Bogmærker - anchor.
Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-06-11 08:56

Det handler lidt om ordbogen igen..

Referer venligst til bbsorensen.com/ordbog/ - Preben bryder sig ikke om
direkte link til ordbogen, hvis data bruges som test-data, hvilket er
helt forståeligt.
Gå ind i Test, og få vist eksemplet.
Vælg et ord - Sangiovese. Mus over og forklaring vises. Det er pointen.
Klik nu på Sangiovese. Det tager nogle sekunder, så kommer selve
ordbogen, og visningen flytter sig til Sangiovese.
Jeg læser forklaringen, og finder ordet Chianti. Hvad er mon det?
Klikker på det, og visningen af ordbogen springer op og viser en
forklaring på Chianti.
Så langt så godt.
Nu vil jeg gerne tilbage igen, og læse færdig om Sangiovese. Og så
knækker filmen.
Jeg klikker på browserens "Tilbage" knap. Browseren viser den rigtige
adresse på adresselinien, med anchor og det hele. Men visningen flyttes
*ikke* til anchoret!
For faktisk at komme tilbage, skal man ud over at klikke browserens
tilbage knap, også vælge (fokusere) adresselinien og taste Enter/Retur.
Hvilket er meget lidt anvendeligt og venligt...

Sammenhængende begreb/forklaring står i en div, der har anchoret som
id.
Jeg har prøvet at fjerne det, og indsætte et tomt anchor der blot har
name="anchor" - hvilket ikke gør den fjerneste forskel (bortset fra, at
visningen startes ca 1 linie over begreb/forklaring i FF, hvilket jeg
finder venligere, end at anbringe den helt i overkanten, som den gør
når der bruges id for div'en. IE8 gør ingen forskel på visningen).

Sidens layout viser indholdet - orbogen - i en absolut positioneret
div, der har overflow:auto, for at vise scrollbaren, hvor den hører
til. Hvis jeg ændrer det til overflow:visible, bliver layoutet smadret,
men tilbageknappen virker som den skal - altså visningen går tilbage
til hvor den kom fra.

Så umiddelbart, er det browserne, der har problemer med at finde
anchors, hvis position ikke hænger sammen med body's scrollbar.
Problemet er konstateret værende ens i FF, IE8 - og Preben siger også i
Chrome og Opera.

Hvis nogen har en forklaring eller lignende oplevelser, vil jeg gerne
høre om det - og allerhelst et fix.
Det er frustrende - internt på siden, virker anchors fint, og også ved
kald "udefra" direkte til et anchor. Det er faktisk kun browsernes
tilbage (og frem) knapper, der ikke flytter visningen til anchors, som
de burde.

Birger

http://bbsorensen.dk