Billede skift
Fra : line pedersen

Dato : 15-06-11 11:48

Hej jeg er ved at lave en hjemmeside om billederedigering, og vil
gerne have et billede slide agtig. Se billedet:

http://www.behance.net/gallery/Photography-portfolio-website/4937
88

Altså hvor du trykker på de små billeder og så kommer det store
billede frem?

Hjælp mig!!!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-06-11 12:59

On 15-06-2011 12:48, line pedersen wrote:
> [...]
> 88
>
> Altså hvor du trykker på de små billeder og så kommer det store

Det ville jeg ikke bruge hvis jeg var dig.
Virker ikke i min FireFox på Linux.

Hvis det er noget i stil med dette:
http://ranunkelvej.com/b&o/audacity.php

så er det Lightbox.

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-06-11 13:18

Følgende er skrevet af Karl Erik Christensen:

> Det ville jeg ikke bruge hvis jeg var dig.
> [...]

Det er da fint - hvis man bryder sig om lightbox.
Dog syntes jeg at 112Kb javascript, er at skyde gråspurve med
missiler..

http://bbsorensen.com/test/oj/arkiv3.html gør det samme med under 10Kb
js - og over halvdelen af de 10K er kommentarer, som reelt kan fjernes.
I js-filen er også forklaring (forslag) på hvordan man retter det til
eget brug (klik i stedet for mouseover, f.eks.).

Det sete afhænger jo af øjet der ser - og programmørens evner.
Line : prøv! Og spørg om konkrete problemer. Eller giv os noget at
arbejde med. Hvordan har du tænkt dig din side skal se ud - har du
allerede produceret noget, men er bange for at vise det frem?

Jeg kan i øvrigt heller ikke finde noget, der "slider" på den angivne
side - FF i Win7

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-06-11 18:11

On 15-06-2011 14:18, Birger Sørensen wrote:

> [...]
> I js-filen er også forklaring (forslag) på hvordan man retter det til
> eget brug (klik i stedet for mouseover, f.eks.).

Jeps Birger, det er et ualmindeligt fint galleri du har lavet - godt
gået

Jeg skulle bare lige finde ud af hvad spørgeren var ude efter.

Jeg skal da også have prøvet din løsning ved lejlighed.

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-06-11 19:03

Efter mange tanker skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
>
> Jeg skulle bare lige finde ud af hvad spørgeren var ude efter.
>
> Jeg skal da også have prøvet din løsning ved lejlighed.

Jeg fiskede nu ikke efter ros - men tak skal du da have, alligevel.

Det der måske er lidt af min pointe er, at vi ser flere og flere af den
slags:
billdefremviser? Så skal du bare bruge dit eller dat!
AJAX? Så kan du ikke klare dig uden JQuery!
Skal du have et program hvor du kan have dine små privat noter? - M$
Office 2172 - mindre kan ikke gøre det!

Og det er alt sammen meget fint. Og det kan også bruges.
Problemet som jeg ser det - og sikkert kæmper forgæves imod - er at man
springer helt over det der hedder behovsanalyse - og i mange tilfælde
også brugervenlighed.
Bare det virker, så pyt med hvad der spildes af ressourcer, og om det
egentlig gør det vi gerne vil have det til. Det ender i noget, hvor vi
bruger det vi kan få - og som i øvrigt kan en farlig masse andet, som
vi ikke har brug for -, i stedet for at gøre den indsats, der kan give
os det vi vil have. Og vi præsenterer brugeren for en ringere
oplevelse, end den vi egentlig havde i tankerne da vi startede.
Og alt sammen - mere eller mindre delvist - fordi sitet skulle egentlig
have været færdigt i går, og/eller "programmøren" faktisk ikke besidder
de evner der skal til.

En af mange gode grunde til at have disse grupper, er netop at lære -
nogen fra sig, andre hvordan man *kan* gøre; de fleste af os, vel
egentlig begge dele.
Og man lærer altså ikke så meget af at hente 120Kb javascript, og
indsætte det som der står i brugsanvisningen (hvilket i øvrigt ofte er
langt fra optimalt - men igen brugbart).
Man syntes sikkert man er en farlig karl (no pun intended), og slår sig
herefter op eller ned som webdesigner - men i virkeligheden produceres
noget skidt webdesign, med halve løsninger i forhold til det
udgangspunkt man starter med, og i forhlod til hvordan det kunne have
været.
Og jeg vil tro, at for mange falmer succes-oplevelsen relativt hurtigt.

Det var ikke for at kritisere nogen - hverken spørgeren, Karl Erik
eller andre. Bare en ti-øre jeg skulle af med.
Og måske en af grundende til at grupperne er ved at gå i stå. Der
spørges, og man får et svar man kunne have fået - eller måske allerede
har fået - af google.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-06-11 20:15

On 15-06-2011 20:03, Birger Sørensen wrote:

> Og måske en af grundende til at grupperne er ved at gå i stå. Der
> spørges, og man får et svar man kunne have fået - eller måske allerede
> har fået - af google.
>
> Birger

Der i er vi absolut ikke enige Birger.

Hvis dem der spørger var i stand til at programmere sig ud af
problemerne, havde vi sikkert ikke fornøjelsen af at møde dem her.

Folk kan jo ikke spørge Google, hvis de ikke ved hvad de skal spørge efter.
Her sidder der et menneske bag ordene - forhåbentlig et menneske der har
nogen erfaring at svare ud fra.

Hvis du lægger mærke til det, kender mange godt svaret på deres
spørgsmål, men søger blot bekræftigelse af deres opfattelse - og så er
der lige de få der spørger fordi de er dovne, og forventer at andre
gider lave arbejdet for dem

Efter min mening er Lightbox aldeles glimerende, og jeg tror det er den
løsning spørgeren efterlyser - og så er der altså "kun" tale om ca.
75kB.

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-06-11 21:40

Karl Erik Christensen kom med denne ide:

> [...]
>
> Efter min mening er Lightbox aldeles glimerende, og jeg tror det er den
> løsning spørgeren efterlyser - og så er der altså "kun" tale om ca. 75kB.

På siden http://ranunkelvej.com/b&o/audacity.php hentes - ud over
google reklamer:
prototype.js 46.5Kb
scriptacoulous.js 2.1Kb
lightbox.js 22.8Kb
effects.js 31.2Kb
i alt 102.6Kb
Skal så vedgå, at min hovedregning sagde 112K - men det er dog stadig
nærmere end de 75K du åbenbart selv tror.

Lightbox er da sikkert udemærket, og har en masse muligheder - som de
færreste formentlig benytter sig af. Og det er måske ikke så meget det,
det drejer sig om.

Din side bruger næsten halvdelen (der hentes er 248Kb i alt) af krudtet
på at vise 3 billeder, på en smart måde - som ret beset er unødvendig
og forstyrrende for en seriøs læser. Hvorfor skal man sidde og vente på
at billedet bliver åbnet?
Ville det ikke være mere relevant, f.eks. at preloade billederne? De
fylder faktisk ikke ret meget mere til sammen, end lightboxen der skal
vise dem, og brugeren ville ikke skulle sidde og vente på at få lov at
se billederne - browseren kan faktisk snildt vise dem uden lightbox.
Er det så brugervenligheden, der er vigtig, eller lightbox's "smarte"
indpakning af billeder.
Eller hvad er vigtigst - indholdet eller den måde det præsenteres på?
Er det information eller underholdning?

På spidsen måske. Og det er ikke for at kritisere din side.
Blot et eksempel på forskellen mellem design og sammenkastede løsdele.
Hvor mange overvejelser gjorde du dig, da du designede siden?
Ville du bruge lightbox, eller blev det den, fordi du ikke havde
tid/lyst/lejlighed/overskud/energi/ til at finde noget andet. Og valgte
du den præsentation, fordi det var sådan du ville have vist billederne
- eller var det fordi du kendte metoden, og det var det nemmeste lige
her og nu?

Birger

http://bbsorensen.dk