Mystisk objekt på himlen over Rom
Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 18-04-11 18:26

Hvad er det jeg ser på nedenstående billede taget med 24x zoom (6MP) i Rom,
mandag 18/4 2011 kl. 11:45 (sommertid)? Jeg kigger mellem vestsydvest og
vest, og objektet bevæger sig i moderat (subjektivt) tempo mod venstre. Det
er i en højde på cirka 45 grader, men kan snildt afvige 10 grader hver vej.

http://preview.tinyurl.com/4yyu3bx

http://preview.tinyurl.com/3ch4gdh

Fra : Martin [TMM]

Dato : 18-04-11 19:39

Hej
On 18-04-2011 19:26, Jesper Lauridsen wrote:
> Hvad er det jeg ser på nedenstående billede taget med 24x zoom (6MP) i Rom,
> mandag 18/4 2011 kl. 11:45 (sommertid)? Jeg kigger mellem vestsydvest og
> vest,

Retningen er ca Libyen. Go figure. ;)

Mvh
Martin

Fra : Steen

Dato : 19-04-11 09:56

Jesper Lauridsen <rorschak@sorrystofanet.dk> wrote:

> [...]
> er i en højde på cirka 45 grader, men kan snildt afvige 10 grader hver vej.

Er det ikke MUFON man skal have fat i?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-04-11 17:29

Jesper Lauridsen skrev:

> [...]
> moderat (subjektivt) tempo mod venstre. Det er i en højde på
> cirka 45 grader, men kan snildt afvige 10 grader hver vej.

Tja. Når objektet bevæger sig i moderat tempo mod
venstre, ville jeg gætte på rumstationen ISS. Jeg har
dog aldrig set den ved højlys dag. Det kræves vel at
nogle af stationens solbeskinnede overflader vender
mod jorden.

Planeten Venus kan sagtens ses i dagslys, i disse
dage vistnok et sted til højre for Solen, men den ville
vel se ud som om den stod helt stille på himlen.

Kan man forestille sig noget andet menneskeskabt
end ISS, som kan se sådan ud på fotografier ved
højlys dag?

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 20-04-11 23:26

Hej Herluf

> Kan man forestille sig noget andet menneskeskabt
> end ISS, som kan se sådan ud på fotografier ved
> højlys dag?

Ja, der er jo de såkaldte Iridium flares fra satelitter.

Max

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 22-04-11 11:04

On Thu, 21 Apr 2011 00:26:07 +0200, "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid>
wrote:

>Hej Herluf

>Ja, der er jo de såkaldte Iridium flares fra satelitter.

Iridium flares er ikke synlige midt på dagen og det man ser er lyset - det
her var selve objektet.

Fra : Max

Dato : 22-04-11 11:35

Hej Jesper

> Iridium flares er ikke synlige midt på dagen og det man ser er lyset
> - det her var selve objektet.

Det er skrapt at du ud fra de billeder kan afgøre at det er et objekt og
ikke noget reflekteret lys.

Og jo, da iridium flares kan opnå lysstyrker på -9,5, kan de sagtens
ses om dagen.

Max

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 22-04-11 16:21

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> Og jo, da iridium flares kan opnå lysstyrker på -9,5, kan de sagtens
> ses om dagen.

Ja, men kun i glimt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 22-04-11 16:44

Hej Preben

> Ja, men kun i glimt.

Ja, som navnet siger.

Max

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 22-04-11 11:00

On Wed, 20 Apr 2011 18:29:09 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> [...]
>dog aldrig set den ved højlys dag. Det kræves vel at
>nogle af stationens solbeskinnede overflader vender

ISS var min første tanke, men ifølge Heavens Above var den ikke i nærheden
af Rom på det tidspunkt. Og den er vel heller ikke synlig med det blotte
øje i dagslys?

>Kan man forestille sig noget andet menneskeskabt
>end ISS, som kan se sådan ud på fotografier ved
>højlys dag?

Det bliver man nødt til.