sider egnede til pda - mobiltelefon
Fra : Vidal

Dato : 29-05-11 13:06

Er der nogle særlige hensyn, man skal tage for at lave
sider med begrænset opløsning. Altså noget wap-agtigt?

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-05-11 06:29

On 29 Maj, 14:06, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:
> Er der nogle særlige hensyn, man skal tage for at lave
> sider med begrænset opløsning. Altså noget wap-agtigt?

Ikke 100% sikker på, hvad du sigter til. Men f.eks. Apples i-produkter
har mindre cashe end hvis man ser hjemmesiden på en alm. PC.

Ikke tilhænger af, man kigger på ét produkt inden for et medie, men
mere mediet generelt. Og generelt, så er mobiler begrænset af mindre
båndbredde, mindre cashe samt man skal tage hensyn til batteriet (i et
vidst omfang).

Så at følge de alm. best practises er særligt vigtigt for mobile
enheder. Ikke bruge Flash eller JS hvor det kan erstattes af CSS
f.eks. Ikke voldforbuge grafiske CSS3-effekter. Skalere sine billeder
i en billededitor og angive width/height. Mindske brugen af 301 og
rette 404-fejl. Holde sine filer indenfor en rimelig grænse. I særlige
tilfælde kan man få fordele af CSS-spites og minifying af CSS/JS. Der
findes færdige PHP-scripts til det, som også sørger for GZIPping og
cashing på serveren.

Både Yahoos ySlow og Google Page speed kan bruges til tjek. Her vil
der også fortælles, hvor vigtig hver enkelt del er at optimere.

MVH
Rune Jensen

Fra : Vidal

Dato : 29-05-11 14:02

Den 29-05-2011 14:28, Rune Jensen skrev:

> [...]
> mere mediet generelt. Og generelt, så er mobiler begrænset af mindre
> båndbredde, mindre cashe samt man skal tage hensyn til batteriet (i et

Det passer fint til mit formå, der er ingen grafik, kun små
tekstfiler.

> [...]
> tilfælde kan man få fordele af CSS-spites og minifying af CSS/JS. Der
> findes færdige PHP-scripts til det, som også sørger for GZIPping og

Jeg er nybegynder på området, så 301 og 404 siger mig ikke
noget. Men der er ikke noge fancy grafik, så det bliver højst
nogle få streger, der kommer til at karakterisere siderne, sammen
med teksten, naturligvis.

> Både Yahoos ySlow og Google Page speed kan bruges til tjek. Her vil
> der også fortælles, hvor vigtig hver enkelt del er at optimere.

Tak, jeg vil kigge lidt på det.

Jeg har bemærket nogle sider har betegnelsen wap, f.eks.
wap.tv2.dk. Har det nogen betydning?

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : runeofdenmark@hotmai~

Dato : 29-05-11 07:44

On 29 Maj, 15:01, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Jeg er nybegynder på området, så 301 og 404 siger mig ikke
> noget.

301 er en beskked fra serveren til browseren om, at den adresse, der
ønskes er flyttet. Så indholdet findes ikke på den adresse man
indtastede i adressefeltet, men på en ny adresse. Det bruges f.eks.
til at flytte ditdomæne.dk til www.ditdomæne.dk.

404 er en besked fra serveren om, at den side man ønsker, ikke kan
findes. Det kan for eksempel være hvis du laver et link til en side,
som så senere bliver nedlagt af ejeren uden du lægger mærke til det.

> Men der er ikke noge fancy grafik, så det bliver højst
> nogle få streger, der kommer til at karakterisere siderne, sammen
> med teksten, naturligvis.

Nej, så får du ikke problemer den vej.

> Tak, jeg vil kigge lidt på det.
>
> Jeg har bemærket nogle sider har betegnelsen wap, f.eks.
> wap.tv2.dk. Har det nogen betydning?

OK, så tror jeg godt jeg ved hvad du mener.

Den kan jeg ikke svare på... jeg troede faktisk WAP uddøde for mange
år siden, så der har jeg ærligt godt nok glippet noget info.

Men mon ikke andre så kan svare.

MVH
Rune Jensen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 29-05-11 17:41

<runeofdenmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>OK, så tror jeg godt jeg ved hvad du mener.

>Den kan jeg ikke svare på... jeg troede faktisk WAP uddøde for mange
>år siden, så der har jeg ærligt godt nok glippet noget info.

>Men mon ikke andre så kan svare.

Vi kan da prøve

Tror mest af alt at wap foran en adresse skal signalere at det er mobilt
indhold.
I "gamle dage" (før smartphones med "rigtig" netadgang) var det mere eller
mindre god latin at hvis man tilbød sit indhold til mobile enheder, så lagde
man det på adressen wap.domæne.dk
Så vidste brugerne altid hvor de skulle lede. I dag hedde de så i stedet
typisk mobil.domæne.dk
At kode noget efter WAP-standarderne er efterhånden ikke nødvendigt da
mobile browsere i dag kan læse alindelig HTML m.m.
WAP1.0 brugte WML (Wireless Markup Language) mens 2.0 brugte XHTML.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-05-11 18:40

Vidal wrote:
> Er der nogle særlige hensyn, man skal tage for at lave
> sider med begrænset opløsning. Altså noget wap-agtigt?

Du skal bare lave et css specielt rettet til mobile enheder:

http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.php?id=css11

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Christian Hansen

Dato : 30-05-11 08:07

On 05/29/2011 07:39 PM, Erik Ginnerskov wrote:

> Du skal bare lave et css specielt rettet til mobile enheder:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.php?id=css11

In case you didn't notice, php did :)

Fra: http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.php?id=css11

Du er her:
Deprecated: Function split() is deprecated in
/var/www/wegge/hjemmesideskolen/breadcrumbs.php on line 4
Forsiden - html - Styling af hjemmesiden med CSS

Eventuelt bare slå advarsler om deprimerede ( :) ) funktioner fra i php,
eller brug http://dk.php.net/manual/en/function.preg-split.php eller
http://dk.php.net/manual/en/function.explode.php alt efter, hvad du behøver.

Venligst

Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-05-11 00:17

Christian Hansen wrote:

> In case you didn't notice, php did :)
>
> Fra: http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.php?id=css11
>
> Du er her:
> Deprecated: Function split() is deprecated in

Jeg er klar over, at der er en fejl i bread-crumb funktionen. det er
desværre bare i mine hænder at rette det.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Vidal

Dato : 29-05-11 21:41