Ord bogstaver loadet som movieclips
Fra : Peter Nicolaj

Dato : 14-04-11 01:56

Hej,

Jeg skal lave et flashdokument som henter nogle ord fra en
ekstern txt.fil.

Mit spørgsmål er:
Hvordan kan jeg få selve bogstaverne fra et ord ind i hver sit
movieclips og samtidig vise bogstaverne i en vilkårlig
rækkefølge?

Eks: Ordret ANANAS loades. Men det vises SNAANA. Alle bogstaver
vises i hver sit mc.

Det er meningen movieclippene skal kunne trækkes til et nogle
targets områder. Hvis de placeres rigtig sker en hændelse.
Placeres de forkert, udløses en anden hændelse.

Nogen der har forslag, eller link til delløsninger?

/Pete

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : felix sanchez

Dato : 14-04-11 13:27

Hej Peter.

Her følger den helt simple version til løsningen med blot et
enkelt ord og uden kode.

Load f. eks. ordet Ananas fra XML og ind i Flash.
Load det som en String.
Tag derefter denne string, og for hver gang du finder et bogstav
i denne string putter du bogstavet i et Array istedet og sletter
det fra din STring.
På den måde vil du til sidst ende op med at have et Array med 6
bogstaver.
Du looper nu dette Array det antal gange du har forekomster i
det. Sørg for at vælge et tilfældig placering i Array'et hver
gang. Og hver gang du looper trækker du et bogstav ud af Array'et
og smider den i et MovieClip med et dynamisk tekstfelt.
På den måde kan du tømme Array'et i tilfældig rækkefølge ud i
MovieClips.

Du kan måske endda ligefrem springe Array delen over, hvis du kan
smide bogstaver direkte fra din String og i MovieClips på en
tilfældig måde..

Mvh
Felix

Fra : Peter Nicolaj

Dato : 24-04-11 08:39

Jeg forsøger mig med lidt forskellige ting. Men har taget
udgangspunket i følgende tut:
http://www.flashbynight.com/tutes/scramble/

Jeg har tilføjet en shuffle funktion, så der bliver hentet et ord
fra et tekstdokument ind i et tekstfelt.

Jeg er dog ikke så meget inde i AS3, og har derfor fået problemer
med nedstående kode. Jeg skal gerne have linje to til at hente
værdien/ordet fra tekstdokumentet. Men forstår nu at AS3 ikke
tillader at loade fra et tekstfelt bare ved at give en variable, som
jeg elles ville referere til i kodens linie 2.

public function getword() {
words=["sol","rose"];
current_word=words[ques_num];
setTiles(current_word.length);
ques_num++;
}//getword

Skal altså have skiftet de to ord sol og rose ud med værdien som
hentes til tekstfeltet.
Hvad gør man i AS3, for at hente tekstværdien, ud fra denne kode?