Hvad er det, der er betalt for?
Fra : Toke Nørby

Dato : 22-04-11 12:35

Jeg behøver (igen) lidt hjælp, tak, idet jeg ikke kan læse hvad der
står efter oplysningen om "Inspektør Bie, 73 Aar ......"
Jeg har klippet og sammendraget fra kirkebogen, så man ikke behøver at
slå det op:

København, Trinitatis Sogn, 1805-1817, opslag 168:

http://www.norbyhus.dk/misc/bie-doed.jpg

Hvad står der mere?
(og hvad betyder egentlig beløbskolonnerne til højre?)

På forhånd tak for hjælp og fortsat god påske
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
Læs om Ejnar Olsen og Søllestedmærkerne
samt om trusselsbrevet til kong Fr. 8!
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Kay-Verner

Dato : 22-04-11 15:50

Det var normalt man skulle betale for ringning i kirken - ved ikke om
det er tilfældet her..

Blev indført i Christian den Femtes Danske Lov af 1683 pålægger de
pårørende til en afdød at betale for ringning til begravelse i byerne
(DL 2-22-39)

Fra : Toke Nørby

Dato : 23-04-11 07:16

Kay-Verner <beerlabels@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Blev indført i Christian den Femtes Danske Lov af 1683 pålægger de
>pårørende til en afdød at betale for ringning til begravelse i byerne

Mange tak,

Der er så meget ved den tid, jeg (selvfølgelig) ikke er dus med.
Takker for kilden!

Så mangler jeg "bare" hjælp til det, der står bagved navn og 73 Aar,
men det er meget utydeligt. Det må være hans adresse?

Øster ??
Jeg kan ikke knække skriften.

Fra : Steen Rønnow

Dato : 24-04-11 17:51

Den 23-04-2011 08:16, Toke Nørby skrev:
> [...]

Der var flere ting, der kunne/skulle betales for: kastning af graven,
ligprædiken, lys i kirken - som er dem jeg kender. Præsten var stort
set kun forpligtet til at læse ritualet og kaste jord på (de tre
skovlfulde).

> Så mangler jeg "bare" hjælp til det, der står bagved navn og 73 Aar,
> men det er meget utydeligt. Det må være hans adresse?
>
> Øster ??
> Jeg kan ikke knække skriften.

Du har ret: skriften er strid. Mon det skulle være fødestedet?
Der kan meget vel stå Øster Sk...d. - sidste ord får jeg ingen mening i.

MvH

Steen Rønnow, Viborg.

Fra : Toke Nørby

Dato : 25-04-11 09:30

Steen Rønnow <steen.roennow@illegal.dk> wrote:

> [...]
>ligprædiken, lys i kirken - som er dem jeg kender. Præsten var stort
>set kun forpligtet til at læse ritualet og kaste jord på (de tre

Hej Steen
Takker! Jeg lagde også mærke til, at der var betalt forskelligt ved de
enkelte begravelser. (Der var næppe ikke udgifter til noget sydlansk
lignende "grædekor" den gang.

..snip

>Du har ret: skriften er strid. Mon det skulle være fødestedet?
>Der kan meget vel stå Øster Sk...d. - sidste ord får jeg ingen mening i.

Det kan jo være adressen, men jeg har kun hans bopæl i 1801 og der er
han blot logerende just rejst fra Fredericia. Jeg vil prøve at se i
Hof- og Statskalenderen om han skulle stå med adresse inden han døde.

Tak for dit kig!

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-04-11 10:23

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev Mon, 25 Apr 2011 10:30:06
+0200

>Hej Steen
>Takker! Jeg lagde også mærke til, at der var betalt forskelligt ved de
>enkelte begravelser. (Der var næppe ikke udgifter til noget sydlansk
>lignende "grædekor" den gang.

Der skulle også betales ekstra (vel til degnen) hvis der også skulle
være salmesang.

Deraf udtrykket "Med sang og klang" = med salmesang og klokkeringning.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Toke Nørby

Dato : 25-04-11 18:53

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Der skulle også betales ekstra (vel til degnen) hvis der også skulle
>være salmesang.
>
>Deraf udtrykket "Med sang og klang" = med salmesang og klokkeringning.

Så blev jeg så klog, tak. Disse ydelser er vel en del af ceremonien
ved begravelser/bisættelser i dag - og vel gratis for medlemmer af
folkekirken.