Absolutte eller relative stier på individu~
Fra : Preben Nielsen

Dato : 01-06-11 06:30

Jeg er gået i gang med at konvertere sider fra gammelt layout til nyt.
Og her melder spørgsmålet vedr. absolutte eller relative stier sig.
Absolutte forstået som <a href="/mappe/fil.php">. Samme princip for
billeder.

Det er klart, at jeg i mine inkluderede filer (med bl.a. menu) er nødt
til at angive sådanne absolutte stiier, da de inkluderede filer skal
kunne bruges på alle mappe-niveauer.
Men jeg er i tvivl om hvad der er bedst i forbindelse med enkeltsider
med individuelt indhold.
Fordelen ved absolutte stier er selvfølgelig, at jeg, hvis/når det
bliver aktuelt, kan kopiere en masse filer fra en mappe til en
undermappe uden at skulle rette ../ til ../../ Da jeg ikke mere har
nogen html-editor jeg vil anvende (de laver om på koden), er jeg nok
nødt til at belave mig på at skulle skrive links manuelt i
teksteditor, og her er det måske også lettere med absolutte
referencer, fordi det er let at komme til at sætte en ../ for lidt
eller for meget på.

De steder på nettet, jeg har fundet noget om emnet, anbefaler folk
imidlertid generelt relative stier, bortset fra inkluderede filer og
henvisninger til ekstern css, altså "globale" henvisninger. Præcis
hvorfor de anbefaler sådan, synes jeg er mere uklart. Jeg har også
læst et sted, at absolutte stier skulle kræve flere resurcer på
serveren, men ham der skrev det vidste ikke hvor han havde det fra, så
jeg ved ikke om det blot er en skrøne.

Når det drejer sig om enkelt-sider med individuelt indhold, anbefaler
I så at bruge absolutte eller relative henvisninger? Hvorfor? Det kan
vel næppe gøre nogen forskel i forhold til SEO?

/Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-11 14:04

Preben Nielsen skrev:

> Jeg er gået i gang med at konvertere sider fra gammelt layout til nyt.
> Og her melder spørgsmålet vedr. absolutte eller relative stier sig.

I enhver sammenhæng foretrækker jeg relative stier medmindre der
er tvingende grunde til at bruge absolutte. Jeg har aldrig testet
hvad der er hurtigst, og jeg vil ikke prøve at gætte da der er
flere forhold der spiller ind.

Grunden er at man kan flytte skidtet uden at rette stierne.

--
Bertel

Fra : Preben Nielsen

Dato : 01-06-11 07:12

On 1 Jun., 15:03, Bertel Lund Hansen wrote:

> Grunden er at man kan flytte skidtet uden at rette stierne.

Hvad skulle forskellen i den henseende være på relativ og absolut, når
du bruger <a href="/mappe/fil.php"> og altså ikke <a href="http://
mit_domæne.dk/mappe/fil.php">? Bortset fra at fhvis du lytter fra et
mappeniveau til et andet så skal stierne jo netop rettes ved realtiv
sti.

/Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-11 14:24

Preben Nielsen skrev:

> [...]
> mit_domæne.dk/mappe/fil.php">? Bortset fra at fhvis du lytter fra et
> mappeniveau til et andet så skal stierne jo netop rettes ved realtiv

Nej, det skal de netop ikke.

(1)   <a href="/mappe/fil.php">

(2)   <a href="mappe/fil.php">

Man flytter så til [webrod]/nyafdeling/mappe".

(1) skal rettes. Det skal (2) ikke.

Det er klart at begge skal rettes hvis man ændrer navnet "mappe".
Det kan ikke være anderledes.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-06-11 20:20

Du mener vel modsat. / peger på roden så stier der starter med det er
root relative. Mens nummer to peger på en folder direkte under den
aktuelle folder, så flyttes dokumentet virker linket ikke længere.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Preben Nielsen

Dato : 01-06-11 07:21

Men måske man ikke bruger begrebet absolut om <a href="/mappe/
fil.php"> men kun om henvisninger med URL? Det er under alle
omstændigheder <a href="/mappe/fil.php"> jeg mener. URL ville jeg
aldrig bruge.

Fra : Preben Nielsen

Dato : 01-06-11 08:02

Hos mig er det altså i praksis lige omvendt. Du kan flytte rundt på en
fil, der indeholder linket <a href="/mappe/fil.php"> ligeså tosset du
vil, og det virker stadig, idet der jo konstant tages udgangspunkt fra
roden. Mens <a href="mappe/fil.php"> jo kun vil virke ved en
henvisning hvis fil.php ligger i samme mappe, og altså ikke flyttes.
Flytter du fil.php til ind i en undermappe til "mappe", skal der jo
tilføjes ../, altså rettes.

Jeg har en fornemmelse af, at vi taler forbi hinanden.

/Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-11 15:13

Preben Nielsen skrev:

> Flytter du fil.php til ind i en undermappe til "mappe", skal der jo
> tilføjes ../, altså rettes.

Jeg forudsatte at hele projektet blev flyttet til en undermappe.
Det er det der er fleksibiliteten ved relative adresser. Hvis man
derimod flytter én fil i forhold til resten af projektet, er det
rigtigt at der ingen forskel er på relative og absolutte stier.

Tænk f.eks. på at du laver et projekt som du vil tillade andre at
kopiere. Med absolutte stier tvinger du dem til at lave samme
mappestruktur som du har eller rette alle henvisninger (hvilket
er et helvede). Med relative stier kan de proppe det hen i en
vilkårlig basismappe uden at rette noget.

--
Bertel

Fra : Preben Nielsen

Dato : 01-06-11 08:50

On 1 Jun., 16:13, Bertel Lund Hansen wrote:
>Hvis man
> derimod flytter én fil i forhold til resten af projektet, er det
> rigtigt at der ingen forskel er på relative og absolutte stier.

Jo, der er den forskel at links efter flytning ikke virker med
relative stier, idet de skal rettes som nævnt fra fx <a href="mappe/
fil.php"> til <a href="../mappe/fil.php">

> [...]
> er et helvede). Med relative stier kan de proppe det hen i en
> vilkårlig basismappe uden at rette noget.

Sådanne betingelser er der slet ikke på mit site, som består af ca.
1900 sider, hvor der selvfølgelig er brug for en anseelig
mappestruktur for at holde orden i tingene. Derfor opstår behovet ind
imellem for at flytte lad os sige 100 filer til en ny undermappe. Ved
der jeg kalder aboslutte reference vil links osv. i de flyttede filer
stadig virke, men henvisningerne til filerne vil selvfølgelig være
brudt.
Jeg ville ønske der fandtes et smart program, der kunne klare disse
ærter. Altså noget i stil med Stifinder, hvor du blot flytter filerne,
og så rettes links i og til de flyttede sider automatisk. Sådan gjorde
mit hvad den del angår gode gamle Frontpage, som jeg dog ikke vil
bruge mere, da det ændrer og tilføjer koder.
Så jeg er simpelthen ude på at finde en så lidt smertefuld metode, når
der en gang imellem skal flyttes eller omstruktureres i større eller
mindre grad. Og som ikke omskriver mine koder.

/Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-11 16:41

Preben Nielsen skrev:

> [...]
> der en gang imellem skal flyttes eller omstruktureres i større eller
> mindre grad. Og som ikke omskriver mine koder.

Den langsiggtede løsning er at lære PHP som er et
programmeringssprog. Man kan f.eks definere nogle konstanter i
begyndelsen af hovedfilen som her:

   define ('ARCHIVEINCFILE', 'include/arkivskraellemaend.inc.php');

Hvis den fil så senere skal flyttes eller omdøbes, ændrer man
bare definitionen, og så slår det igennem alle de steder hvor
der refereres til filen (via betegnelsen ARCHIVEINCFILE). Og
selv om man aldrig flytter filen, så sikrer det mod skrivefejl i
117 forskellige links til samme fil.

Men det er et stort arbejde at omlægge noget eksisterende til PHP.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-06-11 20:23

Bertel Lund Hansen udtrykte præcist:

> [...]
> 117 forskellige links til samme fil.
>
> Men det er et stort arbejde at omlægge noget eksisterende til PHP.

Jeg bruger altid relative ster, hvor jeg kan komme til det.
Det kræver selvfølgelig, at man fra starten tilrettelægger sit projekt,
så man har en fornuftig mappe-struktur, og ikke tvinges til at lave om
på den midt i det hele - så kan det nemt blive noget rigtigt rod.
Eller som Bertel foreslår, bruger variable - men det har nok sin
begrænsning i praksis for Preben. Som jeg forstår det, har han allerede
en veludviklet struktur på mapperne.
Brug af http:// skal begrænses til eksterne link. Der er en DNS lookup
ind over, og det vil altid tage længere tid.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-06-11 20:40

Se inline:

On Wed, 1 Jun 2011 05:29:34 -0700 (PDT), Preben Nielsen <pn3@mail.dk>
wrote:

>Absolutte forstået som <a href="/mappe/fil.php">. Samme princip for
>billeder.

dette er en root relative path og kan anbefales.
http://www.communitymx.com/content/article.cfm?cid=230ad

>undermappe uden at skulle rette ../ til ../../ Da jeg ikke mere har

Dette kaldes parent pathing og kan ikke anbefales da nogle Servere
ikke tillader det.
http://learn.iis.net/page.aspx/566/classic-asp-parent-paths-are-disabled-by-default/

>nogen html-editor jeg vil anvende (de laver om på koden), er jeg nok

Expression Web 4 laver ikke om på det du selv skriver.

>De steder på nettet, jeg har fundet noget om emnet, anbefaler folk
>imidlertid generelt relative stier, bortset fra inkluderede filer og

De anbefaler formentlig root relative stier.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-11 21:50

Jens Peter Karlsen skrev:

> dette er en root relative path og kan anbefales.
> http://www.communitymx.com/content/article.cfm?cid=230ad

Hvorfor? "/content/article.cfm?cid=230ad" gør nøjagtig det samme
og er uafhængig af domænet.

> Dette kaldes parent pathing og kan ikke anbefales da nogle Servere
> ikke tillader det.
> http://learn.iis.net/page.aspx/566/classic-asp-parent-paths-are-disabled-by-default/

Jeg bruger ikke ASP.

> De anbefaler formentlig root relative stier.

Jeg gør ikke. Jeg anbefaler relative stier i forhold til
projektets grundmappe.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-06-11 00:14

Efter mange tanker skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
> og er uafhængig af domænet.

> Jeg bruger ikke ASP.

> Jeg gør ikke. Jeg anbefaler relative stier i forhold til

Snakken - spørgsmålet - handler vel om include i PHP.
Linket snakke om stier i anchors (<a>) og andre HTML elementer.

At ASP ikke tillader brugen af ../, skyldes formentlig levnet fra SSI,
hvor det kunne bruges til at gå højere op i hierakiet, end det var
tilladt brugeren, hvorfor man har "include file" (relativ og kun nedad
i hierakiet) og "include virtual" (absolut fra domænets rod). (og det
er afhængigt af SSI-indstillinger på serveren, om man må eller ikke må
bruge ../ i SSI)
Så vidt jeg kan se, gælder den restriction ikke for PHP - den er i
hvert fald ikke nævnt - men der er nok begrænsning på hvor langt opad
man kan bruge ../

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-06-11 05:25

Birger Sørensen skrev:

> Så vidt jeg kan se, gælder den restriction ikke for PHP - den er i
> hvert fald ikke nævnt - men der er nok begrænsning på hvor langt opad
> man kan bruge ../

Jeg tvivler. Man kan lave en komplet udskrift af navnene på alle
mapperne i roden via PHP. Det er kun mappernes brugerrettigheder
der afgør om man kan kikke i dem - det var i hvert fald tilfældet
da jeg engang ved en fejl i et PHP-script kom et niveau for langt
ned mod roden og fik en liste på 1000+ domæner der kørte på samme
server som mit eget.

Jeg går ud fra at det ville være blevet slået fra hvis det var
muligt. Deraf mit postulat. Det er ikke noget jeg har læst mig
til.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-06-11 09:32

se inline.

On Wed, 1 Jun 2011 22:50:13 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Hvorfor? "/content/article.cfm?cid=230ad" gør nøjagtig det samme
>og er uafhængig af domænet.

Stien er root relativ (altså med udgangspunkt i dokument roden) så med
andre ord giver du mig ret.

>Jeg gør ikke. Jeg anbefaler relative stier i forhold til
>projektets grundmappe.

Som er TaDa! roden.

Jeg troede egentlig ikke det ville give problemer at jeg ikke
oversatte root til det danske rod, men der tog jeg åbenbart fejl.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-11 22:02

Jens Peter Karlsen skrev:

> Stien er root relativ (altså med udgangspunkt i dokument roden) så med
> andre ord giver du mig ret.

Jow jow. Du fik skovlen under mig fordi du skrev om PHP mens jeg
var midt i en diskussion om HTML.

--
Bertel

Fra : Preben Nielsen

Dato : 01-06-11 14:13

On 1 Jun., 21:19, Jens Peter Karlsen wrote:

> Du mener vel modsat. / peger p roden s stier der starter med det er
> root relative. Mens nummer to peger p en folder direkte under den
> aktuelle folder, s flyttes dokumentet virker linket ikke l ngere.

Just my point.

On 1 Jun., 17:41, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> der refereres til filen (via betegnelsen ARCHIVEINCFILE). Og
> selv om man aldrig flytter filen, så sikrer det mod skrivefejl i

Det lyder fornuftigt og som en god ide. Det undrer mig dog at jeg
stort set intet kan finde, hvis jeg på google søger på ARCHIVEINCFILE..

> Men det er et stort arbejde at omlægge noget eksisterende til PHP.

Jeg er igang med et stort arbejde, og det kommer til at tage den tid
det tager. Alle sider bliver .php. Det eneste php indtil videre kommer
til at sørge for er dog at include top, menu og footer (og så er der
en søgemaskine, lidt send-mail via form, som også var med i på det
gamle/nuværende site). Men projektet er stadig i høj grad undervejs,
så mere kan jo komme til, hvis det skulle vise sig hensigtsmæssigt,
altså hvis det giver væsentlige fordele. Det er derfor jeg gør mig
lidt umage, før jeg skal igang med at putte indholdet fra de gamle
sider ind i det nye layout. Er der noget der kan gøres smartere her
fra starten af konverteringen, er det jo godt at få med, fremfor at
opdage det, når koden er tilrettet på alle sider.

On 1 Jun., 21:22, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:

> Jeg bruger altid relative ster, hvor jeg kan komme til det.

Hvorfor?

> Det kr ver selvf lgelig, at man fra starten tilrettel gger sit projekt,
> s man har en fornuftig mappe-struktur, og ikke tvinges til at lave om
> p den midt i det hele - s kan det nemt blive noget rigtigt rod.
> Eller som Bertel foresl r, bruger variable - men det har nok sin
> begr nsning i praksis for Preben. Som jeg forst r det, har han allerede
> en veludviklet struktur p mapperne.

Korrekt. Mit mappestruktur er velfungerende og gennemtænkt, men jeg
ved fra 10 år med det nuværende site, at det er umuligt at forudse,
hvilke stofområder, der kan mængdemæssigt kan udvikle sig i et omfang,
så der er brug for yderligere strukturering, dvs. opdeling i
undermapper. Og det er det "problem" jeg prøver at tage højde for i
den måde jeg indretter det nye site på.

Som jeg ser det lige nu - og altså uden at tage højde for smarte php-
løsninger, der kan klare ærterne (dem hører jeg gerne om) - så ser det
for mig ud til 1) at absolutte stier <a href="/mappe/fil.php"> gør at
henvisninger UD fra den flyttede side forbliver intakte, ider der her
altid gås ud fra placeringen i forhold til roden, mens 2) links IND
til de flyttede sider bliver brudt. Så 50% succes ved denne metode.
Ved brug af relative links bliver både udgående og indgående links
brudt. 0% succes. Så jeg har stadig brug for at kunne forstå
hensigtsmæssigheden i at benytte relative stier - flytninger vil komme
henad vejen, uanset hvor gennemtænkt mappestrukturen er.

/Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-11 21:47

Preben Nielsen skrev:

> Det lyder fornuftigt og som en god ide. Det undrer mig dog at jeg
> stort set intet kan finde, hvis jeg på google søger på ARCHIVEINCFILE.

Det er et navn jeg har brugt. Det er kun definitionen der får det
til at få mening, og den har kun effekt i det script hvor den
bliver aktiveret.

> Hvorfor?

> Så jeg har stadig brug for at kunne forstå hensigtsmæssigheden
> i at benytte relative stier

Når jeg laver et projekt, lægger jeg mig fast på en mappestruktur
som tager udgangspunkt i projektets mappe. Alle links laver jeg
så relative. Det betyder at jeg kan flytte projektet til en
vilkårlig anden mappe uden at ændre en tøddel i henvisningerne.

Jeg er hele tiden gået ud fra at man ikke pludselig vil have
filer til at ligge i en anden mappe. Designet skal laves fra
starten så det ikke bliver nødvendigt -

medmindre man en dag beslutter sig for at brække det hele om, men
så skal alle links alligevel ændres.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-06-11 22:58

Preben Nielsen formulerede spørgsmålet:

> [...]
> hensigtsmæssigheden i at benytte relative stier - flytninger vil komme
> henad vejen, uanset hvor gennemtænkt mappestrukturen er.

Det problem kan kun løses, ved Bertels forslag om anvendelse af
konstanter (define( 'NAVN', værdi) definerer en kanstant med nanvet
NAVN) ti stinavne.
Hvis du er nødt til at dele en mappe nede i hierakiet, kan hverken
absolutte eller relative stier gøre tingene automatisk.
Men med relative stier, kan du flytte tingene som en helhed, uden at
skulle "omprogrammere" stierne. Der kan det være en idé at have dem
liggende som konstanter i programmet.

Birger

http://bbsorensen.dk