Hvilket gratis antivirusprogram ?
Fra : frank

Dato : 02-05-11 10:22

Hej.

Jeg er lidt træt af mit Norton 360 som kører ustandselig og måske sløver min
PC.

Hvilket gratis antivirus program skal jeg vælge i stedet ?? Kører Vista.

v.h. Frank

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-05-11 10:32

"frank" <frankhan@mail.dk> crashed Echelon writing

> Hvilket gratis antivirus program skal jeg vælge i stedet ?? Kører Vista.

Det er lidt en personlig holdning, men her er et par eksempler:

Microsoft Security Essentials
Avira
AVG
Avast

--
Bjarke Andersen

Fra : /john

Dato : 02-05-11 11:33

"frank" skrev i meddelelsen

Hej.

> Jeg er lidt træt af mit Norton 360

"Microsoft Security Essentials kan hentes gratis* fra Microsofts websted og
er enkel at installere, nem at bruge og opdateres automatisk, så din pc hele
tiden er beskyttet med den seneste teknologi. Microsoft Security Essentials
kører effektivt i baggrunden, uden at der vises meddelelser, så du kan bruge
din Windows-baserede pc, som du ønsker det, uden afbrydelser eller lange
ventetider":

http://www.microsoft.com/da-dk/security_essentials/default.aspx

John

Fra : Kent Friis

Dato : 02-05-11 16:40

Den Mon, 2 May 2011 11:22:05 +0200 skrev frank:
> [...]
> PC.
>
> Hvilket gratis antivirus program skal jeg vælge i stedet ?? Kører Vista.

Moderne viruser kan undgås ved fornuftig brug af kraniet.

Ellers har Microsoft Security Essentials ry for at sløve langt mindre
end alternativerne. Hvor Norton og McAfee er de allerværste.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-11 20:20

Den 02-05-2011 17:40, Kent Friis skrev:
> Moderne viruser kan undgås ved fornuftig brug af kraniet.

Idag har min kammerat siddet og analyseret henholdsvis W32.Sality.AE og
Xpaj. De benytter 0day exploits til at inficere folks maskiner og der
skal bare et forkert besøg på en webside hvis man benytter adobe f.eks
og så har du fået gæster. Det kan ske for rigtigt mange mennesker, også
dem som bruger hovedet.

/Steinbjørn

Fra : Kent Friis

Dato : 02-05-11 20:47

Den Mon, 02 May 2011 21:20:13 +0200 skrev S. Sørensen:

> [...]
> skal bare et forkert besøg på en webside hvis man benytter adobe f.eks
> og så har du fået gæster. Det kan ske for rigtigt mange mennesker, også

Adobe er et firma.

Hvis du mener Adobe Reader, så er der blevet advaret imod det program
i årevis.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Hekatombe

Dato : 03-05-11 19:00

Den 02-05-2011 21:46, Kent Friis skrev:

> Adobe er et firma.
>
> Hvis du mener Adobe Reader, så er der blevet advaret imod det program
> i årevis.

Mon ikke han mener Flash, da det program har haft nogle alvorlige
sikkerhedsfejl på det seneste.

Og så en vigtig tilføjelse til det du sagde: Man er ikke sikker bare
fordi man har et anti-virus program, man skal stadigvæk være lige så
paranoid som hvis man ikke havde et anti-virus program!

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-11 19:41

Den Tue, 03 May 2011 20:00:28 +0200 skrev Hekatombe:

> Mon ikke han mener Flash, da det program har haft nogle alvorlige
> sikkerhedsfejl på det seneste.

Det ville være første gang jeg hører nogen kalde Flash for "Adobe".

> Og så en vigtig tilføjelse til det du sagde: Man er ikke sikker bare
> fordi man har et anti-virus program, man skal stadigvæk være lige så
> paranoid som hvis man ikke havde et anti-virus program!

Nu har jeg skrevet i denne gruppe næsten lige så længe jeg har haft
PC, du kan da ikke forvente jeg får det hele med hver gang

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Hekatombe

Dato : 03-05-11 19:52

Den 03-05-2011 20:40, Kent Friis skrev:
> Det ville være første gang jeg hører nogen kalde Flash for "Adobe".

Adobe opkøbte det firma, som oprindeligt lavede flash, for en del år
siden (5-10 år siden?).

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-11 21:30

Den Tue, 03 May 2011 20:51:58 +0200 skrev Hekatombe:

> Adobe opkøbte det firma, som oprindeligt lavede flash, for en del år
> siden (5-10 år siden?).

Macromedia, korrekt, men hvem går og holder styr på det, bare for at
kunne kalde produktet for firmaet?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-11 20:05

Den 03-05-2011 20:00, Hekatombe skrev:

> Mon ikke han mener Flash, da det program har haft nogle alvorlige
> sikkerhedsfejl på det seneste.

Lige de par stykker jeg nævner er så vidt jeg erindrer rettet mod PDF,
og det kræver ikke mere end et 1x1 pixel PDF fil smidt ind et sted på en
side før der er hul.

/Steinbjørn

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-11 21:35

Den Tue, 03 May 2011 21:05:28 +0200 skrev S. Sørensen:

> Lige de par stykker jeg nævner er så vidt jeg erindrer rettet mod PDF,
> og det kræver ikke mere end et 1x1 pixel PDF fil smidt ind et sted på en
> side før der er hul.

Hvordan det? Når min browser popper op og spørger om jeg vil downloade
en PDF, clicker jeg naturligvis nej, hvis det ikke er en jeg har bedt
om.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 03-05-11 22:31

"Hekatombe" <hecknospam@gmail.com> wrote in message
> Og så en vigtig tilføjelse til det du sagde: Man er ikke sikker bare fordi
> man har et anti-virus program, man skal stadigvæk være lige så paranoid
> som hvis man ikke havde et anti-virus program!

Ha! Godt sagt!

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-11 20:00

> Adobe er et firma.

No shit sherlock? Men har de flere produkter ?

> Hvis du mener Adobe Reader, så er der blevet advaret imod det program
> i årevis.

Det ændrer vel ikke på at du kan blive inficeret også selvom man bruger
hovedet. Når nyt malware bruger hidtil ukendte 0day exploits så kan alle
være uheldige.

/Steinbjørn

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-11 21:34

Den Tue, 03 May 2011 20:59:46 +0200 skrev S. Sørensen:

> No shit sherlock? Men har de flere produkter ?

Masser. Photoshop er nok det de er mest kendte for.

> Det ændrer vel ikke på at du kan blive inficeret også selvom man bruger
> hovedet. Når nyt malware bruger hidtil ukendte 0day exploits så kan alle
> være uheldige.

Så er det jo godt at have en lille angrebsflade, ved at minimere antallet
af programmer der kommer i kontakt med filer fra en sådan kilde. Fx ville
et antivirusprogram være en stor forøgelse af angrebsfladen.

Sådanne kan jo også indeholde fejl.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-05-11 23:07

On 2011-05-02 21:20:13 +0200, S. Sørensen said:

> [...]
> skal bare et forkert besøg på en webside hvis man benytter adobe f.eks
> og så har du fået gæster. Det kan ske for rigtigt mange mennesker, også

Har du et link til en af disse sider, da jeg godt vil teste om min pc
er sårbar.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-11 20:01

Den 03-05-2011 00:06, Kurt Brixen skrev:

> Har du et link til en af disse sider, da jeg godt vil teste om min pc er
> sårbar.

Jeg kan godt levere nogle links til sider som formentlig vil gøre et
gevaldigt forsøg på at inficere din maskine, men det vil så absolut være
på eget ansvar at gøre forsøget.

/Steinbjørn

Fra : molped

Dato : 04-05-11 03:45

> Hvilket gratis antivirus program skal jeg vælge i stedet ??  Kører Vista.

Hej!

Som flere af de andre svarere, vil jeg også anbefale
Microsoft Security Essentials. Dog med det forbehold,
at du ikke skal stole 100% på den.
Min nylige erfaring er, at den ikke fanger alt. Derfor er
jeg begyndt at supplere MSE med forskellige online
virusscan-tjenester. På det sidste har de fanget forskellige
infektioner, som MSE ikke reagerede på.

De tjenester, jeg bruger, er:
http://www.bitdefender.com/scanner/online/free.html
http://housecall.trendmicro.com/
http://www.microsoft.com/security/scanner/en-us/default.aspx

På et tidspunkt i den nærmeste fremtid kommer Kaspersky
også med en opdateret version af deres online scanner
http://www.kaspersky.com/virusscanner

Min filosofi er at køre disse "en gang imellem" - ca, 1 gang om
måneden eller ved behov. Det tager noget tid at lave en fuld
skanning - så det er ikke noget, man gør hver dag...

I denne forbindelse er det også på sin plads at minde om betydningen
af backup - så du er sikret i tilfælde af, at virus "ødelægger" din
pc.
Jeg bruger bl.a.
www.dropbox.com og
www.crashplan.com til databackup og
http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm
til backup af min system-disk.
Dette suppleres med backup til dvd-skiver.

For at lette backup og arbejdet med at gendanne din maskine efter
f.eks. et virusangreb er det også en god idé at opdele
dine diske (partitionere) i et "systemområde" og et "data-område".

Fra : frank

Dato : 04-05-11 11:51

Tak for jeres svar.

Jeg vil så antagelig installere Microsofts plus et tillægsprogram som
foreslået.

Tak igen.

vh. Frank

Fra : Ole C

Dato : 04-05-11 13:54

molped skrev blandt andet:

> Som flere af de andre svarere, vil jeg også anbefale
> Microsoft Security Essentials. Dog med det forbehold,
> at du ikke skal stole 100% på den.

Det skal man ikke på nogen antivirusprogrammer.

> Min nylige erfaring er, at den ikke fanger alt.

Det er der ingen antivirusprogrammer der gør.

> [...]
>
> På et tidspunkt i den nærmeste fremtid kommer Kaspersky
> også med en opdateret version af deres online scanner

Du må godt nok besøge mange "snavsede" sider, hvis du har brug for alle de
tjenester!

> I denne forbindelse er det også på sin plads at minde om betydningen
> af backup - så du er sikret i tilfælde af, at virus "ødelægger" din
> pc.

En selvfølge - medmindre man ligefrem leder efter et påskud til gråd.

--
vh
Ole C

Fra : Kent Friis

Dato : 04-05-11 16:28

Den Wed, 4 May 2011 14:54:08 +0200 skrev Ole C:

> Det skal man ikke på nogen antivirusprogrammer.

> Det er der ingen antivirusprogrammer der gør.

Og det gør heller ikke hverken to eller fem - eller dem allesammen for
den sags skyld.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 04-05-11 17:00

S. Sørensen <steinbREMOVE@TO.GET.A.VALID.tiscali.YOUKNOWWHAT.dk> wrote:

> hovedet. Når nyt malware bruger hidtil ukendte 0day exploits så kan alle
> være uheldige.

Hvordan er man så mere sikker med antivirus-programmel end uden?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"WE'd be going back to a time when you were only two years old." Paris

Fra : molped

Dato : 05-05-11 04:29

On 4 Maj, 14:54, "Ole C" <m...@olec.invalid> wrote:

> Du må godt nok besøge mange "snavsede" sider, hvis du har brug for alle de
> tjenester!

Med børn i huset tilsiger Murphy's lov, at det hurtigt kan
blive en nødvendighed...

"Alle de tjenester..." - det er jo heller ikke hver dag, jeg bruger
dem.
Efterhånden, som man risikerer at blive inficeret bare ved at besøge
"den forkerte hjemmeside", gælder det vel om at maksimere chancen
for at fange evt. vira. Jeg har mange eksempler på, at to værktøjer
ikke
har fanget noget, og det tredje har.

> En selvfølge - medmindre man ligefrem leder efter et påskud til gråd.

Jeg korser mig over, hvor mange, der ikke tænker over backup - indtil
de får brug for den...

vh

Fra : Gargamel

Dato : 05-05-11 11:51

Den 05-05-2011 12:28, molped skrev:

> Jeg korser mig over, hvor mange, der ikke tænker over backup - indtil
> de får brug for den...
>
> vh

Rigtige mænd tager ikke backup!
De græder mens de geninstallerer..

Fra : Max

Dato : 06-05-11 06:54

Hej Gargamel

> Rigtige mænd tager ikke backup!
> De græder mens de geninstallerer..

Jeg kan ikke se sammenhængen, hvad har
backup med geninstallation at gøre ?

--
Mvh Max

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-05-11 07:49

Den 06-05-2011 07:54, Max skrev:

> Jeg kan ikke se sammenhængen, hvad har
> backup med geninstallation at gøre ?

Man gendanner typisk backuppen, når man har geninstalleret.
Hvis man ikke har en backup, kan man nemt komme til at sidde
og græde, mens man geninstallerer, ved tanken om alle de
mistede data.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder, der samtidig er nemme at huske:

Fra : Gargamel

Dato : 06-05-11 11:48

Den 06-05-2011 07:54, Max skrev:
> Hej Gargamel

> Jeg kan ikke se sammenhængen, hvad har
> backup med geninstallation at gøre ?

Tjooo det har faktisk ALT med det at gøre.
Ingen backup = alt skal geninstalleres (det tager en masse tid) samt
alle de data man har mistet (gråden)
Faktisk så er manglende backup noget folk fra efter win98 (programmet
har udført en ulovlig handling og afsluttes) har det med at glemme.
Vi andre blev klog af skade.

Det første jeg gør når jeg laver PC for folk er at dele deres drev op og
forklare ALT HVAD DER ER VIGTIGT SKAL DU SMIDE DERIND! næste gang skal
de så ha et kursus i orden. men det er en anden sag.

Fra : molped

Dato : 06-05-11 03:16

On 6 Maj, 07:54, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Jeg kan ikke se sammenhængen, hvad har
> backup med geninstallation at gøre ?

Backup er også at lave et image af dit system
for at undgå at skulle igennem en komplet geninstallering
af OS og applikationer.

Fra : Per

Dato : 07-05-11 17:56

molped wrote:

> Backup er også at lave et image af dit system
> for at undgå at skulle igennem en komplet geninstallering
> af OS og applikationer.

Et image program er det vigtigste af alle programmer imo.

Dem, der har imagefiler, er urørlige overfor vira og andre skadelige
programmer.

/Per