HTML5 i < IE9
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-06-11 18:40

Jeg i gang med et lille eksperiment
med at bruge de nye HTML5 elementer
til layout opmærkning, se

http://webdesign101.dk/html5/skabelon.php

Det går vældig godt. Undtaget er sidehovedet
(header-elementet), der vises ganske normalt
i Firefox og IE9, men ikke i IE8 eller
IE7.

Jeg bruger HTML5shiv fra
http://code.google.com/p/html5shiv/
til at sikre visningen af de anvendte
elementer. Det sker også for nav, article,
aside og footer elementerne, men altså
ikke for header/hgroup elementerne.

Jeg bruger IETester til at simulere IE<9.

Stylesheet'et er indlejret i head-delen
af siden.

Enhver hjælp vil være velkommen.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-06-11 21:16

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det går vældig godt. Undtaget er sidehovedet
> (header-elementet), der vises ganske normalt
> i Firefox og IE9, men ikke i IE8 eller
> IE7.

Det fungerer ikke i min Firefox 3.6.17 - her er der
bare to firkanter på 20 x 20.

Det fungerer fint i Google Chrome, mens det i
Safari ser helt kikset ud.

> Jeg bruger IETester til at simulere IE<9.

Det er ikke altid nok med en simulator - jeg har
ofte set at det har fungeret her, men ikke i
virkeligheden.

> Enhver hjælp vil være velkommen.

Prøv at rette i html og css til validatoren er tilfreds!

Isoler problemet, fjern alt andet end headeren, så
er du sikker på at anden kode ikke generer den.

Jeg har IE7 og IE8 til rådighed på to forskellige
maskiner. Send bare et link, så tester jeg.

Sig til hvis du vil have skærmklip!

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-06-11 22:55

On 12-06-2011 19:39, Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
> aside og footer elementerne, men altså
> ikke for header/hgroup elementerne.
>
> Jeg bruger IETester til at simulere IE<9.

Prøv med display:block; i stylen for header.

Karl Erik.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-06-11 12:09

Den 13-06-2011 23:55, Karl Erik Christensen skrev:

> Prøv med display:block; i stylen for header.

Tak til begge. Jeg har nu lavet
http://webdesign101.dk/html5/simpletest.php

Screenshot:
http://webdesign101.dk/html5/simpletest.jpg

Det ser ens ud i IE7, IE8 (IETester), IE9
Opera, Firefox og Safari.

http://webdesign101.dk/html5/skabelon.php
er nu rettet ind efter ovenstående.

Der er nogle problemer i Opera og IE7/8,
men dem behøver vi ikke at forhold os til
lige nu.

Screenshot:
http://webdesign101.dk/html5/skabelon.jpg

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-06-11 14:02

Jørgen Farum Jensen skrev:

> http://webdesign101.dk/html5/skabelon.php
> er nu rettet ind efter ovenstående.

Hos mig ser det fortsat underligt ud i Safari:
http://vebel.dk/test/html5jfj.png

I IE7 er menuen gennemsigtig:
http://vebel.dk/test/ie7jfj1.png

og den anden menu er placeret ved footeren:
http://vebel.dk/test/ie7jfj2.png