Udgår <b> og <i>?
Fra : Preben Nielsen

Dato : 09-06-11 14:30

Jeg mener at huske at have hørt, at <b> og <i> er på vej ud. I
forbindelse med den flere omgange omtalte renovering af mit site,
spørger jeg så:

Skal jeg til at skrive <span style="font-style: italic;"> i stedet for
<i> osv?

/Preben

Fra : Christian Hansen

Dato : 09-06-11 22:22

On 06/09/2011 10:30 PM, Preben Nielsen wrote:

> Skal jeg til at skrive<span style="font-style: italic;"> i stedet for
> <i> osv?

Nej, du skal bruge i og b. På denne side kan du se en oversigt over
elementer i html5:

http://dev.w3.org/html5/spec/index.html#elements-1

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-06-11 22:48

Den 09-06-2011 23:22, Christian Hansen skrev:

> Nej, du skal bruge i og b. På denne side kan du se en
> oversigt over elementer i html5:
>
> http://dev.w3.org/html5/spec/index.html#elements-1

Det er mere korrekt at brug em og strong, hvis det
er semantisk fremhævning, der ønskes.

b og i bør kun bruges til præsentationsformatering
af tekststykker, der ikke har særlig betydning i
forhold til den øvrige tekst.
Så afhængig af indholdet bør ovennævnte

b og i er *ikke* under afvikling (deprecated).
--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-06-11 23:45

Jørgen Farum Jensen skrev:

> b og i bør kun bruges til præsentationsformatering
> af tekststykker, der ikke har særlig betydning i
> forhold til den øvrige tekst.

Enig!

> b og i er *ikke* under afvikling (deprecated).

Der har ellers været skrevet en del om det de
seneste år, men jeg bruger det fortsat, og det
fungerer som det skal.

Da debatten startede for en del år tilbage, gik jeg
i gang med at konvertere <i> og <b> til noget
andet, men det har altså været spildt arbejde

I dag kan jeg næppe tro at nogen fjerner disse
tags, og skulle det ske, er det nemt med Søg og
Erstat på en masse sider.

Jeg har kendt disse koder siden WordPerfect lavede
makroer til deres program tilbage i 80'erne, de vil
ikke lige blive aflivet.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Preben Nielsen

Dato : 10-06-11 00:21

Jeg takker for alle svar.

/Preben

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 10-06-11 15:11

Den 09-06-2011 22:30, Preben Nielsen skrev:

> Skal jeg til at skrive<span style="font-style: italic;"> i stedet for
> <i> osv?

Eller bare <strong> (fed) og <em> (kursiv).

Jeg bruger dog stadig <b> og <i> i mange sammenhænge.
Om jeg bruger <strong> eller <b> afgøres gerne af om jeg vil have en
skærmlæser til at lægge ekstra betoning på det der skal stå med fed,
eller om det bare er rent layout og ikke indeholder noget som er
vigtigere end resten. I sidstnævnte tilfælde bruger jeg <b>.

--
Philip - http://www.hitsurf.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-06-11 16:31

Der er ingen garanti for at det vi blive vist på netop den måde da
standarden blot siger at det skal udtrykke (strong) emphasis
(betoning) men ikke siger hvordan det skal representeres i browseren.
så vil man være helt sikker må man bruge CSS. Det skal dog siges at
jeg ikke kender til nogen tekst browsere der ikke bruger hhv. fed og
italic.
Oplæsere vil naturligvis ikke bruge dette.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-11 16:42

Jens Peter Karlsen skrev:

> [...]
> (betoning) men ikke siger hvordan det skal representeres i browseren.
> så vil man være helt sikker må man bruge CSS.

eller <i> og <b>. De er også helt sikre. Det er bagvendt at
sklulle sætte en klasse op der bare gør det samme som to nemme
tags allerede klarer.

Det er kun *logisk* markup der skal være <em> og <strong>, men
tidligere tiders absolutte forkastelse af <i> og <b> har gjort en
del skade.

--
Bertel

Fra : scootergrisen

Dato : 17-06-11 04:29

Jeg tror det hænger sammen med at "man" gerne vil have at alt styling
gøre med CSS og kke i HTML.