Skotland
Fra : Niels

Dato : 08-05-11 20:41

Jeg skal en tur til Skotland i midten af Juni.
Er der rigeligt med Vandrehjem og Bed and breakfast i landet, så man ikke
behøver at booke hjemmefra ?
Er Skotterne gået over til euro eller bruger de stadig pund ?

mvh. Niels

Fra : Krabsen

Dato : 08-05-11 21:02

Den 08-05-2011 21:41, Niels skrev:
> Jeg skal en tur til Skotland i midten af Juni.
> Er der rigeligt med Vandrehjem og Bed and breakfast i landet, så man ikke
> behøver at booke hjemmefra ?
> Er Skotterne gået over til euro eller bruger de stadig pund ?

Pund, for guds skyld

- og to tips:

1:
Kan du få din bank til at levere Skotske pund-sedler i stedet for
Engelske, vil det absolut blive påskønnet, især i de mindre byer og
butikker.
Scottish National Party fik immervæk absolut flertal i det nyligt
afholdte valg til det skotske lokalparlament..
http://www.information.dk/telegram/267410 o.m.a.

2:
Husk, at du er i Skotland, ikke i England. Bliver du spurgt 'Har du
været her i landet før', er det duel-årsag at svare 'Ja, jeg var i
London/Oxford/Sussex/Younameit forrige påske'.

3:
Til gengæld er det tilladt i en munter stund at påpege, at Orkney-øerne
principielt stadig er dansk område: De blev overdraget som pant for
betaling af medgiften, da Christian I's datter i 1468 skulle giftes med
den skotske konge.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 10-05-11 03:41

> [...]
> behøver at booke hjemmefra ?
> Er Skotterne gået over til euro eller bruger de stadig pund ?

Vi var i Skotland for nogle år siden ca. på samme årstid og havde kun
bestilt de første nætter i Edinburgh hjemmefra.
Generelt virker det ikke svært at finde overnatning, og vi fandt en B&B
i Glencoe og to skønne hoteller i hhv Dingwall og Blair Athol.

Men der er undtagelser. Da vi kom fra Glencoe til Inverness (Skotlands
Herning) og omegn, var næsten alt optaget og kun nogle få meget nærige
steder tilbage, fordi der foregik et eller andet i Inverness, der trak
mange mennesker til. Vi oplevede altså vaskeægte nærige skotter. F.eks.
i en lille by et stort familieværelse i en B&B, men der kunne ikke gives
nogen rabat til os to, for klokken var jo kun 16 og tænk nu, hvis der
kom en stor familie forbi senere! Men netop derfor endte vi jo med at
finde det skønne hotel med de skæve gulve i Dingwall.

Orkney er et besøg værd.

God tur!

vh

Bjarne