Prag - rute?
Fra : Jebir

Dato : 22-05-11 19:20

Hejsa!

Vi skal en tur til Prag til sommer, og jeg sad og kom til at kigge lidt
på rute...
Vi vil have en overnatning hver vej, da det kun er den ene af os der kan
køre og vi ikke har travlt, men jeg kan ikke rigtig beslutte hvilken
rute der er rarest - er der nogen bud? Både på rute, men også omkring
overnatning på vejen (billigt og nemt - kun lige det mest nødvendige)?
Vi er 2 voksne, i alm. personbil.

Nogle steder foreslår ruten over Berlin, mens andre fortsætter sydpå fra
Hamborg over Braunschweig og Magdeburg... Er der en af ruterne der er
rarere end den anden, eller er det nogenlunde det samme?

Andre ting vi skal være opmærksomme på i forbindelse med turen?

På forhånd tak,
Jebir

Fra : jk

Dato : 24-05-11 07:53

On Sun, 22 May 2011 20:20:02 +0200, Jebir <jebir@jebir.dk> wrote:

> [...]
>rarere end den anden, eller er det nogenlunde det samme?
>
>Andre ting vi skal være opmærksomme på i forbindelse med turen?

Ja, een overnatning undervejs må være påkrævet. Jeg kan anbefale at
tage en overnatning i Karlovy Vary, som er en gammel kurby med
termiske bade (tidligere Kalrsbad). Man kan komme dertil ad motorveje
imod Nürnberg, mest bekvemt ad den østtyske over Berlin. Karlovy er
meget overskuelig og hyggelig med en flod igennem hovedstrøget.

Der er også en anden stikvej til Prag ned over Dresden og nogle mindre
veje ind over Theresienstadt, men jeg har ikke gennemført den, da det
var et år med oversvømmelser i Bøhmen, og den var spærret. Jeg endte
så ude på Nürnberg vejen og overnattede i Karlovy Vary.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-11 09:11

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rarere end den anden, eller er det nogenlunde det samme?
>
> Andre ting vi skal være opmærksomme på i forbindelse med turen?

Du skriver ikke, om du kommer fra Rønne eller Esbjerg, men hvis man spørger
viamichelin.de om den smukkeste rute fra Flensburg til Praha, byder den på
en blanding af motorvej og gode overordnede hovedveje i det tidl. DDR - de
sidste er nye og af god kvalitet. Knap 14 timer ialt.

Hvis du vil køre udelukkende motorvej (godt 7 timer), vil jeg foreslå, at du
kører så lidt som muligt på A2 mellem Hannover og Berlin. Det kan delvis
undgås ved at køre fra Lüneburg øst for Hamburg ad B 216 og B 71 til
Magdeburg. Her går du ind på den relativt nye A14
Magdeburg-Leipzig-Dresden. Motorvejen vest om Dresden mod Prag er færdig -
brug den - men der mangler et delstykke på ca 20 km mellem Teplice og Prag.

I kan kombinere denne meget hurtigere løsning med et delstykke på landevej
mellem Wittenberg v. Elben og Meissen lidt vest for Dresden - det er en
kulturelt interessant rute med mulighed for overnatning i mindre byer.

Jeg ville ikke bruge ringmotorvejen rundt om Berlin mod Dresden, hvis jeg
kunne undgå den.

Inger

Fra : Kbh.

Dato : 25-05-11 10:52

On 22 Maj, 20:20, Jebir <je...@jebir.dk> wrote:
> [...]
> rarere end den anden, eller er det nogenlunde det samme?
>
> Andre ting vi skal være opmærksomme på i forbindelse med turen?

Jeg har rejst til Prag i bil (personbil) 2-3 gange årlig i mere end 10
år.
Turen er gået fra Kbh. via Gedser-Rostocker. Færge afgang kl. 07.00.
Ankomst til bestemmelssted gerne omkring 17 tiden.
De første mange år gennem Dresden, men nu motorvej stort set hele
vejen.
Skal til byen igen til september. Med færge fra Gedser kl. 09.00.
Forventer at være i Prag ved 17 tiden.
Så overnatning kan ikke betale sig.
Brug hellere pengene på de mange listige steder i byen, samt ikke
mindst gå lange ture i gammelbyen.
God tur.