Mellemnavn i ældre tid
Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-04-11 17:32

Jeg funderer lidt over mellemnavne i ældre tid.
Omkring 1900 hed et hold af mine oldeforældres nyfødte fx [Fornavn]
Jørgensen.
Nogle af dem hed - efter min oldefar - [Fornavn] Kristiansen Jørgensen.
Et enkelt af de talrige børn hed [Fornavn] Møller Jørgensen - uden at navnet
Møller eller synes brugt i familien.

Var der tidligere ikke regler for mellemnavne, som ellers ikke forekom i
familien?

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : AGN

Dato : 25-04-11 07:44

On 23 Apr., 18:31, Poul E. Jørgensen <3...@AAGVDNET.DK> wrote:
> Jeg funderer lidt over mellemnavne i ældre tid.
> >
> Var der tidligere ikke regler for mellemnavne, som ellers ikke forekom i
> familien?
>
> Poul E. Jørgensen

Hej Poul,

Den første danske navnelov der omfatter mellemnavne, kom så sent som i
1961, så før da var der frit slag. Så især efter at de ældre navnelove
(primært 1828-loven) havde sat faste regler for efternavne, kunne man
altså fortsat peppe sit navn op ved at finde eller opfinde et
mellemnavn. Eller man kunne omgå loven, som dikterede at der nu skulle
anvendes et fast slægtsnavn, ved at sætte det nu forbudte patronymnavn
ind som mellemnavn i stedet – således at fx Peder Olsens søn Niels kom
til at hedde Niels Pedersen Olsen.

At brugen af mellemnavne har været noget værre rod langt op i tiden,
kender jeg masser af eksempler på fra min egen slægtsforskning.
Mellemnavne har typisk været brugt til at nuancere ”en flad Jens
Hansen” og adskille og markere ham i forhold til byens eller sognets
øvrige Jens Hansener. Navnet havde da ofte udspring i et sted eller et
erhverv, og der vil man derfor som regel hurtigt kunne finde
sammenhængen. Nogle gange falder mellemnavnet bort igen allerede i
næste generation, mens der andre gange sker det modsatte, nemlig at
efternavnet stryges, og mellemnavnet blev gjort til rent nyt
efternavn.

De mere mystiske eller anarkistiske mellemnavne, som pludselig opstår
i familie, og ofte kun hos et enkelt barn, men ikke dets søskende,
kender jeg også eksempler på. Nogle af dem har jeg opsporet
oprindelsen på, og disse har vist sig ofte at være hentet fra navne på
betydningsfulde folk som man så op til, og som skulle æres, eller
nogen som havde hjulpet familien.

Fra slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet har jeg et
par eksempler hvor mellemnavnet er hentet i en anden gren af familien
– altså hvor man har opkaldt et barn eller en hel børneflok med samme
mellemnavn som ens fætter/kusine kort forinden har brugt – men hvor
navnet vel at mærke stammer fra denne fætter/kusines ægtefælle, og
således ikke tilhører slægten, men kun familien.

/Anna

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 25-04-11 18:40

"AGN" <gaupelund@gmail.com> wrote in message

> Den første danske navnelov der omfatter mellemnavne, kom så sent som i
> 1961, så før da var der frit slag [...].

Tak for et indgående og yderst interssant svar.
Jeg har fundet en i børneflokken der hed Jul som mellemnavn.

Sjovt nok bærer hverken Møller Jørgensens eller Jul Jørgensens børn deres
fædres mellemnavn.

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 25-04-11 20:46

"Poul E. Jørgensen" <33@AAGVDNET.DK> skrev i en meddelelse
> Jeg funderer lidt over mellemnavne i ældre tid.

Prøv at læse
http://navneforskning.ku.dk/upload/application/pdf/6b85e294/DDSO%20Efternavnets%20historie.pdf
- så ved du lidt om de forvirrende/kaotiske regler og kutymer.

Hilsen
Jørgen

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 26-04-11 08:09

"Jørgen Sørensen" <js@jososoft.dk> wrote in message
> [...]
> - så ved du lidt om de forvirrende/kaotiske regler og kutymer.

Tak for henvisningen.
Den er lige til at downloade

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 26-04-11 20:32