Poikhuuset, en lokalitet i Roskilde by 180~
Fra : AGN

Dato : 03-06-11 17:04

Ved FT-1801 bor der en familie (Niels Rasmussen mfl) i Skt.Ibs sogn,
Roskilde by (Sømme Herred, Roskilde Amt) i et hus kaldet Poikhuuset.

Kender nogen af jer tilfældigvis til denne lokalitet, eller har et gæt
på en sammenhæng eller betydning af navnet?

/Anna

Fra : Toke Nørby

Dato : 04-06-11 20:54

AGN <gaupelund@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Kender nogen af jer tilfældigvis til denne lokalitet, eller har et gæt
>på en sammenhæng eller betydning af navnet?

Hej Anna,
Jeg kan godt finde den i den digitaliserede udgave af folketællingen
(Rasmus Nielsen), men i den fotograferede FT kan jeg ikke finde ham.
Jeg under mig hvorfor, da Skt. Ibs ikke har noget, der ligner (ser jeg
i et forkert opslag?). Jeg vil nemlig gerne se, om indtasteren har
læst rigtigt.
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
Læs om Ejnar Olsen og Søllestedmærkerne
samt om trusselsbrevet til kong Fr. 8!
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Arne Nielsen

Dato : 04-06-11 22:18

Den 04-06-2011 21:53, Toke Nørby skrev:

> [...]
> Jeg under mig hvorfor, da Skt. Ibs ikke har noget, der ligner (ser jeg
> i et forkert opslag?). Jeg vil nemlig gerne se, om indtasteren har

Manden hedder Rasmus Nielsen, ikke Niels Rasmussen.
Der er to familier i huset, som jeg mener hedder Parkhuset.
Opslag 4

Venlig hilsen
Arne

--
Fjern 0 i adresse ved direkte svar

Fra : Toke Nørby

Dato : 05-06-11 13:33

Arne Nielsen <arnen@post03.tele.dk> wrote:

>Manden hedder Rasmus Nielsen, ikke Niels Rasmussen.
>Der er to familier i huset, som jeg mener hedder Parkhuset.
> [...]

Hej Anne og Arne. Jeg SÅ i et forkert opslag, idet jeg gik via FT1801
- KØBSTAD - Roskilde (Opslag 64-65) (og ikke FT1801- landsogn - Sømme
herred - Skt. Ib). Ak, ja.

Og, jeg er ligesom Arne sikker på, at der står Parkhuset - med eet u.
Den prik, der kan ses over "r" må være blækgennemtrængning fra det
skrevne på papirets anden side.

Fra : AGN

Dato : 07-06-11 00:12

Tak, Arne og Toke,

I har ganske ret, er jeg sikker på – det må være Parkhuset. Det er jo
godt nok stadig lidt uklart hvad DET navn så helt præcist indebærer,
men det er da i hvert fald et ord med mere mening i, modsat det andet
(med mindre man er svensk).

Jeg må jo tilstå, at dovne mig kun havde kigget i den indtastede FT,
og ikke i originalforlægget, da jeg skrev og spurgte. Der plejer altid
at være kvikke og konstruktive svar at få herinde fluks, og jeg tænkte
umiddelbart, at jeg sikkert bare var den eneste der aldrig havde hørt
om Poikhuset...

Nu har jeg også tjekket det indscannede opslag, og efter selvsyn
hælder jeg helt til Parkhuuset. Tak for skubbet til jer begge.

Hilsen Anna

Fra : Toke Nørby

Dato : 07-06-11 09:10

AGN <gaupelund@gmail.com> wrote:

Hej Anne,

Selv tak. Hvis husnavnet/beliggenhed mv. har betydning for dig kan en
henvendelse til http://www.roskildebib.dk/lokalhistorie.aspx
måske give dig svar.
Eller også er der venlige folk med mange opslagsbøger her:
http://www.biblioteksvagten.dk/
Jeg har med fint udbytte brugt både lokalarkiverne og vagten.