Er det samme pige?
Fra : leifp

Dato : 17-04-11 21:55

Lidt tydningsproblemer:
Hjørring/Børglum/Vejby/1720-1804/opslag 365/nederst på siden - jeg læser:
d. 28. Febr *** Jens Jensen og Inger X*** af Wangen en Datter *** Dåben som
blev døbt Anna Kirstina
Testes: Inger ***, *** ***, Søren ***, Anders Jensen, X*** alle af Wejbye
"Her går det i sort" Søndag

Jeg vil gerne at det er samme Anna Kirstina som findes i folketællingen 1887
1887/Landsogn/Hjørring/Børglum/Vejby-Furreby/opslag 6/Familie nr. 30
men folketællingen er vel som normalt 1. februar og pigen bliver først døbt
d. 28 februar 1887 og der står ikke noget om at hun er hjemmedøbt medmindre
det skjuler sig i sidste linje. Er der noget jeg har overset?
Bemærkningen ud for pigen at hun er Mandens barn skal det tolkes sådan at
han har medbragt hende fra et tidligere papirløst forhold eller er det
resultat af ægteskabet?

Hendes konfirmation tror jeg er
Hjørring/Børglum/Vejby/1720-1804/opslag 392/venstre kolonne

mvh. leif

Fra : Arne Nielsen

Dato : 18-04-11 09:31

Den 17-04-2011 22:54, leifp skrev:
> [...]
> det resultat af ægteskabet?
>
> Hendes konfirmation tror jeg er
> Hjørring/Børglum/Vejby/1720-1804/opslag 392/venstre kolonne

Den 28de Febr. havde Jens Jensen og Inger Xstensd. af Wangen en Daatter
til Daaben, som blev kaldt: Anna Kirstina.
Faddere: Inger Andersdatter, Mette Ydsd., Søren M---, Anders Jensen,
Xsten Ydsen, alle af Wejbye.
Introduceret Midfaste Søndag.

Jeg går ud fra, du mener folketælling 1787. Den fandt sted den 1. juli,
så ovennævnte barn kan godt være med. At hun er "Mandens Datter" betyder
blot, at hun i modsætning til de øvrige børn ikke er fra konens første
ægteskab. Det fremgår jo også af kirkebogen, at Jens Jensen og Inger
Christensdatter er hendes forældre.

Venlig hilsen
Arne

--
Fjern 0 i adresse ved direkte svar

Fra : leifp

Dato : 18-04-11 09:50

Tak for hjælpen - lige som jeg tror at jeg har lært en endegyldig sandhed så
viser det sig at den ikke er så endgyldig endda

mvh. leif