Hvordan skal "udhans" forstås?
Fra : Toke Nørby

Dato : 12-06-11 20:37

I en ellers smukt skrevet ansøgning fra 1790 er der et ord, jeg ikke
rigtig kan forstå. Tag venligst et kig:

http://www.norbyhus.dk/misc/udhans.jpg

Hvordan skal det ord forstås?

PFT for hjælp!
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
Læs om Ejnar Olsen og Søllestedmærkerne
samt om trusselsbrevet til kong Fr. 8!
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Krabsen

Dato : 12-06-11 21:12

Den 12-06-2011 21:36, Toke Nørby skrev:
> I en ellers smukt skrevet ansøgning fra 1790 er der et ord, jeg ikke
> [...]

Mon ikke der skal stå 'udi hans ved Døden..' ?
- altså 'i hans afdøde faders sted'.

så giver det ovenikøbet mening

Fra : Toke Nørby

Dato : 13-06-11 08:10

Krabsen <usenet@krabsen.dk> wrote:

>Mon ikke der skal stå 'udi hans ved Døden..' ?
> - altså 'i hans afdøde faders sted'.
>
>så giver det ovenikøbet mening

Hej Krabsen,
Ja, det må være "udi". Det er ellers sjældent, at de gamle mere eller
mindre officielle dokumenter har skrive-/stavefejl, men de forekommer.
Jeg var bange for, at det var et ord, jeg ikke kendte. Mange tak for
hjælpen!

Fra : RUPO

Dato : 13-06-11 07:56

On 12 Jun., 15:36, Toke Nørby <Toke.No...@Norbyhus.dk> wrote:
> I en ellers smukt skrevet ansøgning fra 1790 er der et ord, jeg ikke
> [...]

Jeg tror der står" udi hans" altså faderens lotteri kollektion.

Fra : Toke Nørby

Dato : 14-06-11 07:34

RUPO <Kousted77@msn.com> wrote:

>Jeg tror der står" udi hans" altså faderens lotteri kollektion.

Hej, RUPO. Krabsen kom også til det resultat, så det er jeg nu også
sikker på. Takker for hjælpen!