Asus P8Z68-V problemer hjælp!
Fra : Steen J

Dato : 26-06-11 09:28

Jeg bøvler med at få et Asus P8Z68-V til at køre.

CPU: Core I5 2500K

Ram: Kingston HyperX 4 GB: 2x 2GB 1600MHz (KHX1600C9D3P1K2/4G)
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=KHX1600C9D3P1K2%2f4G&pid=4974187

Jeg har fået den op i BIOS'en ved kun at køre med én ram-blok i DIMM A2 og
efter tryk på MEM-OK switchen. Samme resultat hvilken af de 2 ram-blokke jeg
prøver med.

Jeg har prøvet at resette bios'en, men det gjorde ingen forskel.

Når jeg vil installere Windows, opgiver den ret hurtigt:
W7: Kommer kun til at præsentere sig med "Starter Windows 7" så går den i
stå.
WXP: Den kommer ca. halvvejs i at indlæse filer, så går den ned med blå
skærm.

BIOS kan se både DVD-drev og harddisk.

Jeg ser 3 muligheder:

1) Forkert ram, selvom den godt kan finde ud af indstille timings med
MEM-OK-knappen.
(Det er valgt fra Kingstons liste)
Jeg burde nok have valgt noget ram, som Asus skriver i deres DRAM QV liste.
F.eks denne ram:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4662012

2) CPU'en er på en eller anden måde monteret forkert. Jeg vil dog gerne
undgå at afmontere og remontere CPU'en, med mindre der er klare indikationer
på, at den sidder forkert.

3) Fejl på bundkortet.

Hvad mener I om dette? Nogen forslag/gode ideer? Hvad gør jeg?

--
/Steen J

Fra : Mogens

Dato : 26-06-11 13:07

Den 26-06-2011 10:27, Steen J skrev:
> [...]
> stå.
> WXP: Den kommer ca. halvvejs i at indlæse filer, så går den ned med blå

Du kan prøve Memtest fra http://www.memtest.org/

Brænd iso'en og boot på den, og den tjekker din(e) ram.

Evt. clocke rammene ned. Og så er der nok en opdateret BIOS 0501 fra 30.
maj.

Mogens
(Der har et P8Z68 V-Pro)

Fra : Steen J

Dato : 26-06-11 15:29

"Mogens" <willemoesgadefjernes@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Du kan prøve Memtest fra http://www.memtest.org/
>
> Brænd iso'en og boot på den, og den tjekker din(e) ram.
>
> Evt. clocke rammene ned. Og så er der nok en opdateret BIOS 0501 fra 30.
> maj.

Ja, det er en 0501.

Tak for tip. Memtest fejler ikke. Jeg har også sat begge ram-klodser i (DIMM
A2 og DIMM
B2), og testet, men ingen fejl. Dog kom der fejl en enkelt gang, da jeg
manuelt valgte test 1 med en ramklods, men jeg kunne ikke genskabe dette.

Konklusionen må så være, at det ikke nytter at prøve med anden ram - eller
hvad?

Bios'en sagde på et tidspunkt: Overflock failed. Jeg har altså ikke forsøgt
at OC'e den, men jeg valgte "OC Tuner", og den startede op et par gange,
hvorefter den ikke mere brokkede sig med overclock failed.

Men den går stadig i fejl under indlæsningen af Windows.

I det hele taget synes jeg, at den har lidt svært ved at komme på benene,
når jeg tænder den.

Jeg har checklæst installations CD/DVD (på en andet drev ganske vist), og
ingen fejl fundet på dem. Maskinen går ned samme sted hver gang. På WXP er
det lige før noget med NT filsystemet (jeg kan ikke nå at læse ordentligt
hvad der står).

Jeg har prøvet med 2 forskellige lidt ældre harddiske, som virkede da de
blev taget ud af deres forrige kabinet, så det kan næppe være dem.

Hvad pokker kan der være i vejen? Jeg er ved at være en anelse desperat!

/Steen

Fra : Steen J

Dato : 26-06-11 15:49

"Steen J" <steen.j@cutie.dkx> skrev i meddelelsen

Nu har jeg også prøvet at sætte DRAM frekvensen ned fra 1600 MHz til 1033
MHz, men det gør ingen forskel.

Der må da være noget galt med bundkortet???

/Steen

Fra : Mogens

Dato : 26-06-11 16:25

Den 26-06-2011 16:49, Steen J skrev:
> [...]
> MHz, men det gør ingen forskel.
>
> Der må da være noget galt med bundkortet???

Har du prøvet nulstille bundkortet?

CLR CMOS.

Mogens

Fra : Steen J

Dato : 26-06-11 17:15

> Har du prøvet nulstille bundkortet?
>
> CLR CMOS.

Ja, også det har jeg prøvet.

Selvom jeg har sat dram frekvensen ned fra 1600 til 1033, klager den
alligevel efter den har været slukket i et stykke tid, over at "Overclocking
failed" under opstart.

CPU temperaturen er ca. 57 grader C.

Flere forslag? Findes der en bundkort test program?

/Steen

Fra : TGJ

Dato : 19-10-11 18:08

"Steen J" skrev i meddelelsen
Flere forslag? Findes der en bundkort test program?

Har du kigget på http://www.ultimatebootcd.com/

/Thomas