journalistvrøvl om russisk rumfærge i dage~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-04-11 16:11

I morgenens radioaviser blev der godt nok "vrøvlet
igennem" i anledning af dagens mærkedag i rumfartens
historie. Der blev snakket om at nu var det snart kun
russerne der stod for trafikken til ISS med deres rumfærger.

Den sovjetiske rumfærge, Buran, har mig bekendt aldrig
været i rummet med mennesker om bord. Det program
blev indstillet.

Russerne bruger vist stadig deres "Soyuz-raketter" og
"Soyuz-kapsler", når de skal til og fra ISS.

--
Herluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-11 16:22

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> I morgenens radioaviser blev der godt nok "vrøvlet
> igennem" i anledning af dagens mærkedag i rumfartens
> historie.

Det er spøjst. For 12 år siden stod der stor blæst om John Glenn
- så meget at medierne gik over gevind og slyngede helt forkerte
oplysninger ud. Jeg gætter på at det kom fra de amerikanske
kilder, men jeg ved det ikke. Mange mennesker fik det indtryk at
John Glenn var den første mand i rummet.

Jeg lavede en hjemmeside med de rigtige oplysninger:

   http://bertel.lundhansen.dk/?page=kosmonauter

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 13-04-11 06:58

Hej Herluf

> I morgenens radioaviser blev der godt nok "vrøvlet
> igennem" i anledning af dagens mærkedag i rumfartens
> historie. Der blev snakket om at nu var det snart kun
> russerne der stod for trafikken til ISS med deres rumfærger.

Hvis man ikke er gammel nok til at have været med da
færgerne blev udviklet, ja så kan det vel også være svært
at forstå at der er forskel på om rakettens nyttelast indebære
en færge eller ej.

> Den sovjetiske rumfærge, Buran, har mig bekendt aldrig
> været i rummet med mennesker om bord. Det program
> blev indstillet.

Ja, Buran var kun i rummet 1 gang, og det var ubemandet.

--
Mvh Max