Toronto og New York
Fra : Henry Vest

Dato : 01-07-11 08:32

Jeg skal til Toronto og New York inden længe. Jeg har lige et par spørgsmål:

1) Så vidt jeg kan forstå, bruger de 110 V i både Canada og USA. Så jeg skal
have fat i en transformer (110 V -> 220 V). Kan man købe dem derovre? Eller
kan man måske få fat i en i Kastrup Lufthavn?

2) Kan man bruge sin mobiltelefon?

--
Henry Vest

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-07-11 09:13

On Fri, 01 Jul 2011 09:31:42 +0200, Henry Vest <henryvest@gmail.com>
wrote:

>1) Så vidt jeg kan forstå, bruger de 110 V i både Canada og USA. Så jeg skal
>have fat i en transformer (110 V -> 220 V).
Kommer an på hvilket udstyr vi taler om, mange elforbrugende apparater
kan godt håndterer både 110 og 230 Volt, eller omstilles mellem disse,
men check mærkningen på apparatet og læs brugsanvisningen.

>Kan man købe dem derovre?
Ja. Men gør lige dit forarbejde, undersøg forbruget af de(t) apparat
du vil benytte, transformatoren skal passe til det apparat der har
størst strømforbrug, gå efter at transformatoren har overskud til
opgaven, 50% overskud er ikke noget dårligt bud.

Ved evt. indkøb vær opmærksom på at det er en transformator der går
den rigtige vej, altså fra 110 til 220/230 Volt og at der er de typer
stikudtag du har brug for, altarnativt hav et par sæt adaptorer med.

Der sælges "spændingskonvertere" med både transformator og noget man
kan kalde for en "fastindstillet lysdæmper" i, men de er kun til
220/230 > 110 Volt, de kan ikke bare "vendes rundt".

>Eller kan man måske få fat i en i Kastrup Lufthavn?
Nej regn ikke med det.

>2) Kan man bruge sin mobiltelefon?
Måske. Kommer an på om den dækker de frekvensbånd de benytter i Canada
og USA. Dertil kommer problemstillingen med SIM kortet og om din
udbyder har en roamingaftale men nogen i Canada og USA.

/Hans

Fra : Henry Vest

Dato : 01-07-11 20:37

Hans Kjaergaard wrote:

> Kommer an på hvilket udstyr vi taler om, mange elforbrugende apparater
> kan godt håndterer både 110 og 230 Volt, eller omstilles mellem disse,
> men check mærkningen på apparatet og læs brugsanvisningen.

På begge de opladere der er tale om (til mobil og kamera) står der"Input:
100 V-240 V". Så jeg har åbenbart slet ikke brug for en transformer.

Tak for svarene.

Men så har jeg lige tillægsspørgsmål: Når man kommer til New York, bliver
man så udsat for et syvendegrads forhør i lufthavnen? Hvad bliver man spurgt
om?

--
Henry Vest

Fra : michael

Dato : 01-07-11 22:51

Den 01-07-2011 21:36, Henry Vest skrev:
> [...]
> man så udsat for et syvendegrads forhør i lufthavnen? Hvad bliver man spurgt

Højest sandsynligt bare, hvad formålet med din rejse er. Så hvis du bare
skal holde ferie, så svarer du blot dette. Og så tager de et billede af
dig og tager dine fingeraftryk. Det plejer ikke at tage ret lang tid.

Og husk at foretage en registrering her inden afrejse:
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

/michael

Fra : Henry Vest

Dato : 02-07-11 08:28

michael wrote:

> Og husk at foretage en registrering her inden afrejse:
> https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Det er for længst gjort. Så nu burde alt være klar til turen.

Tak for svar.

--
Henry Vest

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-07-11 10:03

Henry Vest skrev den 01-07-2011 21:36:

> På begge de opladere der er tale om (til mobil og kamera) står der"Input:
> 100 V-240 V". Så jeg har åbenbart slet ikke brug for en transformer.
>
> Tak for svarene.

Du har brug for noget "stik-omformere", da elstikkene i USA er noget
anderledes end i Danmark.

Fx
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H21044

men se om du kan få fingre i en bedre kvalitet....jeg købte et par
stykker, men de blev hurtig "løse i stikket".

> Men så har jeg lige tillægsspørgsmål: Når man kommer til New York, bliver
> man så udsat for et syvendegrads forhør i lufthavnen? Hvad bliver man spurgt
> om?

Ikke på min tur til USA sidste år.

Under tilrejse til USA skete ved et kontrolpunkt i Toronto. Set i lyset
af, at flere tusinde mennesker skulle kontrolleres ved 10-12
ekspeditionssluser, så bevægede køen sig overraskende hurtig (vi havde 2
timers mellemlandingstid...vi stod i kø ca. 1½time....til tider blev
nogen rejsende taget ud af køen...da deres fly havde mindre end en halv
time til afgang, hvorfor de skulle "komme foran i køen"...det gik ret
smertefrit og havde intet med selve grænsekontrollen at gøre, men
flyafvikling).

Under selve kontrol-momentet var elektronisk affotografering af ens
fingeraftryk (dvs. ingen sværte eller andre grimme ting) +
webcam-fotografering af hovedet (pasfoto om igen, så at sige).
En variation af spørgsmålet om man var på forretningsrejse eller ferie.
En spørgsmål af kommenterende art vedrørende en lidt akav situation ved
en af de andre sluser (noget med, at et andet par, hvor konen slæbte al
bagagen....betjenten spurgte om det var normalt i Danmark, at det var
kvinden som slæbte bagagen..., hvor jeg svarede, at kunne være manden
havde ondt i ryggen eller der var en anden forklaring, men at jeg
naturligvis ikke vidste hvad det gjorde, at netop det par fordelte
bagage-slæbningen som de gjorde).

Kontrolmomentet var overstået på ca. 45 sekunder for 2 personer. Og det
gjorde ikke spor ondt....betjenten hed Nielsen til efternavn, hvis det
har interesse .

Under flyveturen Toronto-San Francisco, så troede jeg at så gik den
store undersøgelse igang....og vi skulle interviewes i hoved og røv ved
ankomsten.
I San Francisco tog det ca. 10 minutter ventetid ved bagagebåndet. og
ca. 50 meter efter, så stod vi ude på gaden for at hente bilen!

Af de kontrolmomenter jeg kunne observere, så var det ikke særlig meget
mere tid hos langt langt langt de fleste rejsende den dag ved de
ekspeditionssluser. Om den 16. august 2010 var en ret fredelig
dag....tja, det kan jeg naturligvis ikke vide....det virkede lidt til,
at mange betjente ikke specielt paranoide eller så det som det fornemste
i deres job at gøre livet surt for folk.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Steen Hansen

Dato : 01-07-11 09:51

wrote:

> [...]
>have fat i en transformer (110 V -> 220 V). Kan man købe dem derovre? Eller
>kan man måske få fat i en i Kastrup Lufthavn?

Er det ikke alverden i power du skal bruge så er denne ok

http://www.avxperten.dk/stroem-og-batterier/power-converter/power-converter-(110v-ac---230v-ac)-45w.asp

Igen det meste udstyr idag kan køre både på 110 og 230 volt.

Har selv købt ovenstående for at kunne oplade en telefon samt ungernes
gameboy var det vist.

Og ja det er ikke sikkert du kan bruge en dansk telefon med mindre det
er en dual band hedder det vist.

God tur.

Steen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-07-11 10:04

On Fri, 01 Jul 2011 10:50:39 +0200, Steen Hansen
<bruges_ikke@live.com> wrote:

>Og ja det er ikke sikkert du kan bruge en dansk telefon med mindre det
>er en dual band hedder det vist.
Triband hedder det.:
http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=10848

/Hans