er der en side hvor man kan se hv
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 04-07-11 21:34

er der en side hvor man kan se hvor man lyse timder der er på det og det
tidspunkt i et givet land ?

jeg har en ide om at New Zealand har stort set samme betingelser med
dagslys som vi har her hjemme bare omvendt - fortsået på den måde at når
vi har vinter har de sommer osv.

har tænkt lidt på at tage dertil i 10 uger fra jan fil 1 april - for at
få flere mdr hvert år med lyse mdr.

men det kommer an på så meget - primært om jeg kan have hunden med - har
været der for ? 22 år siden det er måske verdens smukkeste land eller et
af dem .. ihvertilfælled på min top 3 sammen med Himalya
--
Mv Bo M Mogensen

Fra : Jet

Dato : 04-07-11 16:05

On 4 Jul., 23:34, Bo M Mogensen <usn...@gmail.com> wrote:
> er der en side hvor man kan se hvor man lyse timder der er på det og det
> tidspunkt i et givet land ?

Det har noget at gøre med afstanden til ækvator/Nord/SydPolen eks. i
Kirkenes Norge er der lyst lige nu og
i Middelhavet er der mørkt når Aftenshowet på DR1 viser 2.afdeling,
hvor det er lyst i København

Prøv søg på Google på engelsk, der findes masser af sider

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 05-07-11 00:45

Den 05-07-2011 00:05, Jet skrev:

> [...]
> hvor det er lyst i København
>
> Prøv søg på Google på engelsk, der findes masser af sider

Nå ja ok tænkte der måske var en de viste det

--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : Armand

Dato : 06-07-11 15:27

Den 05-07-2011 00:05, Jet skrev:

> Det har noget at gøre med afstanden til ækvator/Nord/SydPolen eks. i
> Kirkenes Norge er der lyst lige nu og
> i Middelhavet er der mørkt når Aftenshowet på DR1 viser 2.afdeling,
> hvor det er lyst i København

Jup!

Jylland ligger mellem 54° og 57° fra ækvator.
New Zealand ligger mellen 34° og 47° fra ækvator!
Rom ligger til sammenligning omkring 42° fra ækvator!

--
Armand.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 05-07-11 00:53

Den 04-07-2011 22:34, Bo M Mogensen skrev:
> lyse timder

27. dec 2011   op 06.01 ned 20.42 lyse timer14h 40m 53− 15s

de har ikke helt de samme som os der bliver så småt lyst her hjemme kl 4
--
Mv Bo M Mogensen
The Genius Of The Crowd

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-07-11 09:35

Bo M Mogensen wrote:

> jeg har en ide om at New Zealand har stort set samme betingelser med
> dagslys som vi har her hjemme bare omvendt - fortsået på den måde at når
> vi har vinter har de sommer osv.

Kig på breddegraden og vend så sæsonerne på hovedet. Wellington ligger
på 41 gr sydlig bredde, hvilket svarer til Rom (bare nordlig). Altså har
de samme daglysbetingelser som i Italien.

Nu er det så vendt på hovedet, så januar-marts svarer nogenlunde til
juli-september på den nordlige halvkugle.

Her kan du se solop- og nedgange for Wellingtong i januar:

http://www.sunrisesunset.com/calendar.asp?comb_city_info=Wellington%2C
New
Zealand;-174.7732;-41.2925;12;5&month=1&year=2011&time_type=1&want_mphase=1

(eller http://tinyurl.com/6xy86p3)

Og her kan du bl.a. se et grafisk kort over daglængden på forskellige
breddegrader: http://en.wikipedia.org/wiki/Day_length

Fra : Jet

Dato : 05-07-11 02:58

On 4 Jul., 23:34, Bo M Mogensen <usn...@gmail.com> wrote:

> men det kommer an på så meget - primært om jeg kan have hunden med

Søgte mest af nysgerrighed på Google:

et kort Svar oversat af Google, her engelske pund, regn med omkring 18
- 35.000 DKK
hunde på £ 2000 - endda over £ 4.000 for større racer. Omkostningerne
vil variere afhængigt af hvor længe dit kæledyr er i kenneler, og for
eksempel om, hvorvidt de har brug for mikrochip. Hundeejere i
særdeleshed rapport, at det koster meget mere at flyve deres kæledyr
til New Zealand, end hele deres familie, men det må siges, at meget få
mennesker synes at beklage at bringe deres kæledyr med sig.

Læste også at i gamle dage udrejse fra England skulle dyr i karentæne
i 6 mdr.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 05-07-11 11:21

> [...]
> været der for ? 22 år siden det er måske verdens smukkeste land eller et
> af dem .. ihvertilfælled på min top 3 sammen med Himalya

Det lyder som en ret hård tur for hunden de mange timer i et fly.

Hvis du vil have flest lyse timer, så skal du rejse fra midt i november
til sidst i januar.

Hvis du derimod vil væk fra den koldeste tid, er perioden velvalgt; men
så behøver du ikke rejse om på den anden side af jorden. Der kan være
ganske behageligt i Ligurien og Sydfrankrig ved Middelhavet. Jeg har
prøvet både i januar og marts. Og det er en del nemmere for vovsen.

Bjarne

Fra : Peter T.

Dato : 05-07-11 12:31

Den 04-07-2011 22:34, Bo M Mogensen skrev:

> men det kommer an på så meget - primært om jeg kan have hunden med

New Zealand har nogle af de allerskrappeste regler med hvad du må tage
med ind i landet. Uden at have undersøgt det vil jeg formode, at du
roligt kan finde en hundekennel til kræet.

I januar spurgte du forøvrigt om det var muligt, at tage en hund med til
USA. Jeg svarede dengang, at det er det. Men du udsætter kræet for
regulær mishandling, og som ansat i Kbh lufthavn vil jeg på det
skarpeste anbefale, at du lader hunden blive hjemme! Jeg mener det
fandme seriøst! Jeg har set for mange hunde og katte komme ud af
lastrummene i flyene og de har bestemt ikke haft det godt under turen.
Tværtimod. Så hvis du holder af kræet, finder du altså en kennel eller
en god ven, der vil passe den mens du er væk.

--
Peter T.

Fra : Jet

Dato : 05-07-11 08:55

On 5 Jul., 14:30, "Peter T." <pino...@hotmail.GEBIScom> wrote:

> [...]
> Tværtimod.  Så hvis du holder af kræet, finder du altså en kennel eller
> en god ven, der vil passe den mens du er væk.

Helt enig ! - men Bo er jo "kæreste" med den lille hund

Hvad Bo ikke er klar over, at han skal melde til kommunen at han
rejser ud på ferie
https://www.borger.dk/Emner/pension-og-efterloen/pension/udland-og-pension/Sider/pensionister-paa-udlandsrejse.aspx?

Fra : Peter T.

Dato : 05-07-11 15:57

Den 05-07-2011 16:54, Jet skrev:

> Helt enig ! - men Bo er jo "kæreste" med den lille hund
>
> Hvad Bo ikke er klar over, at han skal melde til kommunen at han
> [...]

Det der tangerer mobberi. Jeg vil gerne bede dig stoppe det. :)

--
Peter T.

Ved emailkontakt - fjern de kunstige pløkker fra min emailadresse :)

Fra : Jet

Dato : 05-07-11 09:59

On 5 Jul., 17:56, "Peter T." <pino...@hotmail.GEBIScom> wrote:

> Det der tangerer mobberi.  Jeg vil gerne bede dig stoppe det. :)n
>
> --
> Peter T.

Du bryder din tavshedspligt, ved at fortælle om oplevelser på din
arbejdsplads CPH.
Pas på at din arbejdsgiver ikke bliver orinteret !

Fra : Jet

Dato : 05-07-11 09:41

> Det der tangerer mobberi.  Jeg vil gerne bede dig stoppe det. :)
>
> --
> Peter T.

Du lægger selv op til, at du bryder din tavshedspligt ved at fortælle
hvad der sker på din arbejdsplads CPH, det er strengt forbudt !!!
Pas på at din chef ikke får meddelelse derom ..

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 05-07-11 18:45

Den 05-07-2011 17:41, Jet skrev:

> Du lægger selv op til, at du bryder din tavshedspligt ved at fortælle
> hvad der sker på din arbejdsplads CPH, det er strengt forbudt !!!
> Pas på at din chef ikke får meddelelse derom ..

Du er vist noget af et klamt bekendtskab?
Du chikanerer deltagere i debatten og udstiller andre med oplysninger
(jeg ved ikke om de passer) om deres arbejdsplads.

Det er for øvrigt ikke generelt forbudt at berette om ting, man oplever
på sin arbejdsplads, det er der masser af mennesker, der gør.

Bjarne

Fra : Peter T.

Dato : 05-07-11 22:56

Den 05-07-2011 17:41, Jet skrev:

> Du lægger selv op til, at du bryder din tavshedspligt ved at fortælle
> hvad der sker på din arbejdsplads CPH, det er strengt forbudt !!!
> Pas på at din chef ikke får meddelelse derom ..

Hæh! Du skal først finde ud af hvad jeg hedder til efternavn. Derefter
skal du finde det firma i lufthavnen, jeg arbejder i. Derudover har jeg
ikke brudt min tavshedspligt. Til sidst synes jeg, du skal lukke røven.
For dit postulat om at jeg bryder min tavshedspligt, er så langt ude
på dybt vand, at det er direkte latterligt.

Fis af med dine tomme trusler.