Hvorfor er mange, hjemmesider blevet næste~
Fra : Ulrich_M

Dato : 12-04-11 04:55

Hej!

Jeg kunne godt tænke mig at starte et OPRØR! Måske er dette ikke der
rette forum, men jeg prøver!
Jeg ved ikke, hvorfor, men specielt hjemmesider, hvor man har særligt
brug for et tydeligt indhold blevet næsten ulæselige? Et godt eksempel
er NemID's side, hvor man skal gætte sig til, hvor de felter er, man
skal skrive, for man kan ikke se dem, når man kommer ind på siden.
Sidste udgave af min a-kasses elektroniske efterlønsskema er på nogen
måder en forbedring, men med hensyn til læsbarheden en katastrofe! Jeg
har det bestemt heller ikke nemt på mit forsikringsselskabs
hjemmmeside. Og nu forleden skulle jeg benytte den nye mulighed for at
indberette ferie elektronisk. Det lykkedes slet ikke i første omgang -
og hvorfor? Jeg kunne simpelt hen ikke se, at der var valgknapper, der
skulle udfyldes. Først da jeg var inde at forsøge igen, kom musen
uforvarende forbi, og så kunne jeg ane en lyseblå skygge.

Det kan godt være, at det er superflot og lækkert. Men hvad duer det
til, når man skal have lup med for at læse det? Ja, jeg bruger
briller, og mit syn er ikke som en 20-årigs. Men egentlig så går det
da ganske godt med at læse bøger og se fjernsyn.

mvh Ulrich

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-04-11 16:19

Ulrich_M wrote:

> [...]
> briller, og mit syn er ikke som en 20-årigs. Men egentlig så går det
> da ganske godt med at læse bøger og se fjernsyn.

Jeg er helt enig.

Tendensen er mindre skrift og mindre kontrast. Det er umuligt at have
med at gøre når synet bliver ringere.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-04-11 18:35

Ulrich_M tastede følgende:
> [...]
> briller, og mit syn er ikke som en 20-årigs. Men egentlig så går det
> da ganske godt med at læse bøger og se fjernsyn.

Det oprør vil jeg gerne støtte.
Jo større skærme jo mindre indhold, åbenbart.
Indpakningen ødelægger indholdet. Og det er ikke kun brugen af
mikro-fonte, som ellers hører til forsikringsfolkets speciale, men også
brug af farver, der gør læsning anstrengende, sammenrodning med
reklamer og/eller andre (irrelevante) informationer /designerne/ mener
er vigtige i forhold til det emne man er kommet for at læse om, og
layout der placerer de vigtige dele på de mindst iøjnefaldende pladser,
mens de mest iøjnefaldne bruges til objekter der har til formål at
fjerne brugerens fokus, fra det han er kommet til siden for.

"Andre kunder der købte en refleksbrik, købte også gummistøvler,
regnfrakke, saddelovertrk til cyklen og presenning til traileren" - og
det skal der gøre opmærksom på, *før* man kommer til knappen for at
fortsætte eller færdiggøre sit køb.

Eller klassikeren "Klik her for større billede" - hvor man så i bedste
fald får det samme utydelige som det man klikkede på...

Spørgsmålet om *hvorfor*, er nok ikke sådan at svare på.
Måske noget med at /designerne/ mener at siden skal bedømmes ud fra
hvordan den ser ud, og ikke hvad den indeholder - og da i hvert fald
ikke efter hvor brugervenlig den er.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Max

Dato : 13-04-11 06:51

Hej Ulrich

> Jeg kunne godt tænke mig at starte et OPRØR! Måske er dette ikke der
> rette forum, men jeg prøver!

Jeg kan fint følge dig, men det er nok ikke stedet at starte et
oprør her. Brugerne her i forum tror jeg alle kan støtte op om
det, men dem der laver disse sider ser jo ikke dette forum.
Skal der laves noget effektivt, ja så skal der meget arbejde til,
der skal sikkert oprettes en hjemmeside der hedder noget i
stil med "giv os læselige hjemmesider" hvor man skaffer mange
medlemmer, bl.a. ældre og handicaporganitationer. Der skal
opstilles retningslinier for hvad en letlæselig hjemmeside.
Og så skal man informere indehaverne af alle disse hjemme-
sider om problemerne, og kan man overbevise dem om at
der er økonomisk vinding ved at tænke på det, ja så sælger
sagen jo sig selv.

--
Mvh Max

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-04-11 08:04

Følgende er skrevet af Max:
> [...]
> sider om problemerne, og kan man overbevise dem om at
> der er økonomisk vinding ved at tænke på det, ja så sælger

Kunne måske være en ekstraopgave for lki.dk?
Eller opret en gruppe på facebook e.l.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Max

Dato : 13-04-11 08:59

Hej Birger

> Kunne måske være en ekstraopgave for lki.dk?

De ser ud til at bekymre sig om hardware og software,
ikke interfacet til mennesket.

> Eller opret en gruppe på facebook e.l.

Hvem gider facebook til noget seriøst ?

--
Mvh Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-04-11 00:46

Ulrich_M skrev:

> Sidste udgave af min a-kasses elektroniske
> efterlønsskema er på nogen måder en
> forbedring, men med hensyn til læsbarheden
> en katastrofe!

Prøv at komme med links til de dårlige eksempler,
så er det meget nemmere at debattere noget
konkret!

> Jeg har det bestemt heller ikke nemt på mit
> forsikringsselskabs hjemmmeside.

Jamen, hvilket forsikringsselskab? Kom med et
link, ellers har vi ikke en jordisk chance for at
vurdere hvad der kan gøres bedre.

> jeg benytte den nye mulighed for at indberette
> ferie elektronisk. Det lykkedes slet ikke

Heller ikke her får vi mulighed for at se hvad der
egentlig går galt.

Det kan da godt være at du har problemer, men
debatten dør hvis du ikke kommer med konkrete
eksempler.

Jeg læste dit indlæg for nogle dage siden, og syntes
at det var pisseirriterende at du pakkede det sådan
ind - og ikke kom med direkte links til det du har
problemer med.

I denne gruppe har vi ingen problemer med at
debattere den slags, kom med et link som brugeren
kan klikke på, så skal der nok komme en kommentar
eller flere.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-04-11 13:14

Allan Vebel skrev:

> Prøv at komme med links til de dårlige eksempler,
> så er det meget nemmere at debattere noget
> konkret!

Enig. Reelt set ved vi ikke, om problemet blot er lokalt -
måske på grund af en udvidelse eller særlige indstillinger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-04-11 23:16

Kim Ludvigsen skrev:

> Enig. Reelt set ved vi ikke, om problemet
> blot er lokalt - måske på grund af en
> udvidelse eller særlige indstillinger.

Enig. Reelt set kan man også tilsidesætte
den css-fil som designeren har lavet, og endda
lave sin egen.

Det gør jeg ofte på http://danskefilm.dk/ - en god
side med en masse oplysninger, men med et
frygteligt udseende i frames og tabeller, gul og
lyseblå tekst på grøn baggrund er ikke nemt at
læse.

Der er sikkert ikke engang en css-fil bag - det
kan jeg næppe tro

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-04-11 03:47

Den 17-04-2011 00:15, Allan Vebel skrev:

> Enig. Reelt set kan man også tilsidesætte
> den css-fil som designeren har lavet, og endda
> lave sin egen.
>
> Det gør jeg ofte på http://danskefilm.dk/

Du skriver ikke, om du gør det manuelt. Hvis du bruger
Firefox, så tag et kig på udvidelsen Stylish, der gør det
meget nemt at ændre på de enkelte sider.

Jeg bruger den ofte til at ændre skrifttype, farver eller
sågar til at fjerne unødvendige bokse med bevægeligt indhold.

Stylish:
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/stylish/

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende guide til hjemmesideprogrammet KompoZer:

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-04-11 22:19

Kim Ludvigsen skrev:

> Du skriver ikke, om du gør det manuelt.

I IE8 bruger jeg Funktioner => Internetindstillinger
=> Generelt => Tilgængelighed.

Her har jeg mulighed for at vælge en css-fil på
harddisken, der er tilpasset de ønsker jeg selv
har til visning.

Den er efterhånden ret omfattende - der er en
del sider hvor jeg gerne vil have data, men har
svært ved at læse grå tekst på en lidt mørkere
baggrund - og så videre.

> Hvis du bruger Firefox, så tag et kig på
> udvidelsen Stylish

Jeg kender den godt, men har ikke brugt den
ret meget - den skal jeg lige have kigget på igen.

Fra : Martin

Dato : 18-04-11 14:54

On 12-04-2011 12:54, Ulrich_M wrote:
> [...]
> er NemID's side, hvor man skal gætte sig til, hvor de felter er, man
> skal skrive, for man kan ikke se dem, når man kommer ind på siden.

CTRL+ plus knappen
CTRL+ minus knappen
CTRL+ nul knappen
Måske du skulle begynde at anvende dem?

eller bare
CTRL + musehjulet

> [...]
> briller, og mit syn er ikke som en 20-årigs. Men egentlig så går det
> da ganske godt med at læse bøger og se fjernsyn.

11px font er blevet vanvittigt populært, fordi det ER pænt :)
og gråskrift, typisk #666 eller #333 ser også pænt ud, fordi sort bare
er en rigtig kedelig farve på den typiske hvid/grålige baggrund-

Hvilket måske ikke er særlig kendt, så kan du også gå ind i din browser
og sige hvad din mindste font størrelse skal være.

Fx sæt den til 13px eller lign, så vil alle sider med størrelse 11px
ALTID blive vist i 13px

I firefox 4
Orange knap > Options > Content > Advanced i Fonts and Colors > Sæt
"minimum font size" til ønsket størrelse.

Jeg mener bestemt også man kan dette i IE og i Chrome, men dem har jeg
ikke lige ved hånden.

Du kan også lave et greasemonkey script (hvis der ikke allerede er lavet
et på userscripts.org - så kan du selv styre på hvilke sider størrelsen
skal ændres på)

Fra : Edmund

Dato : 18-04-11 17:48

Den 12-04-2011 12:54, Ulrich_M skrev:
> [...]
> er NemID's side, hvor man skal gætte sig til, hvor de felter er, man
> skal skrive, for man kan ikke se dem, når man kommer ind på siden.

Kan det ikke også være, at der i dag findes mange dårlige lcd skærme.
F.eks på min Acer skal skærmen skubbes en del bagover så man nærmer sig
en betraknings-vinkel på 90° for at siden fra Nemid er tydelig.
https://www.nemid.nu/privat/bestil_nemid/bestil_nemid_med_koerekort_eller_pas/index.html?execution=e1s1

De hvide og lyseblå farver skifter faktisk plads, hvis man ser på
skærmen oppefra på 60-70°

Det samme gælder for de lyseblå/lysegrå som Thunderbird og vinddows 7
bruger.

--
Mvh Edmund