Hjælp til tydning Solbjerg/MorsøNørre/This~
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 01-04-11 23:06

Nr. 3 NIels Pedersen Søndergaard d 20/5 1849 hvad står der under
Stand/håndtering og hvad betyder det der står under Jævnførelser?

mvh

Jens

Fra : Arne Nielsen

Dato : 02-04-11 09:35

Den 02-04-2011 00:05, Jens Rasmussen skrev:
> Nr. 3 NIels Pedersen Søndergaard d 20/5 1849 hvad står der under
> Stand/håndtering og hvad betyder det der står under Jævnførelser?
>
> mvh
>
> Jens

Aftægtsmand paa Jølbyegaard, Søn af Gaardmand Peder Søndergaard i
Seierslev, født samme Sted. Enkemand.
Jævnførelseskolonnen viser, at han findes under N, nummer 26. Det ser
dog ikke ud til, at jævnførelsesregistret er med i kirkebogen, det har
måske været i en separat bog.

Venlig hilsen
Arne

--
Fjern 0 i adresse ved direkte svar

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 02-04-11 19:04

> [...]
> ikke ud til, at jævnførelsesregistret er med i kirkebogen, det har måske

Mange tak, for det hurtige svar.

Hvis jævnførelsesregistret findes/fandtes i en separat bog skal jeg så på
landsarkivet, for at læse den? og hvad kan jeg forvente at se i den?

mvh

Jens Rasmussen

Fra : Steen Rønnow

Dato : 03-04-11 12:55

Den 02-04-2011 20:04, Jens Rasmussen skrev:

> [...]
>
> Hvis jævnførelsesregistret findes/fandtes i en separat bog skal jeg så på
> landsarkivet, for at læse den? og hvad kan jeg forvente at se i den?

Hvis jævnførelsesregistret findes, skal du på landsarkivet (se på
daisy). Du vil finde sidehenvisninger - i allerbedste fald: alle for
den enkelte person, oftest: alle navne med en enkeltside henvisning
per navn og handling. Hvis du er stædig og heldig vil du kunne finde
flere henvisninger til "din" person.- Desværre virker systemet
sjældent, da kirkebøgerne pga. befolkningstilvæksten kom til at
omfatte færre og færre år. Derfor havde præsterne selv for lidt
udbytte af systemet - og tænkte mindre på kommende slægtsforskere.

MvH

Steen Rønnow, Viborg