de apostoliske fædre
Fra : Ole Madsen

Dato : 02-06-11 10:51

er der nogen herinde der har læst deres skrifter?

KH

Ole

Fra : Lyrik

Dato : 04-06-11 17:07

On 2 Jun., 11:50, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:
> er der nogen herinde der har læst deres skrifter?
>
> KH
>
> Ole
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ja jeg har læst dem for mange år siden. Det er en betegnelse for
kirkefædrene der levede efter apostlene. Origines, Tertullian og mange
andre.
Du kan læse det alt sammen på Biblioteket som "Kirkehistorie."

Interessant er det også at læse om Danmarks apostel Ansgar. Der er en
udmærket bog som har samtidspræg.

MvH
Jens

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-06-11 02:16

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i meddelelsen
On 2 Jun., 11:50, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:
> er der nogen herinde der har læst deres skrifter?
>
> KH
>
> Ole
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

[...]

------

hvad fik du ud af både Ansgar og de andre?

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-06-11 02:34

> [...]
On 2 Jun., 11:50, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:
> er der nogen herinde der har læst deres skrifter?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

[...]

---

jeg har forsøgt at finde en bog om Ansgar, men havde ikke held, kan du
hjælpe mig?

Ole

Fra : Lars Poulsen

Dato : 05-06-11 10:02

Den 05-06-2011 03:33, Ole Madsen skrev:

> jeg har forsøgt at finde en bog om Ansgar, men havde ikke held, kan du
> hjælpe mig?
>
> Ole

På bibliotek.dk, kan du søge efter bøger om Ansgar. Jeg har selv et par
stykker liggende der omhandler ham:

Bodil Busk Sørensen: Ansgar - og religionsmødet i Norden.
Brian Patrick McGuire: Da Himmelen kom nærmere (omhandler ikke
udelukkende Ansgar, men har et udmærket afsnit om ham).

Og så må vi ikke glemme Rimberts bog "Ansgars Levned", der kun findes i
en dansk oversættelse fra 1926. Rimbert var Ansgars efterfølger som
Bremens ærkebiskop.

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-06-11 11:52

"Lars Poulsen" <buzzemand@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> dansk oversættelse fra 1926. Rimbert var Ansgars efterfølger som Bremens

tak skal du have

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-06-11 11:05

Ole Madsen skrev i

> er der nogen herinde der har læst deres skrifter?

Ja, en hel del af dem.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-06-11 11:53

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i meddelelsen
> Ole Madsen skrev i

> Ja, en hel del af dem.

Hej Andreas

hvilke kirkebillede tegner de?

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-06-11 12:32

Ole Madsen skrev i

> Hej Andreas
>
> hvilke kirkebillede tegner de?

For mig at se et ret varieret billede, og temmelig anderledes end f.eks.
Folkekirken i dag (dette er ingen kritik af Folkekirken).

Jeg ser ikke at der var nogen reelt fastlagt liturgi, men at der var en
rimelig fri gudstjenesteform.

Men dette er for mig noget meget sekundært og noget jeg ikke tillægger nogen
særlig betydning. Det synes de apostolske fædre heller ikke at gøre.

De er meget mere optaget af hvad der er sund og sand troslære ctr. falsk
troslære og vranglære. - Dette er for mig det væsentlige.

Det vi også ser når vi læser de første århundreders skribenter kronologisk,
det skred i læren der i starten udvikles langsomt væk fra ren bibelsk lære
og omkring og efter kejser Konstanstin, hvor der for alvor sker markante
ændringer i troslæren bort fra apostlenes lære ved at der blandes en masse
hedensk religiøse elementer og en masse græsk-hedensk filosofi ind i
troslæren. Dette udvikler sig med tiden til de katolske og ortodokse
kirkeretninger hvor det er traditionen og ikke Bibelen der bliver
bestemmende for troslæren.

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-06-11 13:25

> [...]

> filosofi ind i troslæren. Dette udvikler sig med tiden til de katolske og
> ortodokse kirkeretninger hvor det er traditionen og ikke Bibelen der

jeg er selv begyndt at interressere mig for kirkehistorie, og har hørt om
Konstantin, men som psykologerne siger, man skal lytte til det samme 7 gange
før det sætter sig fast, men jeg syntes allerede nu at det er spændende,
meget af historien er bare gentagelser, tænk bare på idag hvordan
regerningen ønsker at blande sig eller råber op når kirken siger noget
politisk

Ole

Fra : Lyrik

Dato : 05-06-11 05:27

On 5 Jun., 03:16, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:
> [...]
> On 2 Jun., 11:50, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:> er der nogen herinde der har l st deres skrifter?

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Ja jeg har l st dem for mange r siden. Det er en betegnelse for
> kirkef drene der levede efter apostlene. Origines, Tertullian og mange
> andre.
> Du kan l se det alt sammen p Biblioteket som "Kirkehistorie."
>
> Interessant er det ogs at l se om Danmarks apostel Ansgar. Der er en
> udm rket bog som har samtidspr g.
> ------
>
> hvad fik du ud af b de Ansgar og de andre?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Faktisk slog det mig at Ansgar ville være benævnt "lidt skør" i vores
tid. Han drømte drømme og så profetiske tegn alle vegne.
Når man siger "visionær" siger man også "lidt skør" i vore dage.
Gud har udvalgt dem der ikke i verdens øjne er regnet for noget, til
at bringe verden fremad. Sådan tror jeg det hænger sammen.

"De andre" var meget forskellige. Almindelige dødelige teologer med
mere eller mindre god teologi. Men de forsøgte at holde kirken på ret
køl.

Jens
MvH
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 05-06-11 05:36

On 5 Jun., 03:33, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> jeg har forsøgt at finde en bog om Ansgar, men havde ikke held, kan du
> hjælpe mig?
>
> Ole

Det kan jeg sagtens Ole. Ansgars ven Rimbert har skrevet bogen om ham.
Den findes på dansk på Biblioteket, men du kan læse den på engelsk på
nettet her:
http://www.fordham.edu/halsall/basis/anskar.html

MvH
Jens