ONE - Men hvilke skabeloner?
Fra : E

Dato : 13-06-11 07:50

Jeg har domæne hos ONE, men synes ikke rigtig om deres skabeloner.

Jeg havde egentlig fundet en anden skabelon
(http://www.freewebtemplates.com/download/templates/10100), og lavet
hjemmesiden næsten færdig, klar til upload. Da jeg tænkte at det ikke var
noget problem at bruge den.

Da jeg så uploader den, og lige vil rette den færdig i Ilosoft file manager
hos ONE, så kan jeg ikke rette den ordentligt til.

Jeg har lavet den i KompoZer, men kan ikke få skriften og skriftstørrelsen
til at være som jeg gerne vil have det.

Er det nu bedst at finde en helt ny skabelon, som jeg kan arbejde med på
ONE?

Eller hvordan får jeg min skabelon til at virke på ONE, så jeg kan rette den
færdig?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-06-11 08:40

Den 13-06-2011 08:50, E skrev:

> Da jeg så uploader den, og lige vil rette den færdig i
> Ilosoft file manager
> hos ONE, så kan jeg ikke rette den ordentligt til.

Du må gøre noget forkert - du skal normalt ikke rette til i
en filemanager, den skal du sikkert blot bruge til at
overføre de færdige filer.

Hvis du ikke kan finde ud af deres program, kan du evt bruge
en anden metode, fx et FTP-program eller et netværkssted i
Windows. For sidstnævnte, tjek denne side:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer-trin-sitemanager.php#mappe

> Jeg har lavet den i KompoZer, men kan ikke få skriften og
> skriftstørrelsen
> til at være som jeg gerne vil have det.

Hvis du viser os siden (giver os adressen til den) og
fortæller, hvad du vil have anderledes, og hvordan du gerne
vil have det, så kan vi måske hjælpe.

> Er det nu bedst at finde en helt ny skabelon, som jeg kan
> arbejde med på
> ONE?

Nej, det vil sandsynligvis ikke gøre nogen forskel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : E

Dato : 13-06-11 10:13

> Hvis du viser os siden (giver os adressen til den) og fortæller, hvad du
> vil have anderledes, og hvordan du gerne vil have det, så kan vi måske
> hjælpe.

Jeg har allerede en anden hjemmeside liggende på domænet, som jeg måtte
smide tilbage da den nye ikke blev vist ordentlig. Så det er jo den som vil
blive vist indtil den nye er som den skal være.

Men skriftstørrelsen er ikke ens, og jeg kan ikke se hvad skriftstørrelse
det er. Men umiddelbart, ser det ud til at den er 12 og lige nedenunder er
den ihf større. Nogen steder skriver den vist med arial og andre steder
comic sans ms. Og den skal være comic sans ms alle steder.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-06-11 11:27

Den 13-06-2011 08:50, E skrev:
> [...]
> arbejde med på
> ONE?
>
> Eller hvordan får jeg min skabelon til at virke på ONE, så

For så vidt angår den pågældende template
sætte alle skriftstørrelse i stylesheet-
filen style.css

Åbn den i Windows Notesblok (eller Kompozer
Codeview, hvis der er en sådan) og fin
alle de steder hvor der står
font-size og ret målet til det du vil have.

Dine problemer med one.com har ikke noget
med sidens opbygning at gøre, men nok mere
med måden, du håndterer filerne på.

Mit råd er at du oploader den side, du
har lavet med skabelonen - så kan vii kigge
på den og bede fortælle dig hvor du gør
galt.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : E

Dato : 13-06-11 12:15

> Mit råd er at du oploader den side, du
> har lavet med skabelonen - så kan vii kigge
> på den og bede fortælle dig hvor du gør
> galt.

Hvordan oplaoder jeg siden uden at slette den hjemmeside som allerede er på
domænet nu?
Den skal jeg have vist indtil det nye er på plads, da andre ellers ikke kan
se de oplysninger som skal vises frem til den nye er på pplads.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-06-11 12:49

Den 13-06-2011 13:14, E skrev:

> [...]
> Den skal jeg have vist indtil det nye er på plads, da andre
> ellers ikke kan se de oplysninger som skal vises frem til

Giv din testfil et andet navn -
skabelon.html for eksempel.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-06-11 13:15

Den 13-06-2011 13:49, Jørgen Farum Jensen skrev:

> Giv din testfil et andet navn -
> skabelon.html for eksempel.

En anden mulighed er at oprette en speciel testmappe, hvor
du kan have ikke-færdige sider i. Du skal så bare være
påpasselig med at uploade til den rigtige mappe, så du ikke
får overskrevet den gamle side.

Med en testmappe med navnet "test", kan du linke til den
ikke færdige side med linket "http://minhjemmeside.dk/test"
på den måde kan du have flere sider liggende, hvor alle
sider linker til hinanden, og altså uden du behøver at
omdøbe filerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende guide til hjemmesideprogrammet KompoZer:

Fra : E

Dato : 13-06-11 16:52

Sådan så fik jeg lavet det sådan at den kunne komme ind uden der gik alt for
meget ged i den:
http://sarah-giver-koncert.dk/test-index.html

Jeg kan se at skriften ser ud til at være ramt nu på forsiden.
Men i første afsnit under "hvorfor denne hjemmeside", ser det ud til at
selve afsnittet "vi har fået tilladelse..." der står linjer tættere sammen
end det oppe oven over?

Notespairerne ude til højre er også rykket helt sammen så man desværre ikke
kan se clips'ne

Håber i kan hjælpe mig nu.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-06-11 17:29

On 13-06-2011 17:51, E wrote:

> [...]
> sammen end det oppe oven over?
>
> Notespairerne ude til højre er også rykket helt sammen så man desværre

Drop den skod-editor.

Med mindre denne kode er noget du har skrevet (u)bevidst, er den da ikke
noget værd:

Du bliver nødt til at afluse koden manuelt i Notepad, eller hvad du
foretrækker.
Koden dur slet ikke.

Hvorfor inline-styler du?
Du har jo en css-fil hvor al styling er indsat.

Karl Erik.

Fra : E

Dato : 13-06-11 17:42

> Drop den skod-editor.

Jeg har hentet en skabelon, og sat egne billeder ind via kompozer

> Med mindre denne kode er noget du har skrevet (u)bevidst, er den da ikke
> noget værd:

Jeg har bare markeret det jeg har skrevet, og valgt Comic Sans MS intet
andet.

> [...]
> Koden dur slet ikke.
>
> Hvorfor inline-styler du?
> Du har jo en css-fil hvor al styling er indsat.

Hvad mener? - Jeg har lavet den via kompozer, så har ikke været inde og
ændre i css, da jeg ikke vil rode nogle koder, da jeg ikke forstår ret meget
af dem.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-06-11 18:30

On 13-06-2011 18:41, E wrote:

> Hvad mener? - Jeg har lavet den via kompozer, så har ikke været inde og
> ændre i css, da jeg ikke vil rode nogle koder, da jeg ikke forstår ret
> meget af dem.

Hvis du ikke forstår ret meget af det du vil lave, er jeg glad for at
det ikke er en flyvemaskine du er i færd med at bygge

Du er da nødt til at sætte dig ind i det, ellers bliver du jo heller
ikke i stand til at modtage hjælp.

Selv Sara havde jo øvet i mange år, før hun vandt X-Faktor
At lave hjemmesider er ikke nemmere.

Karl Erik.

Fra : E

Dato : 13-06-11 18:42

Når jeg åbner det i Notepad står det ud i en lang køre, hvilkewt gør det
meget uoverskueligt.

Når jeg ser det i Kompozer står det trods alt efter hinanden med linjenummer
foran, hvilket gør det overskueligt for mig.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-06-11 13:31

On 13-06-2011 13:14, E wrote:

> [...]
> Den skal jeg have vist indtil det nye er på plads, da andre ellers ikke
> kan se de oplysninger som skal vises frem til den nye er på pplads.

Hvis 2 drenge begge hedder Per, og de begge kommer når du bare vil se
den ene, ja så bliver du nødt til at omdøbe dem til Per 1 og Per 2

Du kan også oprette en mappe "test", og så lægge den nye hjemmeside der.

Karl Erik.

Fra : E

Dato : 14-06-11 09:22

> skabelon
> (http://www.freewebtemplates.com/download/templates/10100),

Jeg vil høre om man kan låse de notespapirer "fast" sådan at de beholder
størrelsen, selvom man skriver i dem?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-06-11 11:14

Den 14-06-2011 10:22, E skrev:

> Jeg vil høre om man kan låse de notespapirer "fast" sådan at
> de beholder størrelsen, selvom man skriver i dem?

Ja, det kan man. Men så er man nødt
til at forholde sig til, hvad der skal
ske med tekst der fylder mere end der
kan være i kassen.

Sådanne "sidebars" er ganske almindelige,
og det almindelige er også, at de har en
fikseret bredde, mens højden øges og mindskes
efter indholdets mængde.

Sådan er din originale template ikke
indrettet. Skriver du mere tekst end
der er plads til, løber teksten
nedenud af kassen, skriver du mindre
end der er plads til, bevarer kassen
sin fikserede størrelse.

Det er lykkedes dig at få noget værre rod
ud af en grundlæggende simpel og overskuelig
skabelon. Der er, hvad der sker, hvis man
begynder at rode med WYSIWYG editorer
uden at forstå sammenhængen mellem
stylesheet formdeklarationerne og de
HTML-elementer, der findes på siden.

Dine sidebars skabes af følgende HTML-kode:

Overskrift</span>
Tekst

/Alle/ disse elementer refereres der til i
stylesheet'et og det er der, ændringer skal
fortages.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk