MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Opdeling af drev i - og med - Windows 7
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-04-11 09:33

I Windows 7 har jeg opdelt C-drevet i to, dvs. gjort det halvt så
stort og ladet resten være "ikke-allokeret". Det var ikke så
svært, hehe.

Men hvordan gør jeg så dette ikke-allokerede område af harddisken
'aktivt' med drevbogstav og det hele, så at jeg kan lægge gamle
og nye større og mindre programmer ind på det? Selvom jeg følger
vejledningerne i (det indforståede sprog i) Windows Hjælp og
support, kan jeg ikke finde ud af det. Hvert forsøg ender op i en
besked om at "Der er ikke tilstrækkelig plads på disken(e) til at
fuldføre denne handling".

Det er min hensigt at oprette et 32 GB stort K-drev i
FAT32-format i håb om at mine eksterne enheder dér så kan
anvendes; det kan de ikke i denne 64 bit Windows-møgudgave!

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-04-11 09:43

Åben diskhåndteringen (Kontrol panel | Administrative værktøjer).
Højreklik på det ikkeallokerede og vælg at formatere osv.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-04-11 10:17

Jens Peter Karlsen skrev:

> Åben diskhåndteringen (Kontrol panel | Administrative
> værktøjer). Højreklik på det ikkeallokerede og vælg at
> formatere osv.

Jah, men den mulighed gives desværre ikke. Se selv:
http://www.grandts.dk/images/Temp/Screenprint2.jpg

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Klaus H

Dato : 02-04-11 10:21

Jørgen Grandt wrote:

> Jah, men den mulighed gives desværre ikke. Se selv:
> http://www.grandts.dk/images/Temp/Screenprint2.jpg

Vælg ny simpel diskenhed.

Klaus H

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-04-11 10:49

Klaus H skrev:

> Vælg ny simpel diskenhed.

Det er også forsøgt jævnfør min trådstart.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 02-04-11 10:58

Jørgen Grandt skrev:

>http://www.grandts.dk/images/Temp/Screenprint2.jpg

problemet er da vist at der er 4 primære partitioner

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-04-11 11:06

Ivan V. Klattrup skrev:

> problemet er da vist at der er 4 primære partitioner

Men hvad indebærer det? Eller rettere: Hvordan løser jeg så
problemet? Kan der i princippet ikke oprettes 10 eller flere
partitioner/diskenheder?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-04-11 11:16

On Sat, 2 Apr 2011 12:05:51 +0200, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk>
wrote:

>Men hvad indebærer det?
Maks 4 primære partitioner på en fysisk disk.

>Eller rettere: Hvordan løser jeg så
>problemet?
Læg C-drevet sammen med den frie plads.
Lav C-drevets partition om til extendet partition, inde i denne kan du
forminske c-drevet og derefter oprette en partition af den frie plads.

>Kan der i princippet ikke oprettes 10 eller flere
>partitioner/diskenheder?
Jo da, men maks 4 primære partitioner.

/Hans

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-04-11 11:48

Hans Kjaergaard skrev:

> Maks 4 primære partitioner på en fysisk disk.

Ja, det har jeg læst noget om et sted - uden at blive klogere.

> Læg C-drevet sammen med den frie plads.
> Lav C-drevets partition om til extendet partition, inde i
> denne kan du forminske c-drevet og derefter oprette en
> partition af den frie plads.

Jah, måske. Men det virker lidt absurd, for jeg har jo netop
reduceret C-drevet med 50% for at frigive en masse plads
(ikke-allokeret?) til at oprette et K-drev på til mine gamle
programmer og et 32 bit styresystem. Mener du, at jeg skal
(forsøge at) lægge de 50 x 50% sammen igen?

> Jo da, men maks 4 primære partitioner.

Jeg sætter stor pris på hjælp fra gruppen, men desværre er jeg
computersprogligt handicappet. Jeg aner for eksempel ikke hvad
primære og grundlæggende partitioner er. Har aldrig før haft
behov for - eller interesse i - at vide det. Håber, I bærer over
med mig.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-04-11 12:07

On Sat, 2 Apr 2011 12:47:58 +0200, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk>
wrote:

>Ja, det har jeg læst noget om et sted - uden at blive klogere.

Du her pt 4 primære partitioner på din disk og vil forsøge at oprette
nr 5, det kan du ikke.

> [...]
>programmer og et 32 bit styresystem. Mener du, at jeg skal
>(forsøge at) lægge de 50 x 50% sammen igen?
Jeg ville lægge en plan for hvad der er jeg vil ende op med og så
starte helt forfra med den viden du pt har, støder du på udfordringer
på vejen så genovervej projektet om nødvendigt ny plan og forfra.

> [...]
>primære og grundlæggende partitioner er. Har aldrig før haft
>behov for - eller interesse i - at vide det. Håber, I bærer over
Du har nok brugt et 3de parts program/metode til at dele dit C-drev
op, derved undgik du MS hjælp, for havde du lavet hele (fra helt tom
disk) opbygningen af drev med MS eget værktøj havde den selv fundet ud
af alt lave partition nr 4 som extendet og derved havde du slet ikke
opdaget problemstillingen.
Dit problem er nok at PCen out-of-the-box var/er med 4 primære
partitioner, hvilket ikke er særligt hensigtsmessigt.

Men hvorfor dele C-drevet op i 2 drev ?

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-11 12:20

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> disk) opbygningen af drev med MS eget værktøj havde den selv fundet ud
> af alt lave partition nr 4 som extendet og derved havde du slet ikke

Det er nu ikke rigtigt. Første gang jeg installerede Windows 7,
rendte jeg ind i at jeg ikke kunne oprette flere drev fordi der
var 4 primære. Jeg aner ikke hvad jeg gjorde anderledes næste
gang, men der jkom der kun én primær som jeg er vant til, og så
kunne jeg oprette et udvidet drev og opdele som jeg havde
planlagt (8 drev i alt).

> Men hvorfor dele C-drevet op i 2 drev ?

Vi har fået at vide hvor Jørgen vil gøre det. Jeg laver mange
drev af flere grunde. Den vigtigste er at jeg installerer alt på
andre drev end C så jeg kan formatere og geninstallere uden at
data går tabt. Og jeg opererer med et FAT-drev hvor jeg lægger
alle mine image- og backupfiler sådan at jeg kan læse dem uden at
have Window7 kørende.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-04-11 12:31

On Sat, 2 Apr 2011 13:20:03 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Det er nu ikke rigtigt.
Du overså "fra helt tom disk" ?

>Første gang jeg installerede Windows 7,
>rendte jeg ind i at jeg ikke kunne oprette flere drev fordi der
>var 4 primære. Jeg aner ikke hvad jeg gjorde anderledes næste
>gang,
Der havde du nok et udgangspunkt på under 3 primære partitioner.

>Vi har fået at vide hvor Jørgen vil gøre det.
Jeg kan ikke lige se hvor Jørgen har skrevet noget om hvorfor, måske i
en anden tråd, men jeg læser ikke alle tråde.

/Hans

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-04-11 12:58

Hans Kjaergaard skrev bl.a.:

> Jeg kan ikke lige se hvor Jørgen har skrevet noget om hvorfor,
> måske i en anden tråd, men jeg læser ikke alle tråde.

Det var min mening af oprette et drev (drevenhed, partition) til
at installere mine gamle programmer og printer, scanner mv. på.
De kan alle åbenbart kun afvikles og bruges i 32 bit og/eller
FAT32.

Nu har jeg lagt det tidligere oprettede ikke-allokerede område
sammen med det reducerede C-drev igen, så dette atter er på 100%
af den oprindelige størrelse. Til gengæld kan jeg så ikke længere
"højreklikke på et ikke-allokeret område af harddisken", hvilket
if. Windows-hjælp er forudsætningen for at oprette en *Ny simpel
diskenhed*.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-11 13:09

Jørgen Grandt skrev:

> Nu har jeg lagt det tidligere oprettede ikke-allokerede område
> sammen med det reducerede C-drev igen, så dette atter er på 100%
> af den oprindelige størrelse.

Hvor mange drev har du nu?

Har du læst hvad jeg skrev: at et FAT-drev ikke vil løse dit
problem?

--
Bertel

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-04-11 16:33

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvor mange drev har du nu?

Fire. Dem der fremgår af
http://www.grandts.dk/images/Temp/Screenprint2.jpg
hvor det ikke-allokerede altså igen er blevet en del af C-drevet.

> Har du læst hvad jeg skrev: at et FAT-drev ikke vil løse dit
> problem?

Jo, og jeg tvivler for så vidt ikke; men ville godt prøve
alligevel.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-04-11 13:10

On Sat, 2 Apr 2011 13:58:14 +0200, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk>
wrote:

> [...]
>at installere mine gamle programmer og printer, scanner mv. på.
>De kan alle åbenbart kun afvikles og bruges i 32 bit og/eller
Jeg har lige læst lidt tilbage på dine indlæg ang. dit 64bits OS
problem.
Du vil nok spare en del tid ved at tage ved der hvor problemet reelt
set er, nemlig få fat i et 32 bits operativsystem.

> [...]
>"højreklikke på et ikke-allokeret område af harddisken", hvilket
>if. Windows-hjælp er forudsætningen for at oprette en *Ny simpel
Du skal have fat i et 3de parts værktøj hvor du evt. booter på en cd
(eller sætter harddisken i en anden PC med værktøjet på).

Du kan ikke inde i dit kørende system ændre på den partition som du
også har som system partition.

Du skal have lavet C-drevets partition om fra primær til
extendet/udvidet.

/Hans

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-04-11 16:54

Hans Kjaergaard skrev:

> Jeg har lige læst lidt tilbage på dine indlæg ang. dit 64bits
> OS problem.
> Du vil nok spare en del tid ved at tage ved der hvor problemet
> reelt set er, nemlig få fat i et 32 bits operativsystem.

Jeg har et ældre Windows XP Professional, som jeg aldrig fik brug
for. Hvis jeg kan få lagt det ind i den nye computer (på et nyt
drev velsagtens), vil problemet så være løst? Win XP Prof er vel
32 bit?

> Du skal have fat i et 3de parts værktøj hvor du evt. booter på
> en cd (eller sætter harddisken i en anden PC med værktøjet på).

Mit PartitionMagic 8.0, som jeg tidligere har haft meget
fornøjelse af, vil ikke lade sig installere.

> Du kan ikke inde i dit kørende system ændre på den partition
> som du også har som system partition.
>
> Du skal have lavet C-drevets partition om fra primær til
> extendet/udvidet.

Det gør jeg gerne - hvis jeg kan finde ud af det - men skaber det
så ikke andre problemer?

Sidespring:
Med den nye pc fulgte bl.a. en "Application & Support-Disc". Den
indeholder bl.a. fire mapper som hedder hhv. boot, drivers, PE og
tools. Og så spørger jeg (igen) dumt: Hvad skal jeg bruge det
til? Tools er åbenbart supplerende programmer; men de andre ting,
hm ...

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-11 09:11

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
> indeholder bl.a. fire mapper som hedder hhv. boot, drivers, PE og
> tools. Og så spørger jeg (igen) dumt: Hvad skal jeg bruge det

Hvis man beholder et præinstalleret styresystem, har man ikke
brug for den cd. Hvis man - som jeg - slagter det præinstallerede
og starter forfra, skal man bruge drivere og hjælpeprogrammer fra
den.

--
Bertel

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-04-11 10:41

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis man beholder et præinstalleret styresystem, har man ikke
> brug for den cd. Hvis man - som jeg - slagter det
> præinstallerede og starter forfra, skal man bruge drivere og
> hjælpeprogrammer fra den.

Nå, sådan. Tak!

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-04-11 14:01

Jørgen Grandt:

<snip>

<http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Preinstallation_Environment>

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-04-11 20:01

> [...]

> gang, men der jkom der kun én primær som jeg er vant til, og så
> kunne jeg oprette et udvidet drev og opdele som jeg havde

Du har sandsynligvis oprettet et antal primære partitioner - max 3 -
samt en "extended" (sekundær, -tertier eller -kvartær) partition, hvori
du igen kan oprette et antal logiske drev. Med denne "extended"
partition kan du oprette op til max 32 primær og logiske drev pr HDD i
Windows.

Og der er tale om drev på en "basic" disk. Derudover understøtter
Windows såkaldte "dynamic" diske, men så er vi over i det mere
eksotiske.

--
Hi! I'm a signature virus. Copy me into yours and join the fun.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-11 11:58

Jørgen Grandt skrev:

> Det er min hensigt at oprette et 32 GB stort K-drev i
> FAT32-format i håb om at mine eksterne enheder dér så kan
> anvendes; det kan de ikke i denne 64 bit Windows-møgudgave!

Du har fået hjælp til at oprette et drev. Jeg vil blot frklare
dig at det ikke løser dit problem at lave en anden drevtype. Det
er CPU'en internt der arbejder med 64-bit kode når det er det
system man har valgt, og det ændres ikke af hvad man gør ved sine
drev.

Det kan godt være en fordel at have et FAT-drev. Det har jeg selv
på alle mine maskiner. Det kan nemlig læses af et utal af
programmer og systemer i modsætning til NTFS.

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 02-04-11 12:35

Jørgen Grandt skrev:

>Det er min hensigt at oprette et 32 GB stort K-drev i FAT32-format i håb
>om at mine eksterne enheder dér så kan anvendes; det kan de ikke i denne
>64 bit Windows-møgudgave!

det vil ikke løse dit problem.

Hvilke eksterne enheder er det du har problemer meed, muligvis kunne der
hjælpes med at finde drivere, hvis der blev oplyst specifikt hvilke
enheder det er (og det er ikke nok fx at skrive printer eller scanner)

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-04-11 12:47

Ivan V. Klattrup skrev:

> [...]
> kunne der hjælpes med at finde drivere, hvis der blev oplyst
> specifikt hvilke enheder det er (og det er ikke nok fx at

Det drejer sig om henholdsvis en Konica Minolta-printer model
PagePro 1400W og om en HP-scanner model Scanjet G3010.

Og som jeg skrev i går i tråden "Windows 7-novicen; 2. del", er
det ikke lykkedes mig trods gode råd og links at finde drivere og
få gang i apparaterne.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-04-11 13:15

On Sat, 2 Apr 2011 13:47:12 +0200, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk>
wrote:

>Det drejer sig om henholdsvis en Konica Minolta-printer model
>PagePro 1400W
http://printer.konicaminolta.com/support/current_printers/PP1400W_sup.htm
Prøv den til vista 64 bit.

og om en HP-scanner model Scanjet G3010.
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=us&prodNameId=1849438&prodTypeId=15179&prodSeriesId=1849437&swLang=6&taskId=135&swEnvOID=4063

/Hans

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-04-11 16:34

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> Prøv den til vista 64 bit.
>
> og om en HP-scanner model Scanjet G3010.

Tak, jeg tror nok, jeg har prøvet den første. men forsøger med
begge links senere i aften.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-04-11 22:29

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> Prøv den til vista 64 bit.
>
> og om en HP-scanner model Scanjet G3010.

Sådan! Wauw! Bingo - og tusind tak til dig (og andre rådgivere).
Der er hul igennem, og /både/ printer og scanner funker. Endda
uden at jeg overhovedet fik brug for de respektive
installations-cd'er. Så nu bytter jeg nok ikke dyret alligevel.

Venlig hilsen
Jørgen