Forkert brudgom?
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-05-11 20:32

Ved datteren Ane Cathrine Jørgensdatters dåb i juli 1816 (Odense, Vends Føns
1814/57 opslag 29 punkt 8) anføres Jørgen Jensen, f. dec 1781 i Føns og
Bodil Povelsdatter, f. 1785 i Husby som forældre.

Bodil dør i 1821 og Jørgen dør i 1855. Så langt så godt.

I Husby er der ikke registreret nogen vielse mellem forældrene i perioden
fra moderen formodes giftemoden og indtil datterens fødsel.

I Føns er en Bodil Povelsdatters vielse registreret - men i oktober, 3
måneder efter Ane Cathrines fødsel - og ikke med Jørgen Jensen (Odense,
Vends, Føns 1814/57 opslag 98 punkt 4). Hverken tidligere eller senere
findes en vielse mellem forældrene i Føns. Stor undren.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 29-05-11 08:36

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> wrote in message
> Ved datteren Ane Cathrine Jørgensdatters dåb i juli 1816 (Odense, Vends
> Føns 1814/57 opslag 29 punkt 8) anføres Jørgen Jensen, f. dec 1781 i Føns
> og Bodil Povelsdatter, f. 1785 i Husby som forældre.
[...]
> I Husby er der ikke registreret nogen vielse mellem forældrene i perioden
> fra moderen formodes giftemoden og indtil datterens fødsel.

Her må du mene "ikke registreret nogen vielse mellem 1813 og 1816", da du
tidligere har skrevet at kirkebøgerne fra Husby før 1813 ikke er
tilgængelige.
I 1813 var Bodil dog ca. 28 år og kunne være blevet gift i Husby - hvis man
ellers blev gift i brudens hjemkirke.

> I Føns er en Bodil Povelsdatters vielse registreret - men i oktober, 3
> måneder efter Ane Cathrines fødsel - og ikke med Jørgen Jensen (Odense,
> Vends, Føns 1814/57 opslag 98 punkt 4).

Altså 1816.
Ang. opsl. 98 pkt. 4: Denne Bodil Povelsdatter "paa Ruud" er Jørgen Jensens
enke! Hun oplyses at være 31 år, hvilket vel godt kan passe til førstnævnte
Bodil, der er født 1785.
Mon ikke det alligevel er den samme? Og dit dødsår for Jørgen, 1855, er
forkert?
Men: Der er ingen afdød Jørgen Jensen i Føns mellem 1814 og 1816.
If. opslag 3 nr. 4 fødes 20. april 1815 Povel Jørgensen, søn af Jørgen
Jensen "paa Ruud" og Bodil Povelsdatter. Da lever "denne Jørgen".
If. opslag 159 25. maj 1815, dør Povel Jørgensen, Jørgen Jensens søn "paa
Ruud", 5 uger gammel. Her kan Jørgen teknisk være død. - Og enken Bodil
bliver så gift året efter.

Det lyder rigtig nok mystisk. Hvem er afdøde Jørgen Jensen "paa Ruud" så? Og
hvor er han død?

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 29-05-11 08:52

"Poul E. Jørgensen" <33@AAGVDNET.DK> wrote in message
> If. opslag 159 25. maj 1815, dør Povel Jørgensen, Jørgen Jensens søn "paa
> Ruud", 5 uger gammel. Her kan Jørgen teknisk være død. - Og enken Bodil
> bliver så gift året efter.

Stryg "Her kan Jørgen teknisk være død", hvilket ikke passer.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-05-11 16:41

Poul E. Jørgensen wrote:

> Her må du mene "ikke registreret nogen vielse mellem 1813 og 1816",
> da du tidligere har skrevet at kirkebøgerne fra Husby før 1813 ikke er
> tilgængelige.

Korrekt, jeg har kun kunnet tjekke i Husby fra 1913 og frem - ingen vielse
mellem Jørgen Jensen og Bodil Povelsdatter. De kan mao. godt være blevet
gift i Husby før 1813.

> I 1813 var Bodil dog ca. 28 år og kunne være blevet gift i Husby -
> hvis man ellers blev gift i brudens hjemkirke.

Ikke usandsynligt. Kan bare ikke verificeres.

> Altså 1816.
> Ang. opsl. 98 pkt. 4: Denne Bodil Povelsdatter "paa Ruud" er Jørgen
> Jensens enke! Hun oplyses at være 31 år, hvilket vel godt kan passe
> til førstnævnte Bodil, der er født 1785.

Ja, på den led passer det fint nok.

> Mon ikke det alligevel er den samme? Og dit dødsår for Jørgen, 1855,
> er forkert?

Han kan ikke være død endnu 20/7 1816 - for så ville det da fremgå af
registreringen af datterens dåb denne dato.

> Det lyder rigtig nok mystisk. Hvem er afdøde Jørgen Jensen "paa Ruud"
> så? Og hvor er han død?

Jeg har ikke fundet andre Jørgen Jensen'er med passende fødselsår, der er
død i Føns mellem 1816 og 1855. Bodil Povelsdatter dør allerede i 1821. Der
er ingen indikationer for, at han skulle være fraflyttet sognet.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Flemming Aasklint

Dato : 29-05-11 18:48

Den 28-05-2011 21:32, Erik Ginnerskov skrev:
> Ved datteren Ane Cathrine Jørgensdatters dåb i juli 1816 (Odense, Vends
> Føns 1814/57 opslag 29 punkt 8) anføres Jørgen Jensen, f. dec 1781 i
> Føns og Bodil Povelsdatter, f. 1785 i Husby som forældre.

Hej

Ved dåben mener jeg der står - Afdøde Gdm.
Jørgen Jensen paa Ruud.

Flemming Aasklint

Fra : Flemming Aasklint

Dato : 29-05-11 19:04

Den 29-05-2011 19:47, Flemming Aasklint skrev:

> Hej
>
> Ved dåben mener jeg der står - Afdøde Gdm.
> Jørgen Jensen paa Ruud.

Hej

Jørgen Jensen og Bodil Povelsdatter
må være viet før 1810, da de får en
datter døbt:
Føns Sogn
1762-1814
Opslag 232(No.13)

Flemming Aasklint

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-05-11 23:47

Flemming Aasklint wrote:

> Hej

> [...]

Det har du da helt ret i. Desværre kan jeg ikke med sikkerhed tyde
fornavnet - ser ud som Gert.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 29-05-11 21:00

"Flemming Aasklint" <aasklint@gmail.com> wrote in message

> Hej
>
> Ved dåben mener jeg der står - Afdøde Gdm.
> Jørgen Jensen paa Ruud.

Det må der stå.

Som nævnt døde en søn Povel Jørgensen 25. maj 1815.
Jørgen må så være død tidligst oktober 1815, men er ikke nævnt som død i
Føns, hverken 1815 eller 1816.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-05-11 00:05

Poul E. Jørgensen wrote:

> Som nævnt døde en søn Povel Jørgensen 25. maj 1815.
> Jørgen må så være død tidligst oktober 1815, men er ikke nævnt som
> død i Føns, hverken 1815 eller 1816.

Det lille skind blev kun 5 uger - født 20. april. Nå, men Jørgen Jensen må
altså så være død mellem 28. maj (Povels begravelse) og 18. august 1816 (Ane
Cathrine dåb).

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-05-11 23:31

Flemming Aasklint wrote:

> Ved dåben mener jeg der står - Afdøde Gdm.
> Jørgen Jensen paa Ruud.

Du har sgu ret. Så passer pengene mht. den vielse. Det lader bare ikke til,
at dødsfaldet kan findes, hverken i Husby eller Føns.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk