JavaScript - Windows username ned i cookie~
Fra : Sonni Jensen

Dato : 02-04-11 17:44

Jeg har en side med et login, men vil gerne lave den så der
bliver noget der ligner single-signon, så hvis man logger på
windows og bruger ID findes i DB til siden, så er den automatisk
lukket op.

Siden er lavet i PHP, men det er jo serversite.

Er det muligt at trække bruger ID ud og enten ligge det ned i en
Cookie som kan læses via PHP eller sende videre som
'index.php?user=xxx'.

nogen der har et link eller kan vise mig hvordan det kan laves.

På forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-04-11 23:44

Kan såvidt jeg ved ikke gøres med javascript. Med ASP og ASP.NET Kan
du få brugernavnet men der er ingen måde at få password med mindre det
er en IIS server som du selv kan konfigurere. Så kort sagt glem det.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-04-11 09:03

Sonni Jensen kom med denne ide:
> [...]
> 'index.php?user=xxx'.
>
> nogen der har et link eller kan vise mig hvordan det kan laves.

Du har ikke adgang til brugerens private data fra clientside scripting
- netop for at den slags du forsøger, ikke skal kunne lade sig gøre.
Jeg mener du i PHP har mulighed for at gemme sessions, og også cookies,
så det kunne være en mulighed, den vej rundt. Men moderne browsere
giver mulighed for at blokere cookies, og det vil blive et problem, for
de brugere, der selv vil bestemme hvad deres HD fyldes op med.
Hvis dit site indhholder oplysninger, der kun skal kunne ses af
udvalgte personer, hvad er der så galt i at de skal logge ind, for at
se det?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 03-04-11 13:21

Den 02-04-2011 18:44, Sonni Jensen skrev:
> [...]
>
> Er det muligt at trække bruger ID ud og enten ligge det ned i en
> Cookie som kan læses via PHP eller sende videre som

Forhåbentlig findes der ingen metode et website kan finde ud af, hvilket
login, jeg har brugt på min windows.

Men du kan da bare lade brugeren logge på websitet, og lade browseren
huske login/password. Hver windowsbruger har det gemt hver for sig.

Leif

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-04-11 12:24

Den 02-04-2011 18:44, Sonni Jensen skrev:

> Siden er lavet i PHP, men det er jo serversite.

Det er også serverside, du skal validere det, hvis der skal være nogen
form for sikkerhed i det!

Hvis det f.eks. er på et intranet, hvor brugerne i forvejen logger ind
på serveren (eller et Active Directory domæne, som serveren er medlem
af), kan det lade sig gøre.

Med PHP på en Microsoft IIS server, kan du kigge på
$_SERVER['AUTH_USER'] - ellers skal du først have serveren til at spille
sammen med AD.

M.v.h.

Jonathan