Skræmmer dueflok andre fugle ?
Fra : frank

Dato : 03-05-11 19:03

Hej.

En beboer i kvarteret er begyndt at holde duer. Der er ca. 20 duer i
flokken som jævnligt sendes op på "træning". Så flyver flokken rundt og
rundt i kvarteret.

Vi undrer os over at der er så få andre fugle efter at duerne er kommet
til. Vi har 12 fuglekasser, men kun 2 er beboet. Stæren, som plejer at
indtage vores kasser, har vi slet ikke set noget til i år. Og mursejlerne
som plejede at komme og yngle er også udeblevet. Kun en skovspurv og en
mejse ligger på æg.

Kan der være en sammenhæng ?? - eller er der blot få fugle i år ?

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Max

Dato : 03-05-11 19:11

Hej frank

> Kan der være en sammenhæng ?? - eller er der blot få fugle i år ?

Jeg tror det ikke.

Jeg har boet nabo til en brevduemand i over 25 år, og i en omkreds af
mindst 500 m. er min have den der rummer absolut flest fugle.

Max

Fra : Aksel

Dato : 04-05-11 08:19

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mejse ligger på æg.
>
> Kan der være en sammenhæng ?? - eller er der blot få fugle i år ?

Muligvis, men tror det ikke. Vi har næsten konstant ringduer i haven, men
de flyver rundt på en anden måde end brevduer, som farer rundt i flokke.
"Vores" duer kommer særdeles godt ud af det med småfuglene.
Men det undrer også mig, så få stære vi ser i haven. Hvis stære har behov
for redekasser er de meget barske i konkurrencen om redeplads.
Hvor ynglede "dine" mursejlere? Hos os ser vi dem bare i luften. Svalerne
vil gerne ind og bygge rede, hvor de kan, og derfor holder vi alle skurdøre
lukkede - også for gærdesmutten.
Mvh
Aksel

Fra : frank

Dato : 04-05-11 18:39

Tak for svarerne.

Ja der er ca. 20 brevduer i flokken, og det ser ret aggresivt ud når de med
stor fart cirkler rundt igen og igen ind over naboernes haver. Tænkte at
det "også" kunne forskrække andre, altså fugle.

Ok med få stærer i år. De plejer at være sikre her hvor vi har 2
stærekasser ca. 5 meter oppe i en antennemast - men som skrevet, i år har vi
slet ikke set en eneste stær her i haven!

"Vores" mursejlere overtager stærekasserne og yngler der med normalt 2 unger
i hver kasse. Sidste år ankom mursejlerne før stæreungerne var flyveklare -
så mursejlerne smed med vold stæreungerne ud og overtog kasserne. Vi har
camera i 8 fuglekasser, og overværede dramaet da mursejlerne smed ungerne ud
og fik kamp til stregen af de voksne stære - som jo så tabte kampen.

Venlig hilsen, Frank