Logik?
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-04-11 20:03

Jeg kan læse i min ordbog, at logik er
studiet af principperne for at slutte
korrekt fra et udsagn til et andet.
Det er i overensstemmelse med hvad jeg
i sin tid har lært især for så vidt
angår matematik.

Mit spørgsmål er meget enkelt: Kan der
logisk argumenteres for ikke-eksistensen
af noget objekt eller noget fænomen?

Min fornuft siger mig, at det kan man
ikke. En logisk slutning kræver jo
et konkret udsagn, der skal være sandt,
for at man kan slutte noget af udsagnet.

Og så vidt jeg kan fatte kan man ikke
komme med et konkret og sandt udsagn
om noget ikke-eksisterende.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-04-11 20:15

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> ikke. En logisk slutning kræver jo
> et konkret udsagn, der skal være sandt,
> for at man kan slutte noget af udsagnet.

Man ka' da sige det ikke eksisterer.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 21-04-11 22:07

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> Mit spørgsmål er meget enkelt: Kan der
> logisk argumenteres for ikke-eksistensen
> af noget objekt eller noget fænomen?

Sagtens. For eksempel er det let at argumentere logisk for
ikke-eksistensen af reelle tal der både er mindre end 2 og større end 3.

..Henrik

--
.... applications which need to address vast amounts of memory
(e.g., big scientific crankers, large databases, emacs) ...

Fra : vidal@mail.dk

Dato : 21-04-11 22:44

Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
> ikke. En logisk slutning kræver jo
> et konkret udsagn, der skal være sandt,
> for at man kan slutte noget af udsagnet.

Mange har prøvet, men selv kristne har opgivet.

Descartes + andre

http://da.wikipedia.org/wiki/Det_ontologiske_gudsbevis

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-04-11 22:46

> [...]

> angår matematik.
>
> Mit spørgsmål er meget enkelt: Kan der
> logisk argumenteres for ikke-eksistensen

Indirekte, ja. Man bruger Proof by Contradiction.
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Proof_by_contradiction

> Min fornuft siger mig, at det kan man
> ikke. En logisk slutning kræver jo
> et konkret udsagn, der skal være sandt,
> for at man kan slutte noget af udsagnet.

Hvis et logisk system er inkonsistent, så kan man bevise noget der er
falsk også. Man viser netop at et logisk udtryk er inkompatibelt med
ens logiske system ved vise at hvis udtrykket kunne bevises, så kunne
man bevise en selvmodsigelse (i.e., have et bevis for "falsk").

> Og så vidt jeg kan fatte kan man ikke
> komme med et konkret og sandt udsagn
> om noget ikke-eksisterende.

Man kan vise at noget ikke kan eksistere, fordi det ville være i
modstrid med noget man ved er korrekt.

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-11 10:05

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Mit spørgsmål er meget enkelt: Kan der
> logisk argumenteres for ikke-eksistensen
> af noget objekt eller noget fænomen?

Du har fået svar der går ud på at man inden for veldefinerede
systemer sagtens kan gøre det. Men man kan ikke modbevise
eksistensen af ethvert påstået objekter.

--
Bertel