Tolstrup Børglum Hjørring 1690 1754
Fra : ulla elisa

Dato : 30-03-11 08:38

hjælp til tydning af efternavn
Tolstrup Børglum Hjørring Tolstrup - Stenum 1690 1754
den 15 okt 1732 opslag 169 viet.
jens madsen og ellen ? jeg får det til pedersdatter men er ikke sikker
på det er et p?
et bud?
på forhånd tak
mvh
ulla elisa

Fra : Arne Nielsen

Dato : 30-03-11 16:43

Den 30-03-2011 16:37, ulla elisa skrev:
> [...]
> den 15 okt 1732 opslag 169 viet.
> jens madsen og ellen ? jeg får det til pedersdatter men er ikke sikker

Jo, den er god nok, der står "Pedersdaatter"

Venlig hilsen
Arne

--
Fjern 0 i adresse ved direkte svar

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 30-03-11 18:25

"Arne Nielsen" <arnen@post03.tele.dk> wrote in message
> Jo, den er god nok, der står "Pedersdaatter"

- hvilket skal udtales Pedersdotter.
Formen dotter er den oprindelige, og svarer pænt til flertalsformen døtre
(sml. broder - brødre; moder - mødre).
Endnu hos Holberg ses formen dotter ("Min hierte Dotter"), men dotter bliver
fortrængt af datter. Denne udvikling o -> a i visse ord begynder allerede
omkring 1400.

Udviklingen dotter -> datter er der forskellige usikre forklaringer på - og
så får vi tilmed en helt uregelmæssig bøjning: datter - døtre.

PS: På jysk har vi formen dætter (flertal dættere). Muligvis har i jysk den
gamle flertalsform døtre fået sit ø afrundet, så det bliver til æ, som så
har påvirket entalsformen, så vi får dætter.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : ulla elisa

Dato : 30-03-11 10:15

On Mar 30, 5:42 pm, Arne Nielsen <ar...@post03.tele.dk> wrote:

> Jo, den er god nok, der står "Pedersdaatter"
>
> Venlig hilsen
> Arne
>
> --
> Fjern 0 i adresse ved direkte svar

tak jeg var ved at få sved på panden troede det var forkert, eftersom
jeg ikke finder ellen pedersdatter død i tolstrup.
jeg søger videre
mvh
ulla elisa