Mere læseproblem
Fra : leifp

Dato : 14-04-11 22:56

Hjørring/Børglum/Børglum/1814-1851/opslag 91/Nr. 3 øverst
Hjemmedøbt 8. Marts og hvad mere?
Er det ikke usædvanligt at der ikke er nogen faddere? Har præsten bare glemt
at notere dem?

mvh. leif

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 15-04-11 07:55

Min første tanke var, at Dorthe Marie måtte være død inden fremstilling i
kirken.
Jeg ledte derfor efter hendes død og begravelse, men fandt intet.
I kirkebogen for 1857-1870 opslag 119 findes hendes konfirmation. Her står
der,
at hun blev fremstillet (public. = publiceret) i kirken den 19. nov. 1847.

Det må være en forglemmelse fra kordegnens side, at fadderne ikke er
indskrevet.
Måske du på landsarkivet kan få lov til at se præstens eksemplar af
kirkebogen, for
her er navnene ganske sikkert indført.

Hilsen
Svend Haakon

Fra : leifp

Dato : 15-04-11 09:20

Den gode kordegn har nok været lidt distræt. Ved konfimationen er moderens
navn forkert.
Det er identisk med det der står ved den foregående konfirmand.
Kan du tyde hvad der står efter Hjemmedøbt 8. Marts ved dåben?

mvh. leif

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 15-04-11 12:15

Undskyld det glemte jeg i første omgang.
Form. Svaghed. (form = formedelst = på grund af)