Java script til skift af billeder i banner~
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 31-03-11 18:05

Hej! Er der nogen i dette forum der ved hvor man finder et java
script, der kan gøre det samme eller noget lignende som det på
dette websted: http://www.spaendendemad.dk/ Jeg har ledt på
nettet og her i HTML, men har ikke kunnet finde noget. Scriptet
skal bruges på CSS-sider.

På forhånd tak!

Mvh. Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-03-11 18:53

Efter mange tanker skrev Lars Bjarne Christensen:
> [...]
> dette websted: http://www.spaendendemad.dk/ Jeg har ledt på
> nettet og her i HTML, men har ikke kunnet finde noget. Scriptet

http://bbsorensen.com/test/opacity/
http://bbsorensen.com/test/billeder/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 31-03-11 21:24

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> http://bbsorensen.com/test/opacity/
> http://bbsorensen.com/test/billeder/
>
> Birger
Hej Birger og tak for dit svar og interesse for mit problem!
Jeg kan godt lave film/foto/dias der skifter på siderne, men jeg ved
ikke hvordan jeg laver det som i det link jeg nævner. Jeg har forsøgt
at tyde koden, men uden held. Jeg leder efter en javascript der kan
det på siden i banneret.
Mvh. Lars

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-04-11 04:50

Lars Bjarne Christensen forklarede:
> [...]
> ikke hvordan jeg laver det som i det link jeg nævner. Jeg har forsøgt
> at tyde koden, men uden held. Jeg leder efter en javascript der kan

Præcis hvad er det du har brug for?
Og hvad er det eksemplet kan, som mine eksempler ikke kan?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 01-04-11 10:18

> [...]
> Lars Bjarne Christensen forklarede:
>
> Præcis hvad er det du har brug for?
> Og hvad er det eksemplet kan, som mine eksempler ikke kan?

Hej Birge og tak for dit svar! Jeg kan se på dit svar at den første
venstre billede image skifter mellem flere forskellige image, men der
sker ikke noget med de to til højre. Hvis du har kigget på det link jeg
henviser til vil du se at de skifter forskelligt i alle tre "rammer" og
ind i mellem flytter sig samlet til højre eller venstre. Endvidere fader
de forskelligt ind. Effekten er smart og iøjefaldende og jeg vil gerne
prøve at benytte det. Jeg har ledt på nettet efter sådan et script eller
aplet men har ikke kunnet finde nogen og derfor søgte jeg råd og
vejledning her i dette forum. Der er kun dig der har reageret på min
henvendelse og mit spørgsmål er måske ikke interessant nok eller også er
der ikke nogen der ved hvor man kan finde sådan et færdig script.
Tak for din interesse og ha´en god dag!
Mvh. Lars

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-04-11 10:37

Lars Bjarne Christensen sendte dette med sin computer:

> [...]
> henvendelse og mit spørgsmål er måske ikke interessant nok eller også er
> der ikke nogen der ved hvor man kan finde sådan et færdig script.

Jeg ved ikke rigtigt... Når jeg ser dit eksempel, er der eet billede
der skifter, mellem de samme to fotos, på præcis samme måde hver gang.
De er ikke lige store, som i mine eksempler - men ellers er det præcis
det samme.
Det er rigtigt, at i mit eksempel, skifter kun det ene billede.

Jeg spurgte hvad du har brug for. Det har du ikke svaret på.
Tanken, at lave noget, bare for at abe efter andre, og/eller
udelukkende fordi det er smart eller fikst, er vel lidt søgt - med
mindre det er for at lære. Mit eksempel har scripting i koden, så i så
tilfælde, er det bare at gå i gang.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-04-11 12:04

Følgende er skrevet af Birger Sørensen:
> [...]
> lære. Mit eksempel har scripting i koden, så i så tilfælde, er det bare at gå

Godt så. Den aktuelle banner, betragtes som reklame af Adblock plus, og
kører ikke i FF.
Kan se den i IE.
Der er tale om et felt der er for bredt til at kune ses i browseren,
indeholdende tre billeder. De enkelte billeder skiftes - ved brug af
clip, ser det ud somom - og hele feltet flyttes med mellemrum, så man
kan se hele billedet til venstre eller højre. I alt noget der ligner 9
billeder - eller 8 og et logo.

For meget faren rundt til min smag. Forstyrrende for teksten, som er
indholdet på siden.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 01-04-11 12:12

> [...]
> udelukkende fordi det er smart eller fikst, er vel lidt søgt - med
> mindre det er for at lære. Mit eksempel har scripting i koden, så i så

Hej Birger!

Tak for dit svar! Jeg ville gerne jeg havde dine evner og indsigt i
programmer og kodning, men jeg har ingen indsigt i javascript og aplets. Jeg
faldt over den hjemmeside jeg henviser til og blev facineret af den måde
banneret foroven blev afviklet på. Ved at vise "kilde" i browseren kunne jeg
se at der var anvendt javascript. Ud fra min termologi er der intet forkert
i at forsøge at finde scriptet og lære ud fra den, problemet i dette
tilfælder har været at finde selve scriptet og prøve den af. Med min viden
om js kan jeg ikke læse noget ud fra kildekoden på siden og derfor forsøgte
jeg selv at lede på nettet uden resultat. Jeg har fundet nogle websteder der
er på engelsk og mit tekniske engelsk er ikke så god at jeg kan gennemskue
de forskellige tilbud.Jeg henvendte mig derfor i dette forum med den
formodning, at her var nogle der kunne hjælpe evt. med link til websteder
med færdig script eller aplets.
Altså jeg er på "novice niveau" hvad angår kendskab til js og derfor leder
jeg efter dette færdige script/aplet. Hvis du mener mit kendskab og niveau
med kendskab til js er sådan, at jeg ikke kan stille ovennævnte spørsmål vil
jeg da gerne vide det og undskylder så den ulejlighed det har medført!
Mvh. Lars

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-04-11 12:31

Følgende er skrevet af Lars Bjarne Christensen:
> [...]
> jeg da gerne vide det og undskylder så den ulejlighed det har medført!

Hej Lars.
Alle skal jo starte et sted. Og det er helt fint at stille spørgsmål.
Jeg ved der findes mange steder, der stiller diverse scripts til
rådighed, men bruger dem ikke selv.
Men der har været mange spørgsmål her i grupperne, om tilretning af
diverse scripts, fordi de enten ikke gør som forventet, eller ikke lige
gør det man egentlig havde brug for. Og det er da også fint nok.
Det er ikke givet at det aktuelle script findes som gratis download -
men du kan da skrive og spørge dem hvor de har det fra. Der er både en
kontakt form og en email adresse på sitet.
Jeg kan godt gennemskue hvordan det script der er tale om gør. Men
derfra og til at fortælle dig hvordan man gør, eller fremstille et
eksempel du kan studere/tilrette, er et stykke vej - specielt en del
tid. Og den har jeg altså ikke i øjeblikket.
Og hvis du har fået det indtryk, at jeg ser ned på nogen eller mener de
ikke har lov at være her, pga. deres niveau, er det forkert. Disse
grupper er netop en hjælp for dem der er løbet ind i et problem de ikke
selv kan løse.
Der har været mange spørgsmål om bannere. Og det jeg kunne se af den
aktuelle side, er præcis det du kan se på mine eksempler. Derfor blot
mine link, der indeholder kode, som du selv kan tilrette.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-04-11 13:12

Den 01-04-2011 13:11, Lars Bjarne Christensen skrev:

> [...]
> jeg da gerne vide det og undskylder så den ulejlighed det har medført!

Birger har allerede forklaret dig, at han
ikke skal forstås på den måde. Og han
har også forklaret dig hvorfor han ikke
lige kan lave noget specielt til dig.

Hvis du vil lære lidt om hvordan man gør
de der ting, kan du måske bruge denne side:

http://webdesign101.dk/showcase/adrotator/

Det er ikke nær så elegant som Birgers,
men til gengæld er det heller ikke så
indviklet (undskyld, Birger .

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-04-11 13:57

Følgende er skrevet af Jørgen Farum Jensen:

> http://webdesign101.dk/showcase/adrotator/
>
> Det er ikke nær så elegant som Birgers,
> men til gengæld er det heller ikke så
> indviklet (undskyld, Birger .

Ingen grund til at undskylde :D
Forskellen er at de eksempler jeg har, - og som blev fabrikeret på
efterspørgsel, svjh. - arbejder med to billedelementer, hvor billederne
glider over i hinanden (kan også gøres med clip, som i det eksempel
Lars giver), mens dit "kun" bruger eet element. Det gør det simplere,
men begrænser også mulighederne for overgange.

Men du har helt ret. Det er kompliceret. Og man bør nok begynde med
noget simpelt, og forstå hvad der sker - derefter kan man putte
krommelurerne og det smart og fancy på, i den udstrækning man har behov
for det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 01-04-11 18:01

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> lige kan lave noget specielt til dig.
>
> Hvis du vil lære lidt om hvordan man gør
> de der ting, kan du måske bruge denne side:

Hej Jørgen! tak for dit svar! Det du henviser til med dit link ville jeg lave i
Flash og ikke js. eller sagt på en anden måde det kan jeg lave i Flash og ikke i
js. Jeg beder ikke nogen om at lave noget for mig, bare et råd eller vink om hvor
man kan finde sådanne scripts eller aplets. Jeg havde håbet på at der var nogle i
dette forum med kendskab til steder på nettet hvor man kunne hente gratis
scripts. Den jeg ledder efter er den jeg henviser til indledningsvis og er den
effekt jeg gerne vil prøve og desikrer.....
Jeg er helt på det rene med at der ikke er nogen stor fremtid for mig som udøver
af js fra bunden men det skal vel ikke afholde mig fra at prøve og også at prøve
at finde den effekt/script som er anvendt i det eksempel jeg nævner.
Med venlig hilsen Lars

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-04-11 21:00

Lars Bjarne Christensen formulerede fredag:
> ... men det skal vel ikke afholde mig fra at prøve og
> også at prøve at finde den effekt/script som er anvendt i det eksempel jeg
> nævner.

Helst ikke da.
Google giver 10,2 millioner hits med søgeord js slideshow 30.400 hvis
du kun vil have dem på dansk. Så der burde da være rigeligt at gp i
gang med...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 02-04-11 00:47

> [...]
> Google giver 10,2 millioner hits med søgeord js slideshow 30.400 hvis
> du kun vil have dem på dansk. Så der burde da være rigeligt at gp i

Hej Birger! Tak for dit svar! Jeg har skam skæmmet nettet i min søgen. Jeg har
scriptet fra siden, idet jeg kopierede den over i teksbehandling og gemte den.
Jeg forsøger at finde noget der kan hjælpe mig med at tyde de forskellige nye
udtryk, da det meste stadig "er sort snak" for mig. Foreløbig tak for hjælpen!

Mvh. Lars

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-04-11 11:28

Den 02-04-2011, skrev Lars Bjarne Christensen:
> [...]
> den. Jeg forsøger at finde noget der kan hjælpe mig med at tyde de
> forskellige nye udtryk, da det meste stadig "er sort snak" for mig. Foreløbig

De scripts du kan downloade, bør være generelle, i den forstand at de
mennesker der henter dem, skal tilpasse dem til det brug de har for
dem.
At hente et script som andre har tilpasset, betyder at du skal fjerne
de ting de har tilpasset, før du kan tilpasse dem dit eget. Desuden
betyder det, at der er mindst 2 programmører ind over, hvilket koden
normalt ikke bliver nemmere at gennemskue af. Så hvis du kan, find
scriptet i original - det er forhåbentlig lettere at arbejde med.

Den aktuelle animation fungerer i øvrigt ikke i FF. Muligvis pga. de 54
valideringsfejl der er på siden.

Hvis du har specifikke spørgsmål, så lad os høre dem.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 02-04-11 11:44

> [...]
> valideringsfejl der er på siden.
>
> Hvis du har specifikke spørgsmål, så lad os høre dem.

Hej Birger og tak for dit svar og tålmodighed!
Det hele startede med at jeg så den side jeg henviste til og fik selv lyst til at
prøve, idet jeg synes det gav en god og spændende virkning. Jeg har så
efterfølgende gjort som du også nævner, søgt på nettet efter js slideshow. En af
mine problemer er at jeg ikke så godt forstår det tekniske engelsk der bliver
anvendt på siderne, men jeg har været igennem mange sider og eksempler. Jeg har
desværre ikke fundet den endnu, men jeg opgiver ikke så let. Jeg tror nemlig, at
den der er anvendt på siden jeg referer til er hentet et andet sted. Jeg troede
at de der var i denne nyhedsgruppe havde link til nogle gode steder og hente
færdige scripts fra, så derfor lavede jeg indlæget!
Mvh. Lars

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-04-11 13:30

Lars Bjarne Christensen skrev den 02-04-2011:

> [...]
> link til nogle gode steder og hente færdige scripts fra, så derfor lavede jeg

Prøv at spørge dem der har sitet.
De må da vide hvor det er entet, hvis det ikke er hjemmekomponeret.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-04-11 13:37

Den 02-04-2011 12:44, Lars Bjarne Christensen skrev:

> [...]
> den der er anvendt på siden jeg referer til er hentet et andet sted.

Det behøver du da ikke spekulere så meget på:
http://blog.deconcept.com/swfobject/

Og det afsløre at der aldeles ikke er tale om et
JavaScript slideshow, men om et JavaScript, der
detekterer tilstedeværelse af en Flash Player og
påfølgende indsættelsen af et SWF objekt. i et
HTML-element.

Der er oven i købet en helt ligetil forklaring,
godt nok på engelsk, men jeg tror ikke du
kan finde noget tilsvarende der er forklaret
på dansk.

Nu ved jeg jo ikke hvad du har gang i, men efter
min mening er "en god og spændende virkning" noget
man /føjer til/ en hjemmeside, der i forvejen
er indrettet så den formidler det budskab man
har.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 02-04-11 23:53

> [...]
> min mening er "en god og spændende virkning" noget
> man /føjer til/ en hjemmeside, der i forvejen
> er indrettet så den formidler det budskab man

Hej Jørgen og tak for din interesse og svar! Jeg har selvfølgelig været inde på
webstedet du viser link til og for mig er det en ordentlig mundfuld. Jeg skal lige
bruge nogle dage til at analysere indholdet. Et enkelt spørgsmål melder sig dog: Skal
jeg bruge programmet SWFObject 2.0 eller kan jeg lave det i mit eget flash program?
Jeg er ved at lave en ny hjemmeside for en gammel kamerat der udlejer lejligheder og
ville bruge hans ejendomme foroven i top/som banner a´la det link jeg henviste til i
mit første indlæg. Jeg mener helt klar at det vil have sin berettigelse der.
Jeg havde formentlig aldrig fundet det link selv, så jeg er dig stor tak skyldig!
Tak for hjælpen og god weekend!

Mvh. Lars