Hjælp til fødsel
Fra : leifp

Dato : 11-06-11 11:09

Odense/Odense/Ubberud/1847-1870/opslag 7/Nr. 5
Nogen der kan hjælpe med en tydning. Jeg læser/gætter de vigtigste
oplysninger men mangler en masse ord.

mvh. leif

Fra : Arne Nielsen

Dato : 11-06-11 14:18

Den 11-06-2011 12:08, leifp skrev:
> Odense/Odense/Ubberud/1847-1870/opslag 7/Nr. 5
> Nogen der kan hjælpe med en tydning. Jeg læser/gætter de vigtigste
> oplysninger men mangler en masse ord.
>
> mvh. leif

1849
Marts 8
Jørgen Christian Nielsen
Hjemme Marts 25 form. (formedelst) Sygdom, der var aabenbar tilstede.
Daaben behjendtgjort i Kirken Maji 6.
Ugivt Johanne Katrine Christensd. af L. Tanggaardsted og udlagt
Barnefader, Ungk. Niels Chr. Jørgensen af Skjelhuus, Vissenberg Sogn.
Pigen Bodild Kirstine Petrine Pedersd., Tanggaardhuus, Huusmd. Jens
Christensen og Hustrue, Ubberud, Ungkael Lars Hansen, Bulbroe, Ungkarl
Peder Jørgensen, Lille Ernebjerg.
Uægte.

Venlig hilsen
Arne

--
Fjern 0 i adresse ved direkte svar

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 11-06-11 14:52

"Arne Nielsen" <arnen@post03.tele.dk> wrote in message
> Hjemme Marts 25 form. (formedelst) Sygdom, der var aabenbar tilstede.

Eftersætningen er pudsig.
Der kom jo i 1800-tallet forbud mod de omfattende hjemmedåb, da i visse
sogne hjemmedåb syntes det almindelige. Hjemmedåb skulle herefter kun kunne
akcepteres ved barnets sygdom. Men dåbshandlingerne i hjemmene fortsatte
uforstyrret, formentlig fordi præsterne ikke ville lægge sig ud med
familierne. Men nu stod der så i kirkebøgerne: "hjemmedåb af sygdoms årsag"
o.l.
Søger man efter "hjemmedåb formedelst sygdom" o.l. i kirkebøgerne, har forne
tiders danske babyer i hobetal været dødssyge ved fødslen. Men ofte har
præsten kunnet nå frem i tide - og vel også dåbsgæsterne

I det ovenfor nævnte tilfælde har præsten ("Sygdom, der var aabenbar
tilstede") nok villet sikre sig ekstra mod kritik fra oven.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.