MS Windows
briani 27239
Pc står af
Fra : A

Dato : 24-04-11 20:13

Jeg har en relativ ny pc - HP Pavillion Elite HPE 140sc - den er fra
sommeren 2010.
Skærmen er en ThinkVision (IBM) fladskærm, som jeg har haft en del år.

To gange (i dag og for knap to måneder siden) har jeg oplevet, at pc
pludselig "står af". Der er kun hvid skærm og den står bare og hyler med en
høj irriterende lyd. Der er intet, som hjælper og er derfor nødt til at
foretage en koldstart. Efterfølgende starter pc fint op - melder blot den
forventelige "pc blev lukket uventet ned".

Første gange var jeg i gang med at arbejde på pc´en, men der var ingen
"tunge" eller specielle programmer i aktivitet.
I dag var jeg ikke til stede, men tror det skete mens pc var i
dvale-tilstand og blot med mailprogram og et par IE-sessioner åbne.

Pc er installeret med Windows 7 og fuldt opdateret mht. Windows og øvrig
software. Jævnligt køres en HP hardware diagnosticering - den viser altid,
at alt funker ok.

Er der nogen, som har et bud på, hvad det kan være galt?

Hilsen
A.

Fra : Henning

Dato : 24-04-11 20:34

On Sun, 24 Apr 2011 21:12:33 +0200, "A" <anettelinnea(@)pc.dk> wrote:

> [...]
>foretage en koldstart. Efterfølgende starter pc fint op - melder blot den
>forventelige "pc blev lukket uventet ned".

Fejlmeld den til HP supporten og lad dem vurdere ud fra din beskrivelse.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-04-11 20:39

Den 24-04-2011 21:12, A skrev:

> To gange (i dag og for knap to måneder siden) har jeg
> oplevet, at pc pludselig "står af". Der er kun hvid skærm og
> den står bare og hyler med en høj irriterende lyd.

Er det én lang tone, eller en eller flere toner af
forskellige varigheder, der gentages?

Computerens BIOS giver forskellige fejlmeddelelser i form af
toner til forskellige fejl. Hvis du beskriver tonerne
nærmere og fortæller, hvilken BIOS din computer har, er der
måske nogle, der kan fortælle dig, hvad fejlen er.

OBS! Oprindeligt krydspostet til dk.edb.hardware og
dk.edb.system.ms-windows. Jeg har sat opfølgning til
hardwaregruppen, da det sandsynligvis ikke er et
Windows-problem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : A

Dato : 24-04-11 20:50

Det er een lang konstant hyletone - eller rettere "skrattende" lyd.

Det er ikke som en BIOS-lyd. Den ville også typisk være ved start af pc.
Dette er mens pc er fuldt aktiv, at det opstår.

Min umiddelbare mistanke går på noget grafik-kort eller grafik-driver, men
kan ikke bedømme om det vil ytre sig på den måde.

"Desværre" er det ikke umiddelbart reproducer-bart, så hvert fald ikke
noget, som jeg kan sende pc´en ind til garanti-rep pba. af.

Jeg tror heller ikke umiddelbart det er et Windows-problem. Tænkte mest, om
der var nogle værktøjer i Windows, som jeg kunne bruge til at "læse" om
fejlen. Har indtil videre ikke fundet brugbar info i de logs jeg har kigget
i.

A.

Fra : Hauge

Dato : 24-04-11 21:01

Den 24-04-2011 21:50, A skrev:
> Det er een lang konstant hyletone - eller rettere "skrattende" lyd.

Skratter det mere/mindre, hvis du flytter rundt med musen?

Mvh Hauge

Fra : A

Dato : 24-04-11 21:04

> Skratter det mere/mindre, hvis du flytter rundt med musen?

Nej det er en fuldstændig konstant lyd og absolut ingen fornemmelse af
kontakt med pc´en.

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-04-11 22:12

A skrev:

> Jeg har en relativ ny pc - HP Pavillion Elite
> HPE 140sc - den er fra sommeren 2010.

Jamen, så er der jo granti på den endnu, er
det ikke bedre at spørge leverandøren?

Du skal naturligvis finde ud af om der er fejl
på hardware eller software, leverandøren
dækker kun hardware-fejl på garantien.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-04-11 03:50

Allan Vebel skrev:

> Jamen, så er der jo granti på den endnu,

Nej, der er reklamationsret.

Krydspostet til: <news:dk.edb.hardware>,<news:dk.edb.system.ms-windows>

--
Bertel

Fra : Sune Storgaard

Dato : 25-04-11 10:25

> Nej, der er reklamationsret.
>
> Krydspostet til:<news:dk.edb.hardware>,<news:dk.edb.system.ms-windows>

HP har bla.udvidet de 6 måneders af formodningsreglen til 1 år, og man
er derfor væsentligt bedre stillet , derfor er det en garanti.

At det pågældende problem måske slet ikke er omfattet af garanti, eller
reklamationsret, skal så lige afklares først.

Fra : A

Dato : 25-04-11 12:54

> [...]
>
> At det pågældende problem måske slet ikke er omfattet af garanti, eller
> reklamationsret, skal så lige afklares først.

Ja, jeg er ikke så bekymret for den del. Pc er købt gennem en firmaordning
med 3 års total-garanti. Det er mest det med at få indfanget, hvad det mon
kan være for et problem. De kan jo dårligt fejlsøge på en ellers fuld
funktionel pc.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-04-11 19:47

"A" <anettelinnea(@)pc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> med 3 års total-garanti. Det er mest det med at få indfanget, hvad det mon
> kan være for et problem. De kan jo dårligt fejlsøge på en ellers fuld
Når jeg hører om en høj vedvarende lyd, kommer jeg til at tænke på en tast
som hænger på keyboardet. Jeg har dog ikke oplevet at det også gav hvid
skærm, men hvem ved.

Kurt

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-04-11 22:05

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej, der er reklamationsret.

Det dækker vel over det samme? Sælger jeg
en ny pc, giver jeg 2 års garanti på al hardware.

Det vil sige at kunden får lov til at betale for
reparationen hvis der ikke findes hardwarefejl.

Mange gange er det en svær situation, hvor
fejlen ligner en hardwarefejl, men i virkeligheden
er noget virus eller spyware der påvirker pc'en,
sådan noget dækkes slet ikke af garanti eller
reklamationsret.

Jeg har virkelig mange eksempler på den slags,
kunden er sur og vil have det dækket på garantien,
og jeg kan påvise at det skyldes noget andet end
fejl på hardwaren.

Det kræver en stor og irriterende argumentation.

> Krydspostet til:

OR!

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Henning

Dato : 26-04-11 14:50

On Mon, 25 Apr 2011 23:05:29 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Det dækker vel over det samme? Sælger jeg
>en ny pc, giver jeg 2 års garanti på al hardware.
Nej, garanti og reklamationsret er absolut ikke det samme!

http://www.forbrugereuropa.dk/Reklamation-og-garanti/Forskellen-paa-garanti-og-reklamationsret

Men det er da vældig flinkt af dig - men læs lige ovenstående link først!

Fra : A

Dato : 24-04-11 22:21

> Du skal naturligvis finde ud af om der er fejl
> på hardware eller software, leverandøren
> dækker kun hardware-fejl på garantien.

Nemlig - skal ikke have sendt pc ind nogen steder, når fejlen endnu er så
diffus. Vil gerne kunne indkredse, hvad det kan skyldes. Evt. finde nogle
værktøjer til at detektere det.

A.

Fra : Leo

Dato : 25-04-11 18:07

I dag, eller i går var der temmelig varmt, kan du huske noget om
rumtemperaturen sidste det skete,
ellers ville jeg prøve at tvinge temperaturen op igen, for at se om det kan
fremprovokere den fejl,
det kunne jo være en dårlig komponent, men det er et longshot.

Og som svar på dit spørgsmål kan du finde din "event log" ved at klikke på
Start - Kør og skrive
eventvwr.msc

Lige hvordan du skal lede i den ved jeg ikke, jeg har aldrig brugt den, ved
bare at den findes.

Fra : A

Dato : 26-04-11 20:33

--
Besøg min blog på http://linneasunivers.blogspot.com/

"Leo" <lamigvinde(spam)@vaeversted.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> kan fremprovokere den fejl,
> det kunne jo være en dårlig komponent, men det er et longshot.

Det kunne godt være noget med temperaturen, selvom der nu ikke har været
særlig varmt på de pågældende tidspunkter. Men måske blæseren ikke har
funket? Jeg har fundet et program til at tjekke temperatur på de forskellige
komponenter. Pt. er der 55 grader på grafik-kortet - nu følger jeg det over
nogle dage.