program stedet for frontpage?
Fra : E

Dato : 06-06-11 13:42

Engang lavede jeg bare en hjemmeside for sjov i skolen i frontpage.

Nu ville jeg så til at øve mig lidt igen, men kan se at frontpage ikke
ligger i min office 2007 pakke.

Hvis man ikke kender en skid til HTML, og er vant til frontpage (KUN på
dansk, da engelsk ikke er sagen).

Hvad kan så anbefales til en helt nybegynder, som vil lege lidt med
hjemmeside først, og senere HTML.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-06-11 14:09

Frontpage afgik ved døden for flere år siden. Efterfølgeren hedder
Expression web.
En prøve version kan hentes her:
http://expression.microsoft.com/da-dk/
Fås ikke på dansk.

Sharepoint Designer kan du også bruge. Et link til den gamle gratis
version postes jævnligt i Frontpage gruppen.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-06-11 14:34

On 06-06-2011 14:42, E wrote:
> [...]
> dansk, da engelsk ikke er sagen).
>
> Hvad kan så anbefales til en helt nybegynder, som vil lege lidt med

Kompozer - kvit og frit - og når du skifter til Linux fås den også til
Linux:

http://mozilladanmark.dk/produkter/kompozer/

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Preben Nielsen

Dato : 06-06-11 08:20

On 6 Jun., 15:34, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Kompozer - kvit og frit - og n r du skifter til Linux f s den ogs til
> Linux:

Kompozer mangler dog den sitemanager, eller hvad den hedder, som var i
Frontpage, altså det mappepanel, der ser ud som Stifinder, og hvor du
kan flytte filer mellem mapper i alle niveauer, hvorved alle links
opdateresautomatisk.. Så hvis ikke du har alle dine filer liggende i
sitets rod, skal du være indstillet på at rette links og
billedplaceringer manuelt.

BlueGriffon ligner Kompozer meget. Andre her i gruppen har anført at
udviklingen af Kompozer er gået noget i stå, og at der derfor kunne
være mere "fremtid" i BlueGriffon.

/Preben

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-06-11 15:52

On 06-06-2011 16:19, Preben Nielsen wrote:

> [...]
>
> BlueGriffon ligner Kompozer meget. Andre her i gruppen har anført at
> udviklingen af Kompozer er gået noget i stå, og at der derfor kunne

Hej Preben.

Det er sikkert korrekt, jeg bruger ikke den slags "gøgl"
Min foretrukne editor er gEdit.

Kan dog se at BlueGriffon ikke findes på dansk, som "E" efterspurgte.
Ved du om der findes et oversættelsesmodul?

Kim Ludvigsen ved sikkert mere om Kompozers fremtid:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer.php

Karl Erik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-06-11 17:39

Den 06-06-2011 16:52, Karl Erik Christensen skrev:

> Kan dog se at BlueGriffon ikke findes på dansk, som "E"
> efterspurgte.
> Ved du om der findes et oversættelsesmodul?

Det findes ikke på dansk. Jeg oversatte KompoZer, men jeg
har ikke villet oversætte BlueGriffon, i hvert fald ikke
endnu. Jeg ved ikke, om andre er gået i gang med at oversætte.

Problemet er, at programmet i øjeblikket er ringere end
KompoZer med hensyn til brugen af CSS. Og så at programmøren
ikke har svaret på mine spørgsmål undervejs.

> Kim Ludvigsen ved sikkert mere om Kompozers fremtid:
> http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer.php

KompoZer er bygget på Nvu, som for øvrigt er lavet af
BlueGriffons programmør. Da han "dræbte" Nvu blev programmet
overtaget af en anden programmør, som kaldte programmet for
KompoZer, da han ikke måtte bruge det gamle navn. Han
udsendte nogle fejlrettede versioner og inførte enkelte nye
funktioner.

Men han fik så et nyt job, og har ikke siden haft tid/lyst
til at arbejde på KompoZer. Så i øjeblikket ser det ud som
om, der ikke kommer flere versioner.

KompoZer virker dog stadig ganske udmærket, og det er let at
bruge for begyndere, der ikke vil rode med koder. Og så er
der jo en omfattende dansk brugervejledning til det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Med Screamer radio kan du lytte til og optage fra

Fra : E

Dato : 07-06-11 07:29

> KompoZer virker dog stadig ganske udmærket, og det er let at bruge for
> begyndere, der ikke vil rode med koder. Og så er der jo en omfattende
> dansk brugervejledning til det.

I aftes sad jeg og legede med KompoZer og lagde en skabelon ind, men det var
absolut ikke nemt at flytte rundt på tingene... Muligvis fordi jeg ikke ved
hvordan jeg skal gøre?

Prøvede feks denne:
http://www.freewebtemplates.com/download/templates/10100

Hvor jeg der hvor øverste billede med sten er skiftede ud med et andet.
Fanerne med Home osv, ville jeg har stort bogstav, det kunne jeg heller
ikke.
Ude til højre hvor der er de notes papirer, ville jeg lave flere afsnit og
flere notes papirer, det kunne jeg heller ikke finde ud af

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-06-11 08:10

Den 07-06-2011 08:28, E skrev:

> I aftes sad jeg og legede med KompoZer og lagde en skabelon
> ind, men det var absolut ikke nemt at flytte rundt på
> tingene... Muligvis fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal gøre?

Ja, du mangler kendskab til, hvordan ting laves - ikke selve
koderne, men hvordan de laves. Især når du bruger en andens
skabelon, hvor du så skal vide, hvordan lige netop han har
lavet det.

> Prøvede feks denne:
> http://www.freewebtemplates.com/download/templates/10100
>
> Hvor jeg der hvor øverste billede med sten er skiftede ud
> med et andet.

Billedet er indsat som en baggrund på stilen logo. Du skal
derfor ind i CSS-editoren og angive et andet
baggrundsbillede på #logo (#logo => fanen Baggrund => Vælg fil)

> Fanerne med Home osv, ville jeg har stort bogstav, det kunne
> jeg heller ikke.

Der har skabelonskaberen været lidt slem. I stedet for blot
at skrive menupunkterne med små bogstaver, er han gået over
åen efter vand. Han har angivet en stil, der fortæller at
der kun skal bruges små bogstaver - også selvom du skriver
store bogstaver.

Også her skal du ind i CSS-editoren og ændre. I dette
tilfælde skal du ind i stilen #logo a => fanen Tekst => og
ændre valget i rullemenuen Store/små.

> Ude til højre hvor der er de notes papirer, ville jeg lave
> flere afsnit og flere notes papirer, det kunne jeg heller
> ikke finde ud af

Det er så til gengæld en af de mere svære. Hvis du selv
havde lavet siden fra bunden, ville du have vidst, hvordan
du havde lavet de andre bokse, og så skulle du bare have
lavet flere af dem. I dette tilfælde kan du kigge i koden og
se, hvordan skabelonskaberen har gjort og så kopiere hans
kode og indsætte en ny boks (div-boks).

Det kræver dog, at du ved, hvor boksen starter og slutter.
Skift til kildekodevisning, find overskriften til en boks:
"Morbi sit amet fringilla dolor." Lidt til venstre herfor
finder du boksens startkode:
og efter boksens tekst finder du boksens slutkode:
Kopier nu de to koder og alt mellem dem.

Placer så musemarkøren efter koden </div>. Skabelonskaberen
bruger en speciel kode til at indsætte lidt afstand, så den
skal du også have indsat, skriv:
indsæt så det kopierede, og skift til almindelig visning.

Du har nu fået indsat en ekstra boks.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende guide til hjemmesideprogrammet KompoZer:

Fra : E

Dato : 07-06-11 08:55

> Billedet er indsat som en baggrund på stilen logo. Du skal derfor ind i
> CSS-editoren og angive et andet baggrundsbillede på #logo (#logo => fanen
> Baggrund => Vælg fil)

Der sker intet når jeg trykker på fanen Baggrund

Så måske jeg skulle finde en anden skabolen?
Er der noget jeg skal holde øje med, når jeg finder skabeloner?
Her tænker jeg på, er der nogle som er nemmere frem for andre?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-06-11 09:32

Den 07-06-2011 09:55, E skrev:

> Der sker intet når jeg trykker på fanen Baggrund

Du skal først markere #logo i oversigten til venstre.

Hvis du vil bruge KompoZer, og du vil bruge CSS (det kan
kraftigt anbefales), så prøv at gennemgå mine guider "Layout
med stil":
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer-trin-css.php
og "Stiløvelse":
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer-trin-css-ovelse.php

Så vil du være noget bedre klædt på til at bruge CSS.

> Så måske jeg skulle finde en anden skabolen?
> Er der noget jeg skal holde øje med, når jeg finder skabeloner?
> Her tænker jeg på, er der nogle som er nemmere frem for andre?

Jeg har lavet nogle, som er lidt mere simple, end den du har
fundet. Ideen med mine er først og fremmest at hjælpe med
grundopbygningen af siden:
http://kimludvigsen.dk/libris/kompozer/skabeloner/index.php

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : E

Dato : 07-06-11 11:11

> Du skal først markere #logo i oversigten til venstre.

Dette er ikke noget jeg umiddelbart kan finde nogen steder. Har nu prøvet
først at markere logo, det kunne jeg ikke finde ud af.
Jeg har også ledt efter #logo, det kunne jeg heller ikke finde.

>Hvis du vil bruge KompoZer, og du vil bruge CSS (det kan kraftigt
>anbefales), så prøv at gennemgå mine guider "Layout med stil":
> [...]

Jeg er ved at læse de vejledninger som ligger, men synes de er svære at
forstå.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-06-11 11:23

Den 07-06-2011 12:10, E skrev:

> Dette er ikke noget jeg umiddelbart kan finde nogen steder.

Det findes i CSS-editoren. Editoren er beskrevet i mine
guider. Du åbner CSS-editoren ved at klikke på knappen med
farvepaletten.

Fra : E

Dato : 07-06-11 19:47

> Det findes i CSS-editoren. Editoren er beskrevet i mine guider. Du åbner
> CSS-editoren ved at klikke på knappen med farvepaletten.

Ah ja, nu kan jeg se det. Det går fremad, men meget langsomt.

Nu skal jeg bare have styr på det med linjen lige over notespapirerne og så
notespapirerne, for når jeg kopierer og sætter ind, så rykker hele
molevitten sig så det som står til venstre på siden ryger nedenunder
notespapirer osv.

Så det må jeg prøve at se om jeg kan løse.

Fra : E

Dato : 09-06-11 17:00

Ude til højre hvor der er de notes papirer, har jeg lagt nogle små billeder,
og det sker fint ud i KompoZer. Lige indtil jeg åbner det i firefox og
internet explorer, så sidder notes papirerne sammen.

Jeg har forsøgt at sætte <br /> som jo er linjeskift, men det bliver også
noget værre møg

http://billedeupload.dk/photo/2011-06/e5f74528/hjemmeside1.jpg.html ( her er
det som det ser ud i webvisning i KompoZer)

http://billedeupload.dk/photo/2011-06/0f2236fd/hjemmeside2.jpg.html (Sådan
ser det ud i firefox)

Nogen som kan hjælpe mig?

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-06-11 20:18

E skrev:

> Nogen som kan hjælpe mig?

Prøv at sende et link direkte til siden - der er jo
ingen der kan se hvilken kode der ligger bag!

Det er altså vansleligt at se noget ud fra et billede.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : E

Dato : 09-06-11 21:21

> Prøv at sende et link direkte til siden - der er jo
> ingen der kan se hvilken kode der ligger bag!
>
> Det er altså vansleligt at se noget ud fra et billede.

Siden ligger på min computer.

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-06-11 21:31

E skrev:

> Siden ligger på min computer.

Jamen, du må da have et domæne og noget
serverplads, hvor du kan lægge det ud?

Ellers er der da ikke meget ved at lave en
hjemmeside, hvis du ikke er i stand til at vise
den til andre

Jeg kan da godt se på billederne at noget er
galt, men ingen er i stand til at hjælpe dig
videre før vi ser et link til siden.

http://din-egen-side.dk/test, for eksempel.

Fra : E

Dato : 09-06-11 21:36

> [...]
> den til andre
>
> Jeg kan da godt se på billederne at noget er
> galt, men ingen er i stand til at hjælpe dig

Nej jeg har ikke noget domæne endnu. For jeg vil have hjemmesiden færdig
først, før jeg ligger den ud. For hvis nu det slet ikke virker det jeg
laver.

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-06-11 22:01

E skrev:

> Nej jeg har ikke noget domæne endnu. For
> jeg vil have hjemmesiden færdig først, før jeg
> ligger den ud.

Jamen, så er det jo vanskeligt at hjælpe dig i
mellemtiden

> For hvis nu det slet ikke virker det jeg laver.

Søgte lige på Google på ordene: "gratis webhotel":
Ca. 13.400 resultater - bare på dansk.

Der er altså masser af muligheder for at vise
det frem.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-06-11 20:51

On 09-06-2011 18:00, E wrote:

> Nogen som kan hjælpe mig?

Ja, det kan du selv.

Tag nu og begynd fra bunden af, så bliver du selv i stand til at finde
ud af det i løbet af 3-4 ugers koncentreret indsats.

Det er sgu da skørt at starte på 3'die semester når man skal lære nyt.

Karl Erik.

Fra : E

Dato : 09-06-11 21:22

> Tag nu og begynd fra bunden af, så bliver du selv i stand til at finde ud
> af det i løbet af 3-4 ugers koncentreret indsats.
>
> Det er sgu da skørt at starte på 3'die semester når man skal lære nyt.

Jeg synes det er svært at forstå html, jeg har ligesom forsøgt flere gange.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-06-11 09:09

On 07-06-2011 08:28, E wrote:

> [...]
> Ude til højre hvor der er de notes papirer, ville jeg lave flere afsnit
> og flere notes papirer, det kunne jeg heller ikke finde ud af

Nu er du altså heller ikke smart

Når du selv skriver, at du ikke kender en skid til html, hvorfor i hede
hule starter du så med at redigere i en sådan skabelon?

Mekaniker lærlingen starter da heller ikke med at reparere på en rumraket.

Start i det små med "Dette er min første side", så lærer du
sandsynligvis allerede noget om problemer omkring danske tegn.

Desværre findes der ikke ret meget online, men prøv at starte her:
http://webdesign.ranunkelvej.com/hjemmeside/index.php

Du kan vælge "Skabelon", og så prøve at følge vejledningen.

Karl Erik.

Fra : E

Dato : 07-06-11 10:24

> Når du selv skriver, at du ikke kender en skid til html, hvorfor i hede
> hule starter du så med at redigere i en sådan skabelon?

Fordi jeg gerne ville have mit eget billede osv på selvf.