Bibellæsning
Fra : Ole Madsen

Dato : 17-06-11 18:22

Hvilke tilgang har i til bibellæsning?

bruger i bibelen til andagt, lader et vers tale til jer?

læser en bog af gangen for helhed?

sammenhæng i kapitlerne?

nærlæser for detaljen?

jeg selv kunne godt tænke mig at bruge mere tid på at læse en hel bog af
gangen i en køre, noget som talte til mig da jeg hørte en forelæsning, da
der jo ikke oprindeligt er kapitler og vers inddeling, hvorfor vedkommende
mente at det betød at de skulle læses hele og ikke delt op

KH

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-06-11 18:50

Den 17.06.2011 19:22, skreiv Ole Madsen:
> [...]
> da der jo ikke oprindeligt er kapitler og vers inddeling, hvorfor
> vedkommende mente at det betød at de skulle læses hele og ikke delt op

Det spørs hva du ønsker å oppnå.

Sett fra et teologisk synspunkt, er det nødvendig å lese bok for bok,
men du bør så absolutt lese om den historiske bakgrunnen og tiden samtidig.

Når det gjelder såkallt "lavkirkelig" tankegang, der man betrakter
bibelen som "livets kokebok" og lærebok i å skille riktigt kristne fra
kristne hyklerer. ja da er det døden å lese bok gor bok.

HM

Fra : Mendoza

Dato : 17-06-11 18:56

"Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Hvilke tilgang har i til bibellæsning?

Jeg bruger den til toiletpapir.

Fra : @

Dato : 17-06-11 22:53

On Fri, 17 Jun 2011 19:22:03 +0200, "Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk>
wrote:

>Hvilke tilgang har i til bibellæsning?

som til al anden fiktion

>bruger i bibelen til andagt, lader et vers tale til jer?

næh,

læser nærmere for måske at få en forståelse af den tid hvor teksterne
er nedskrevet

>læser en bog af gangen for helhed?

??

Fra : Ole Madsen

Dato : 17-06-11 23:50

"@" <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen

> næh,
>
> læser nærmere for måske at få en forståelse af den tid hvor teksterne
> er nedskrevet

hvordan skelner du imellem græsk og hebræisk tankegang?

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 18-06-11 00:32

Den 18.06.2011 00:49, skreiv Ole Madsen:

> "@" <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen

> hvordan skelner du imellem græsk og hebræisk tankegang?

En måte er å sette seg noe inn i Hamurabis lovtekster og mesopotamias
samtidige literatur. Der var meget nære religiøse, kulturelle og
økonomiske forbindelser til "jødene" på den tiden.

Og så kan du lese "Iloaden" og annen gammel gresk literatur og gudelære.

God fornøyelse.

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 18-06-11 06:05

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> økonomiske forbindelser til "jødene" på den tiden.
>
> Og så kan du lese "Iloaden" og annen gammel gresk literatur og gudelære.

Ok

Fra : @

Dato : 18-06-11 00:55

On Sat, 18 Jun 2011 00:49:47 +0200, "Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk>
wrote:

>"@" <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen

>hvordan skelner du imellem græsk og hebræisk tankegang?

nu er det mest NT jeg læser -

og så vidt jeg kan anskue er forfatterne præget af græsk levevis -
mens de forsøger at beskrive hvad de anser for at være livet blandt
jøder

Fra : Ole Madsen

Dato : 18-06-11 06:05

> nu er det mest NT jeg læser -
>
> og så vidt jeg kan anskue er forfatterne præget af græsk levevis -
> mens de forsøger at beskrive hvad de anser for at være livet blandt
> jøder

hvis du spørger en Messiansk jøde, vil han nok sige det modsatte

KH

Ole