1870 - 1891 - Vejle Amt - Nørvang - Langsk~
Fra : kautaq

Dato : 02-06-11 22:09

1870 - 1891 - Vejle Amt - Nørvang - Langskov F
Opslag 27 - 1. spalte / Fødte mandkiøn

Jeg er gået helt i stå på denne her:

Under forældrenes navn:

Ugift Birte Marie
Magdalene Pedersen,
21, Xxxxxxxxx ?

Hvad mon der skal stå der?
Stednavn/betegnelse?

Der står det samme under Faddernes Navn
nederste linie: "alle af Xxxxxxx ?

Har prøvet KMS historiske kort og Lademann 1:100000

Og Barnefaderen Murer Iver
Iversen af "Horsens"?
Kan der stå andet end Horsens der?

/mike

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-06-11 07:25

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev Thu, 2 Jun 2011 23:09:02 +0200

>1870 - 1891 - Vejle Amt - Nørvang - Langskov F
>Opslag 27 - 1. spalte / Fødte mandkiøn

Jeg læser Ødemarken og Horsens.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : kautaq

Dato : 03-06-11 13:38

Arne Feldborg skrev:
> kautaq:

> Jeg læser Ødemarken og Horsens.

Hej Arne

Jeg har fået mail fra Erling, som skriver følgende:

> Ødemarken
> Dette er i nærheden af Hvolgård. Ølholm, Tørring, Kragelund,

Og at Horsens er sikker.

Tak til alle for hjælp gennem tiden til at finde
min oldefar. Han fik flere børn uden for sit eget
ægteskab med Ida, så familien er blevet en del større.

/mike

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 04-06-11 21:41

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> wrote in message
> Jeg har fået mail fra Erling, som skriver følgende:

Der findes en Ødemarksvej ca. 1 km syd for Langskov kirke.
Kan let findes med google maps.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : kautaq

Dato : 04-06-11 22:48

Poul E. Jørgensen skrev:

> Der findes en Ødemarksvej ca. 1 km syd for Langskov kirke.
> Kan let findes med google maps.

Hej Poul E.

Ja, den har jeg osse fundet. Da Ødemarken blev nævnt,
fandt jeg ud af at moderen boede i/ved Hvolgårds Ødemark.
Her fra KMS Målebordsblade 1842-1899
http://www.kautaq.dk/odemarkn.JPG

Det må så være "Ødemarken" i daglig tale. Nu mangler
jeg helt præcis at finde den gård / det hus min oldefar
blev født i - det er ikke helt nemt.

Han har været i pleje hos bedsteforældrene og det er osse
der hvor moderen Birthe Marie Magdalene Pedersen er født.
FT 1870 - Vejle, Nørvang, Langskov - Opslag 5
Dog stavet 'Budel', men alle andre steder Birthe.

/mike

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 07-06-11 08:38

> Han har været i pleje hos bedsteforældrene og det er osse
> der hvor moderen Birthe Marie Magdalene Pedersen er født.
> FT 1870 - Vejle, Nørvang, Langskov - Opslag 5
> Dog stavet 'Budel', men alle andre steder Birthe.

Sjovt nok hedder alle Peder Nielsens børn Pedersen - altså også pigerne,
mens konen pænt, efter de nye regler, hedder Nielsen (med mindre hun er født
Nielsen).
Der er åbenbart lidt forvirring hos skriveren angående reglerne for
navngivning.
Man kan forestille sig situationen:

Optælleren: Hwa hier di kwoon?
Peder Nielsen: Hun hier Ane Madsdætter?
Optælleren: Næj næj do, hun skal hie det samm som dæ. Alså: Ane Ni-el-sen!
Å hwa hier æ knæjt?
Peder Nielsen: Han hier Terkel Pæjsen.
Optælleren: Nå, så skrywwer a Ter-kel Pe-der-sen. Å æ piig - hwa hejjer hun?
Peder Nielsen: Hun hejjer Berth Pæjjesdætter.
Optælleren: Søjn hier't æ mie, Pæjje! No ska æ atternavn ææn o sen, ålså
Pæjsen. Så a skrywwer: Budel Pe-der-sen. Søjn hier't no! Det ska do hows!
etc.

Fejlskrivningen Budel for Birthe er løjerlig - især fordi denne skrivning er
rent jysk for Bodil (udtalt Bu-el, prøv at sige det med tykt L).
I folketællingen 1880, også fra Langskov, ses skrivningen Bodel.

Fra : kautaq

Dato : 08-06-11 19:43

Poul E. Jørgensen skrev:

> [...]
> født Nielsen).
> Der er åbenbart lidt forvirring hos skriveren angående reglerne for

Ane Dorthea Nielsens fader hed Peder Olesen og moderen
Dorte Jens Datter.

> Fejlskrivningen Budel for Birthe er løjerlig - især fordi denne skrivning
> er rent jysk for Bodil (udtalt Bu-el, prøv at sige det med tykt L).
> I folketællingen 1880, også fra Langskov, ses skrivningen Bodel.

Ja det er meget underligt. Det giver ikke rigtig nogen mening.

/mike

Fra : kautaq

Dato : 03-06-11 19:50

kautaq skrev:

1870 - 1891 - Vejle Amt - Nørvang - Langskov F
Opslag 27 - 1. spalte / Fødte mandkiøn

[snip]

> Og Barnefaderen Murer Iver
> Iversen af "Horsens"

"af" Horsens

Betyder det "af" at han kommer fra Horsens, eller
bor han i Horsens?

/mike

Fra : GL

Dato : 04-06-11 08:57

On 3 Jun., 20:50, "kautaq" <kau...@post2.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> [snip]

>    "af" Horsens
>
> Betyder det "af" at han kommer fra Horsens, eller

Hej Mike

Han boede i Horsens.

Mvh.

Gitte

Fra : kautaq

Dato : 04-06-11 17:55

GL skrev:

> Han boede i Horsens.

Hej Gitte

Hvordan kan man vide at han ikke bor i fx. Nørre Snede,
men er *født* i Horsens?

/mike

Fra : GL

Dato : 05-06-11 04:40

On 4 Jun., 18:54, "kautaq" <kau...@post2.tele.dk> wrote:

> Hej Gitte
>
> Hvordan kan man vide at han ikke bor i fx. N rre Snede,
> men er *f dt* i Horsens?
>
> /mike

Hej Mike

Han bor i Horsens, da hans søn bliver født. Hans mor hedder Birte.

Mvh.

Gitte