i himlen og på jorden – der er jo så
mange guder og så mange herrer. 1kor.8,5.

> Bibelen er ikke Guds ord! Ikke engang meningerne er Guds meninger! Det
> er menneskers meninger om Guds meninger.

Det er dit valg. Det er ikke noget nyt det du siger og mange tror det du
tror fordi de ikke kender til det enorme tekstgrundlag og det meget
omhyggelige arbejde Bibelen bygger på.

Ambolten? Guds ord

I aftes kom jeg forbi en grovsmeds dør
Og jeg hørte ambolten synge aftensangen
Da jeg kiggede ind, så jeg på gulvet
Gamle hamre, udslidte efter års banken.

“Hvor mange ambolte har du haft,“ spurgte jeg
”For at slide og nedbryde alle disse hamre?”
”Kun en” sagde han, og med et blink i øjet:
”Det er ambolten der slider hamrene op”

Og så tænkte jeg på ambolten, Guds ord,
Som skeptikere i årevis har hamret løs på.
Selv om lyden af slagene kunne høres,
så er ambolten uskadt ..hammeren er væk.

Ukendt forfatter

> Hvor er så Gud henne?

Bibelens Gud har til alle tider åbenbaret sig for mennesket. Derfor har vi
det skrevne ord. Der er givet forskellige veje til frelse igennem
tidsaldrene og i vores tid (nådens tid) er vejen til Bibelens Gud, Troen på
Jesus Kristus, som Han er beskrevet i det nye testamente.

Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til
Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu
af kender I ham og har set ham.« Joh. 14.6-7.

--

E.D