Tydning af kirkebøger
Fra : Jebir

Dato : 20-06-11 17:35

Goddag

Efter at have brugt en lille dags tid på at grave lidt i min familie,
står jeg og mangler nogle gode bud på nogle kirkebøger. Jeg håber nogen
er bedre til at tyde end jeg :)

Det drejer sig om;

- Kirkebog 1892-1918, Rimsø, Djurs Nørre, Randers, opslag 21
Christian Carl Severin Larsen.
Hvad står der under anmærkninger?
"Rimsø-Kastbjerg ifølge Sogne**** af 6. december"

- Kirkebog af 1926-1944 Faster, Bølling, Ringkøbing, opslag 134
Vielsen af Christian Carl Severin Larsen og Marianne Christiansen.
Igen under anmærkninger;
"**** af 6. november 1927 fra Sognepræst Jensen, Hanning, om at lysning
har fundet sted i Hanning d. 23. oktober 1927 og at der ikke har givet
sig nogen hindring for de to parters ægteskab."

- Kirkebog af 1858-1880, Hanning, Bølling, Ringkøbing, opslag 16
7. maj 1872, Christian Christiansen
Under faddere;
"Baaren af Pige Malene Nielsdatter af Gammelgaard i Dejbjerg, Gaardmand
Christen Enevoldsen i Gammel Hanning, Gaardmand Morten B****sen og
Pigerne Maren Sørensen og Mette Marie Frandsen, alle af Hanning"

- Kirkebog af 1853-1891, Sædding, Bølling, Ringkøbing, opslag 46
3. marts 1874, Andrea Andersen
Hvad er moderens navn? Hvis nogen kan tyde det, har jeg også givet op
over for fadderne...

- Kirkebog af 1858-1880, Hanning, Bølling, Ringkøbing opslag 96
Vielse mellem Jens Christian Christiansen og Jeppesine Sørenline Maren
Kirstine Laustsen.
Her er jeg generelt i tvivl... Indtil videre har jeg tydet følgende;
"Brudgommens navn, alder, håndtering og opholdssted: Jens Christian
Christiansen, Ungkarl. 35 1/4 år. ****** for Niels Skindbjerg i
Hanninggaard, ******* 24. august 1832 af Poul *****.
Brudens navn, alder, håndtering og opholdssted: Pigen Jeppesine
Sørenline Maren Kirstine Laustsen, 22 5/6 år, ????? ??? ?? ? ?? ?
Forlover: Gårdmand Peder Markussen af Sandager i Dejbjerg og *******
Laurits Jeppesen af Aarup i Hanning.
Dato: 2. juni 1866
Bryllup er forrettet: i kirken
Hvor anført i det alm. jevnf. reg.:
Anmærkninger: Tillysning *********"

Håber nogen vil give sig lidt tid til at se på det....

På forhånd MANGE tak,
Mikkel

Fra : Kay-Verner

Dato : 20-06-11 20:00

Den 20-06-2011 18:34, Jebir skrev:

> - Kirkebog 1892-1918, Rimsø, Djurs Nørre, Randers, opslag 21
> Christian Carl Severin Larsen.
> Hvad står der under anmærkninger?
> "Rimsø-Kastbjerg ifølge Sogne**** af 6. december"

Kunne der stå sogneraadskrivelse - synes jeg der står ved alle de andre

> [...]
> har fundet sted i Hanning d. 23. oktober 1927 og at der ikke har givet
> sig nogen hindring for de to parters ægteskab."

Attest måske

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-06-11 20:03

Jebir <jebir@jebir.dk> skrev Mon, 20 Jun 2011 18:34:46 +0200

>- Kirkebog af 1926-1944 Faster, Bølling, Ringkøbing, opslag 134
>Vielsen af Christian Carl Severin Larsen og Marianne Christiansen.
> [...]
Attest.

> [...]
>7. maj 1872, Christian Christiansen
>Under faddere;
>"Baaren af Pige Malene Nielsdatter af Gammelgaard i Dejbjerg, Gaardmand

Boilesen (et ret almindeligt navn på de kanter)

>- Kirkebog af 1853-1891, Sædding, Bølling, Ringkøbing, opslag 46
>3. marts 1874, Andrea Andersen
>Hvad er moderens navn? Hvis nogen kan tyde det, har jeg også givet op
>over for fadderne...

Forældre: Husmand Mads Jensen og Hustru Sidsel Andersen i Steensæde(?)

Dette stednavn kender jeg ikke, men fadderne er fra kendte steder som
Steengaard, Clausager og Kirkegaard.

Ved fkt 1870 og 80 bor familien i Sædding by.

>- Kirkebog af 1858-1880, Hanning, Bølling, Ringkøbing opslag 96
>Vielse mellem Jens Christian Christiansen og Jeppesine Sørenline Maren
> [...]
tjenende hos Gaardmand Niels Skindbjerg

>Hanninggaard, ******* 24. august 1832 af Poul *****.

vaccineret 24 august 1832 af Poul Smed.

>Brudens navn, alder, håndtering og opholdssted: Pigen Jeppesine
>Sørenline Maren Kirstine Laustsen, 22 5/6 år, ????? ??? ?? ? ?? ?

opholdende sig hos Faderen, Huusmand Laurits Jeppesen i Aarup;
vaccineret 10de juli 1846 af Distriktslæge Blicher.

>Forlover: Gårdmand Peder Markussen af Sandager i Dejbjerg og *******

Huusmand

>Laurits Jeppesen af Aarup i Hanning.
>Dato: 2. juni 1866
>Bryllup er forrettet: i kirken
>Hvor anført i det alm. jevnf. reg.:
>Anmærkninger: Tillysning *********"

1ste gang 6. Søndag efter Paaske

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Jebir

Dato : 20-06-11 22:23

> [...]
> Steengaard, Clausager og Kirkegaard.
>
> Ved fkt 1870 og 80 bor familien i Sædding by.

Mange tak for den store hjælp - det gav lige det sidste

Desværre kan jeg se du har læst nummeret over det jeg søger, nemlig
Andrea Jensen i stedet for Andrea Andersen - jeg håber du kan overtales
til at tage et ekstra kig på det?

Vh.
Mikkel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-06-11 22:54

> [...]

>3. marts 1874, Andrea Andersen
>Hvad er moderens navn? Hvis nogen kan tyde det, har jeg også givet op

OK. Vi prøver igen.

Forældre:
Huusmand Jeppe
Andersen og
Hustru Mariane
Christensdatter
Søndergaard
i Steensig

Faddere:
Gdmd. Bent Christensens
Hustru, Maren Sønder-
gaard Christensen af Søn-
dergaard xx b.B. Faddere;
Gdmd. Bent Christensen
af Søndergaard; Gdmd.
Jeppe xxx Christensen
Søndergaards hustru;
Mette Hansen af Sønder-
gaard; Ugkrl. Christen
Andersen af Steensig
og Pigen Maren Søren-
sen af Slumstrup.

xx = der står noget krims-krams, jeg tror ikke det betyder noget.
xxx = Jeppe er skrevet to gange, men den ene så streget over igen.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk