Bodsprædikant?
Fra : Patruljen

Dato : 24-04-11 12:17

Ved nogen præcist hvad en bodsprædikant er og hvad der karaktiserer
personen?

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 24-04-11 19:55

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> wrote in message

> Ved nogen præcist hvad en bodsprædikant er og hvad der karaktiserer
> personen?

Det er en der prædiker, at helvedes flammer vil opsluge folk hvis de ikke
angrer deres synder.
Hans eget eksempel skal mane til efterfølgelse.
Ordet får ofte en klang af noget selvretfærdigt, måske endda latterligt: Se
hvor god og gudfrygtig jeg er. Hvis I ikke bliver som mig, går det jer ilde
o. l.
Amerikanske bodsprædikanter kan endda ofte henvise til en bankkonto, som -
ved indbetalinger - kan få Gud på milde tanker.

Gøre bod = angre. Til ordet bod har vi verbet "bøde" = at bøde for noget.
Sml. det nutidige udtryk "love bod og bedring" = at love at alting nok skal
blive godt igen.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Patruljen

Dato : 24-04-11 13:20

On 24 Apr., 20:55, Poul E. Jørgensen <3...@AAGVDNET.DK> wrote:
> [...]
> Sml. det nutidige udtryk "love bod og bedring" = at love at alting nok skal

Aj - det var godtnok en stor hjælp. jEg tænkte også på noget med at
gøre bod for sine synder, men jeg kunne intet finde som kunne be eller
afkræfte min spinkle formodning. Stort Tak herfra :)

Fra : tkruse

Dato : 27-04-11 18:54

On 24 Apr., 21:19, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> Aj - det var godtnok en stor hjælp. jEg tænkte også på noget med at
> gøre bod for sine synder, men jeg kunne intet finde som kunne be eller
> afkræfte min spinkle formodning. Stort Tak herfra :)

ja der er selvfølgeligt en del som opføre sig lidt,ja jeg ved ikke vad
men flere menigheder er gået ned i min nærhed,,huslejen er for dyr
men ånden vi føler fra det kristne er herligt,,det kan vi ikke nægte
så ligemegt hvor tosset det lyder i dine øre,,så er der noget din
underbevidsthed finder behag i
og for os ,hvor dette herlige behag er blevet meget tydeligt,,ja vi
kan ikke stå af fra det Kristne,,det er herligt,,også når vi høre på
bodsprædikanter